Seguretat viària

La DGT prepara la reforma de la normativa per aplicar el límit de 30 km/h a totes les ciutats

En el primer semestre del 2019 estaran a punt els plans per reduir la sinistralitat en ciclistes i motoristes

zentauroepp11735499 barcelona 09 11 2009 suplemento especial ayuntamiento pam  m181116181133

zentauroepp11735499 barcelona 09 11 2009 suplemento especial ayuntamiento pam m181116181133 / FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
Efe

El ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska, ha dit aquest dilluns que la Direcció General de Trànsit (DGT) està treballant ja en la reforma del Reglament General i Circulació per establir les condicions en què s’ha d’aplicar el límit de velocitat de 30 km/h a totes les ciutats.

A més, ha anunciat que en el primer semestre de l’any vinent estaran llestos els plans de mesures per reduir la sinistralitat viària en ciclistes i motoristes, dos dels col·lectius més vulnerables juntament amb els vianants.

Grande-Marlaska ha pronunciat el discurs inaugural de la conferència internacional ‘¿De la visió zero a l’objectiu zero? Lideratge en la millora de la seguretat viària’, que, organitzada per la Fundació Mapfre, reuneix avui al Congrés experts en seguretat viària d’Espanya i de diferents països, així com de la Comissió Europea.

Menys víctimes

El titular d’Interior ha recordat que el Govern treballa en la posada en marxa de diverses mesures a causa de l’evolució recent del nombre de víctimes a les carreteres, tant a Espanya com en altres països. "No ha sigut la que ens hauria agradat", ha afirmat.

"Hem d’actuar", ha emfatitzat Marlaska, que, no obstant, ha volgut posar en relleu la "revolució" que s’ha fet a Espanya en matèria de seguretat viària, tot i que s’hagi produït un estancament en els últims quatre anys.

Màxim, a 90 per hora

Entre les mesures que posarà en marxa la DGT, el ministre ha volgut començar per les relacionades amb la velocitat i ha recordat que 14 països europeus tenen un límit genèric de 90 quilòmetres per hora, vuit de 80 km/h i un, Suècia, de 70 km/h.

Precisament, Espanya és un dels pocs que té un límit de 100 km/h, una situació que "es corregirà"límit de 100 km/h"es corregirà" durant els propers mesos amb la modificació del Reglament General de Circulació, una mesura que, segons ha dit, tindrà un "impacte important" en la seguretat.

Respecte a la velocitat a les ciutats, la DGT, ha dit el ministre, està redactant la modificació del Reglament General de Circulació per establir les condicions en què el límit de 30 km/h s’haurà d’aplicar a tots els municipis espanyols.

Però Marlaska ha deixat clar que no es tracta d’una iniciativa unilateral del Ministeri ni d’"imposar un determinat model de mobilitat", sinó que han sigut les mateixes ciutats, com Madrid, Bilbao, Saragossa, Màlaga i València, a més de diferents associacions i col·lectius, que s’han dirigit a Interior per demanar-ho.

"Això demostra –ha emfatitzat– que hi ha un ampli consens sobre la necessitat de protegir els usuaris més vulnerables dels nostres carrers", fonamentalment els vianants.

Tot i que també ho són els ciclistes i motoristes, que juntament amb els vianants, representen ja el 46% de totes les morts en accidents, ha assenyalat el ministre, que ha precisat que, probablement, al tancament d’aquest any se superi ja el nombre de morts en vehicles de quatre rodes.

La seguretat del vianant

Marlaska ha explicat que en el cas dels vianants, s’està preparant una trobada específica amb administracions i experts per “posar en valor” els desplaçaments a peu i per millor la seva seguretat.

"Els 351 vianants morts l’any passat justifiquen l’adopció de mesures", ha emfatitzat el ministre abans d’anunciar que en el primer semestre del 2019 ja estaran finalitzats els plans de mesures, amb "accions concretes i realitzables" per a ciclistes i motoristes.

Notícies relacionades

Regular l’ensenyament presencial obligatori per obtenir el carnet, la bonificació de 2 punts en el permís per realitzar cursos de conducció segura i l’impuls per estandarditzar als cotxes els sistemes de seguretat més efectius són altres de les mesures que ha enumerat el ministre.

També ha esmentat el treball conjunt amb els titulars de les carreteres per, entre altres mesures, segregar carrils per a diferents tipus de vehicles, instal·lar guies sonores longitudinals o, en el cas de les ciutats, "pacificar el trànsit a partir del disseny".