regulació necessària

La DGT vol regular bé l'ús del patinet elèctric en la futura llei de seguretat viària

Trànsit només disposa actualment d'una instrucció molt genèrica i són els ajuntaments els que estableixen algunes normes

rjulve43910135 barcelona 22 06 2018 sociedad  barcelona tema del dia del lu180908205849

rjulve43910135 barcelona 22 06 2018 sociedad barcelona tema del dia del lu180908205849 / RICARD CUGAT

2
Es llegeix en minuts
Rafa Julve

¿El conductor d’un patinet elèctric pot portar el seu fill a l’escola a bord d’aquest vehicle? ¿Poden circular per vies interurbanes? ¿A partir de quina edat es poden conduir? La proliferació d’aquests artefactes ha agafat desprevingudes moltes administracions, amb la derivació consegüent que no hi ha cap regulació clara i concisa. La Direcció General de Trànsit (DGT) vol posar ordre a l’assumpte aprofitant la futura reforma de la llei de seguretat viària, en què intentarà reservar un espai per a l’últim fenomen de la mobilitat. Ajuntaments com el de Barcelona ja disposen d’algunes normes mínimes. Molts d’altres, ni això.

“Només hi ha un marc legal bàsic en forma d’instrucció referent als vehicles de mobilitat personal” aprovat el novembre del 2016, admeten fonts de la DGT. Aquest document apunta, "mentre no s’elabori una normativa específica", unes quantes directrius (com ara una tipologia per pesos i velocitats) i deixa caure gran part del pes en les "autoritats municipals", perquè siguin les que decideixin. Poc més.

El director de la DGT, Pere Navarro, ja ha posat a la teulada dels polítics la necessitat de revisar a la baixa els límits de velocitat fora de les autovies de cotxes, motos i altres vehicles en la nova llei de Trànsit. També planteja reformular el carnet per punts i augmentar les penalitzacions per l’ús del telèfon mòbil durant la conducció. I aprofitant que s’obre el meló amb tants talls, també intentarà regular el patinet elèctric i altres formes de mobilitat personal en auge en el nou curs escolar i laboral. Ajuntaments com el de Barcelona, segons confirmen fonts del consistori, col·laboren amb la DGT per abordar l’assumpte. Després ja dependrà dels tràmits legislatius i de l’empremta que vulguin deixar-hi els partits.

Majors de 16 anys

Notícies relacionades

Almenys, la capital catalana ja compta amb una ordenança que va entrar en vigor el juliol de l’any passat i que fixa, per exemple, que aquests vehicles no poden circular a més de 30 quilòmetres per hora en cap cas i només poden conduir-los persones de més de 16 anys. En previsió del que podia passar, que en algun moment poguessin haver-hi tensions amb vianants i bicicletes, el document incideix també en la necessitat d’"afavorir la convivència" i de circular "amb diligència i precaució". El casc per als patinets d’ús privat no és obligatori, només "recomanable", igual que l’assegurança de responsabilitat civil. Les multes per infraccions oscil·len entre els 100 i els 500 euros.

Però tornant a la primera pregunta. ¿S’arrisca a ser sancionat un pare que porti el fill a l’escola sobre el patinet elèctric? Segons fonts de l’ajuntament, ja que (encara) no estan prou ben detallades per Trànsit certes especificacions per a aquest tipus de vehicles, no està clar si se’l pot multar. Tot i que la DGT recorda que un policia local sempre pot actuar si veu cap acte de conducció imprudent i el marc legal del 2016 fixa que un patinet equival a una persona.