Mobilitat

Entra en vigor la nova ordenança de mobilitat de Terrassa que limita a circular a 30 km/h a la majoria del municipi

  • La nova velocitat màxima afectarà la circulació del 80% de la ciutat

  • Les bicicletes i patinets circularan per la mateixa calçada que els cotxes i les motocicletes

  • Les multes per infringir la nova normativa aniran dels 200 als 1.000 euros

Entra en vigor la nova ordenança de mobilitat de Terrassa que limita a circular a 30 km/h a la majoria del municipi
3
Es llegeix en minuts

Aquest dilluns 11 de gener ha entrat en vigor la nova ordenança de mobilitat de Terrassa, en la qual s’estableix la velocitat màxima per a circular al 80% de la ciutat en 30 km/h. Aquesta limitació té afectació a tota la localitat, amb l’excepció de grans avingudes i circumval·lacions, on es manté el límit fins ara vigent de 50 km/h.

L’Ajuntament ha pintat senyals a terra on s’anuncia el nou límit, i també que la calçada passa a ser d’ús compartit amb bicicletes i patinets elèctrics, als quals es prohibeix circular per la vorera, excepte carrils bici integrats. Es preveu que en els pròxims dies s’instal·lin senyals i cartells informatius en tot el municipi, així com començar a multar els infractors que no respectin la nova normativa.

El ple municipal va aprovar l’ordenança el maig del 2020, amb un document que actualitzava les dues ordenances de mobilitat vigents fins ara. La principal novetat del nou document és la rebaixa de la velocitat màxima i la coexistència de vehicles diferents a la calçada.

Protegir els usuaris de patinets i bicicletes

«El 80% de la ciutat queda limitada a 30 km/h, fet que beneficia la resta d’usuaris de la via, tant els vianants com els de vehicles de mobilitat personal», destaca la tinenta d’alcalde de Territori i Sostenibilitat i regidora de Mobilitat, Lluïsa Melgares. D’aquesta manera, vehicles com cotxes o motocicletes circularan per la mateixa calçada amb bicicletes o patinets, tant aquells que siguin elèctrics com els que no, que queden expulsats de manera definitiva de les voreres, tret d’aquells trams on hi hagi habilitat un carril bicicleta.

Des d’aquest mateix dilluns l’Ajuntament ha iniciat una campanya informativa entre els usuaris, que ha arrencat pintant al terra d’alguns trams de la ciutat on hi ha un trànsit més gran amb els tres elements que distingeixen els canvis de la normativa. Així, s’ha pintat un número 30, la silueta d’una bicicleta i la d’un patinet elèctric.

D’aquesta manera es pretén protegir els usuaris de patinets i bicicletes que molt sovint, segons Melgares, «es poden veure assetjats» per altres usuaris, tals com conductors de cotxes. És una manera, assenyala, de fer pedagogia i garantir la seguretat de tots els usuaris de la via pública.

Una persona per patinet

Respecte a aquests últims, la norma apunta que només podrà viatjar una sola persona, que l’edat mínima per conduir-los és de 14 anys, i que fins als 16 caldrà portar casc de manera obligatòria, si bé es recomana utilitzar-lo sempre indistintament de l’edat. Per a bicicletes es recomana circular pel centre de la calçada per evitar, per exemple, cops amb vehicles estacionats, i sí que es permet el seu pas pels carrers de convivència, àrees per als vianants i parcs públics sota certes condicions, tals com que es moguin en el sentit de circulació establert.

La següent acció que es farà en el transcurs d’aquesta setmana serà la instal·lació de senyalització vertical amb els mateixos elements informatius. La campanya arribarà també a les escoles, i es difondrà al públic general a través de la Policia Municipal, però també d’entitats com l’Associació BiciTerrassa Club.

El pas que seguirà a aquests primers dies serà el sancionador, sense que el consistori hagi determinat la data exacta en què es començarà a multar els infractors. «Les multes aniran dels 200 als 1.000 euros», destaca Melgares, pel que considera que és determinant que tota la població conegui la nova normativa.

Notícies relacionades

Les motocicletes també es veuen afectades pel nou text, però no de manera immediata. L’ordenança estableix que d’aquí tot just un any, aparcar a la vorera quedarà totalment prohibit.

Més notícies de Terrassa, en l’edició local d’EL PERIÓDICO DE CATALUNYA

Temes:

Terrassa