mobilitat

La DGT prohibirà que dues persones vagin en un patinet elèctric

Tràfic deixarà clar que aquests vehicles són d'"una plaça» en el futur reglament

La mesura va en la línia d'una altra normativa que prepara la Unió Europea

rjulve45949713 barcelona 16 11 2018 patinetes el ctricos en barcelona sobre181130162158

rjulve45949713 barcelona 16 11 2018 patinetes el ctricos en barcelona sobre181130162158 / FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
Rafa Julve
Rafa Julve

Periodista

ver +

A mesura que augmenta l’expansió del patinet elèctric per la ciutat s’incrementa també la possibilitat de veure un d’aquests vehicles amb dos ocupants. Hi ha qui ha trobat en això una fórmula per portar els nens a l’escola, ajustant al màxim el rellotge o estalviant-se el cotxe o la moto. D’altres ho fan per diversió, amb els amics, però el cas és que la legalitat de l’esmentada acció no està del tot clara. El que passa és que, com que encara no existeix una normativa estatal totalment detallada sobre això, les administracions municipals solen optar pel 'laisser faire', un mirar cap a una altra banda que serà més difícil quan entri en vigor el reial decret que prepara la Direcció General de Trànsit (DGT) per a aquest tipus de vehicles. En aquest text, quedarà palès que els patinets elèctrics són només d’"una plaça" i, per tant, estarà prohibida la circulació de dues persones juntes.

La mateixa definició tècnica d’aquests artefactes com a "Vehicles de Mobilitat Personal" (subratllem "Personal") ja deixa entreveure que viatjar en parella no està fet, reglamentàriament, per a ells. No obstant, perquè no hi hagi possibilitat de cap altra interpretació interessada, Tràfic posarà per escrit la condició que només disposen d’una sola plaça, segons confirmen a aquest diari fonts de l’organisme que dirigeix Pere Navarro.

Dues persones en un patinet elèctricFERRAN NADEU /  / 

D’aquesta manera, s’anirà també en la línia que marcarà una normativa europea, que establirà sense circumloquis que aquests cicles són aptes per a un únic ocupant. A més, quedarà remarcat un requisit que ja establia una instrucció dictada per la mateixa DGT el 2016, a l’apèndix del qual s’indicava que els patinets elèctrics i similars estan permesos per què hi circuli una persona; el problema d’aquelles indicacions és que són molt genèriques, no tenen el mateix 'rang' que tindrà el futur reial decret i deixen un munt de decisions en mans de les "autoritats municipals", moltes de les quals encara no tenen una ordenança pròpia (com ara Esplugues de Llobregat) o fan els ulls grossos a l’espera que les ordres de Tràfic siguin més concretes.

Plataformes amb brides

A causa d’aquesta situació, hi ha patinadors que fins i tot han posat plataformes lligades amb brides a la base i minimanillars inferiors per què els nens viatgin més còmodes. D’altres es dediquen a córrer a tot drap, com ara el fitipaldi que va assolir els 80 quilòmetres per hora a la Diagonal portant una altra persona de paquet, i hi ha els que fins i tot fan un cop d’ull al Google Maps del mòbil del seu acompanyant poc abans d’atropellar mortalment una àvia de 92 anys, segons ha reconegut el mateix imputat.

Una instrucció del 2016 ja permet un únic ocupant en aquests dispositius, però deixa moltes decisions en mans municipals

Amb el futur reglament de la DGT, els diferents cossos de seguretat, especialment els municipals, tindran moltes més eines per actuar. A banda que quedaran fixades les diferents categories dels vehicles de mobilitat personal i dels models superiors, amb la corresponent matriculació per als de més mida, també quedarà establerta una velocitat màxima de 25 quilòmetres per hora per als d’ús més comú i la prohibició de circular per les voreres, un vet que s’ha de dir que ja s’aplica a la ciutat de Barcelona.

Notícies relacionades

La capital catalana, que continua sent la més avançada pel que a la reglamentació dels patinets elèctrics, és també una de les localitats on el 'boom’ d’aquests vehicles ha tingut un creixement més gran. En alguns barris, aquests dispositius ja són gairebé més visibles que les bicicletes (no cal dir que les bicicletes elèctriques) i això va obligar la Guàrdia Urbana a dur a terme una tasca de pedagogia explicant als usuaris l’ordenança aprovada per l’ajuntament, el juliol de l’any passat.

Amb aquesta actitud, els agents s’han dedicat primer a indicar als patinadors les infraccions que podrien cometre, però en els casos més flagrants ja han començat a posar multes. Entre el juliol i el desembre del 2017 es van imposar 205 sancions a vehicles de mobilitat personal d’ús particular, una quantitat que en el que portem d’any s’ha multiplicat fins a les 1.468. La circulació de risc, anar per llocs per on no es pot i superar la velocitat permesa són els principals motius pels quals els infractors han hagut d’abonar entre 100 i 500 euros com a càstig, ja fossin dues persones les que anaven damunt del patinet o fos només una la que cometés la imprudència.