VIGILÀNCIA DEL TRÀNSIT

Els EMIV, els 'ulls' de Trànsit a la carretera

La Generalitat desplega vehicles per registrar les incidències que no capten les càmeres

emivs / periodico

3
Es llegeix en minuts
ACN

Podrien confondre’s amb el vehicle de Google Maps per la càmera d’alta definició que porten instal·lada a sobre, però els distingeix el logotip del Servei Català de Trànsit (SCT). Són els equips mòbils d’informació viària, els EMIV, que circulen per les carreteres catalanes per captar possibles incidències i retencions, sobretot els caps de setmana.

L’SCT disposa d’unes 500 càmeres fixes a la xarxa viària, però necessita poder arribar a tots els quilòmetres de cada carretera si és necessari i és aquí en què els quatre EMIV assumeixen un paper fonamental. “Els EMIV ens donen la visió en temps real sobre el funcionament del trànsit, les incidències i les retencions que es produeixen i ens ajuden també a reaccionar més ràpid”, destaca la subdirectora general de Gestió del Trànsit, Cristina Pou.

“Truco des de l’EMIV-1. A la B-20, al punt quilomètric 11, hi ha un vehicle avariat al final del carril de desallotjament de l’inici de les obres”, comunica el conductor d’un dels quatre equips mòbils d’informació viària. “Avisem ara mateix la Guàrdia Urbana”, li respon la cap de sala del Centre d’Informació Viària de Catalunya (CIVICAT). Aquest centre té com principals objectius facilitar la mobilitat; informar els usuaris de l’estat del trànsit; gestionar els trams conflictius de la xarxa i millorar la seguretat viària.

Detall de la càmera d’un EMIV / LAURA FIGULS (ACN)

A la sala principal del CIVICAT, abunden les pantalles, controlades les 24 hores dels 365 dies de l’any pels tècnics. Per complir aquestes missions, compten, entre altres eines, amb plafons de missatge variable, aparells de càlcul de vehicle i dispositius de càmeres.

Trànsit utilitza els EMIV sobretot els caps de setmana, quan la mobilitat és més intensa en algunes carreteres, i els envien a aquells punts on no tenen càmeres fixes o a trams que solen ser molt conflictius. A l’estiu, sobretot circulen per carreteres de la Costa Brava, per exemple a Llagostera, Platja d’Aro o Santa Cristina d’Aro, i de la Costa Daurada, com la N-340, entre El Vendrell i Torredembarra. A l’hivern, una de les carreteres que més freqüenten és la C-16, que connecta l’àrea metropolitana de Barcelona amb el Berguedà.

L’objectiu és que des del CIVICAT puguin tenir imatges en temps real dels trams on se solen produir retencions i incidències per poder gestionar el trànsit. Per als responsables de Trànsit, els EMIV també són molt valuosos per comprovarl’eficàcia de mesures especials que s’habiliten, per exemple, en operacions especials. Per exemple, quan es munta un carril en direcció contrària amb cons per a les operacions tornada, des del CIVICAT envien un EMIV per comprovar com funciona, si els vehicles poden circular amb seguretat i quines millores es podrien introduir.

També serveixen per comprovar de forma continuada que aquestes mesures es mantinguin en bon estat i, per exemple, que els cons no hagin sigut llançats. “Els EMIV ens són molt útils per reaccionar davant de situacions conflictives de manera ràpida, però també per treballar de forma preventiva”, remarca Pou.

No serveix per detectar infraccions ni sancionar

Notícies relacionades

L’SCT també recorre als EMIV per controlar les retencions i afectacions a causa d’obres a la carretera, especialment a l’àrea metropolitana de Barcelona a l’estiu. Una altra de les situacions en què s’utilitzen aquests equips és en esdeveniments multitudinaris que congreguen molts vehicles, com els grans premis de F-1 o motocicletes, a Montmeló (Vallès Oriental). En aquests casos, els EMIV es planten en un punt i serveixen com una càmera fixa o bé circulen per la zona i funcionen, com és habitual, com un dispositiu mòbil.

La funció dels EMIV és la informació viària i per tant, no tenen per objectiu ni detectar infraccions ni sancionar. Tot i així, les imatges que capten són gravades i, per tant, si fos necessari en cas de trobar-se amb accidents o conduccions que atempten contra la seguretat, els responsables de Trànsit podrien recórrer a tota aquesta ingent quantitat d’informació per investigar les causes del sinistre o denunciar el conductor