NOVA INCIDÈNCIA EN EL SERVEI FERROVIARI

Foment no sap quants dies es trigarà a recuperar la normalitat a Rodalies

Un total de 60.000 viatgers de 200 trens es veuran afectats diàriament fins que es repari la infraestructura espatllada

El robatori de 360 metres de cable de coure a prop de Mollet provoca un efecte dòmino en tres línies de la xarxa barcelonina

jjubierre32173785 mollet del valles 15 12 2015 estacion renfe mollet151215095218

jjubierre32173785 mollet del valles 15 12 2015 estacion renfe mollet151215095218

4
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

Els usuaris de Rodalies hauran d'armar-se de paciència els pròxims dies. Els viatgers de tres de les principals línies de la xarxa barcelonina (R-2, R-8 i R-11) s'enfrontaran a un reguitzell d'endarreriments, canvis de horaris i transports alternatius per carretera fins que els tècnics reparin les conseqüències del robatori de coure robatori coure d'aquest dimarts al quilòmetre 21 del tram entre Cerdanyola Universitat i Mollet Sant Fost. La sostracció del material, que podria haver passat sense més conseqüències que una interrupció més o menys llarga de la circulació de trens, ha provocat un efecte dòmino en tota la infraestructura ferroviària.

El secretari d'Estat del Ministeri de FomentJulio Gómez-Pomar, ha comparegut aquest dimarts a les set del vespre a l'estació de Sants (fins a 14 hores després de l'incident cap altre responsable havia donat la cara) per qualificar de "molt greu" el que ha passat. Ha dit que no pot quantificar quants dies es trigarà a normalitzar el servei i ha revelat que l'afectació ha arribat aquest dimarts a 60.000 clients de 200 trens, que és el total de passatgers que fan servir aquestes tres línies, el 15% del global (en què hi ha 400.000 usuaris diaris moguts per 1.000 trens).

PREOCUPATS PER L'AEROPORT

Gómez-Pomar, coneixedor de la xarxa ja que fins a l'octubre de l'any passat va ser president de Renfe, ha revelat que les pròximes hores es faran públiques a través de la web de l'operadora les modificacions en els horaris, perquè els viatgers puguin planificar-se els trajectes. L'objectiu és que es cobreixi el 50% de l'oferta habitual.

No obstant, ha subratllat que reforçaran amb autobusos la connexió amb l'aeroport de Barcelona, que els dies immediatament anteriors a les festes nadalenques sempre registra un repunt de demanda. "L'afectació ha sigut duríssima", ha descrit, i tot seguit ha revelat que els serveis per carretera a Cerdanyola, on hi ha la Universitat Autònoma de Barcelona, també s'augmentaran.

PETICIÓ DE DISCULPES

El secretari d'Estat ha dit que, malgrat que el robatori de cable no és imputable a Adif ni Renfe, demana disculpes als usuaris per les molèsties ocasionades. Ha evitat queixar-se per la falta de vigilància de les instal·lacions ferroviàries, com sí que va fer temps enrere el seu antecessor en el càrrec i ara ministre de Justícia, Rafael Catalá, quan es va produir el sabotatge a les vies de l'AVE a l'octubre.

El gestor d'infraestructures ferroviàries compta amb 1.200 agents de seguretat i 8.000 càmeres, uns dispositius que s'han vist sobrepassats per les circumstàncies. Gómez-Pomar, però, ha evitat entrar en si es persegueix prou els lladres de coure, que només en el període entre el gener i l'octubre han provocat que Adif hagi presentat més de 390 denúncies per sostraccions de diferent envergadura.

INCENDIS EN TRES FOCUS

Els tècnics d'Adif han treballat al lloc de l'incident des de la matinada. Al contrari d'altres ocasions, aquesta vegada no era una qüestió de reemplaçar els 360 metres de cable de coure sostret (una primera valoració havia parlat de 60 metres). El robatori, ha relatat una portaveu de l'empresa pública dependent del Ministeri de Foment, havia provocat diversos incendis a les instal·lacions. El més greu s'ha localitzat a escassos metres de l'estació de Mollet-Sant Fost, en una subestació elèctrica, on s'ha cremat un "magnetotèrmic", han confirmat els bombers, cosa que ha provocat una caiguda de la tensió i, per efecte dòmino, una fallada en els sistemes elèctrics, electrònics i informàtics (tant en els ordinadors com en el 'software').

La primera alerta s'ha detectat a les 2.15 hores quan personal del centre de Control de Trànsit Centralitzat (CTC) s'ha adonat de la desconnexió de les subestacions de Mollet i de Sant Cugat; falta de tensió en una via entre Rubí i Mollet-Sant Fost i altres afectacions en les comunicacions. En total, hi ha hagut fins a tres focus amb incendis, han relatat.

DEMORES DE MÉS D'UNA HORA

Notícies relacionades

De ben poc els ha servit als soferts usuaris que els expliquessin aquesta concatenació de calamitats. La R-2 nord, la R-8 i la R-11 no són recorreguts especialment castigats pels històrics problemes de Rodalies, conseqüència de la falta d'inversió de governs del PP i el PSOE. Les demores han arribat a més d'una hora en alguns casos si bé la mitjana ha estat d'entre 30 i 60 minuts.

Gómez-Pomar ha avisat que el fet que els sistemes de comunicacions (principalment quatre enclavaments, és a dir cervells que gestionen un determinat tram ferroviari, amb les bifurcacions i les estacions corresponents) estiguin malmesos provoca que els pròxims dies els trens hagin d'alentir la marxa en gran part del recorregut per aquestes tres línies.

Rosari d'incidències a la xarxa

Aquest 2015 s'han complert cinc anys del traspàs de Rodalies a la Generalitat, el compliment a una reivindicació històrica que no ha servit per reduir les incidències en el servei. Els últims mesos s'han registrat incidències greus que han sumit en el caos el sistema de transport públic de Renfe. Una de les més sonades va se el 21 de maig, quan un error en el sistema informàtic va fer aturar els 200 trens que circulaven a les 6.34 hores, en plena hora punta, i va afectar més de 80.000 usuaris. La meitat de passatgers perjudicats hi va haver el 8 de setembre passat, quan un comboi avariat al túnel de l'estació de Sants va obligar a desviar la circulació i va originar fins a 45 minuts d'endarreriments. La incidència va trigar set hores a resoldre's. Just un mes després, un sabotatge a Vilafranca del Penedès va forçar la interrupció de la circulació de l'AVE entre Tarragona i la frontera. Sabotatge amb l'important matís que el que es va tallar no van ser cables de coure, sinó de fibra òptica, gairebé sense valor en el mercat.