Tecnologies disruptives

La intel·ligència artificial revoluciona la ciència i la docència

ChatGPT ja publica articles científics i és millor que un MBA mitjà: ho canvia tot

La intel·ligència artificial revoluciona la ciència i la docència
4
Es llegeix en minuts

La IA ha irromput en el camp de la ciència i la docència, i ha obligat a reinventar els protocols de generació de coneixement i els mecanismes per avaluar la formació d’alumnes en l’ensenyament secundari i superior.

El xatbot d’intel·ligència artificial (IA) ChatGPT, que ha arrasat arreu del món, ha fet el seu debut formal en la literatura científica i ha acumulat almenys quatre crèdits d’autoria en articles publicats i ‘preprints’, segons informa la revista ‘Nature’.

Xat Generative Pre-trained Transformer (ChatGPT) és un generador de textos basat en intel·ligència artificial (IA) que s’alimenta amb grans quantitats de dades d’internet: pot acoblar informació i fabricar oracions gramaticals coherents, tant en anglès com en altres idiomes.

Aquesta capacitat li permet crear textos que gairebé no es poden distingir dels produïts pels éssers humans, cosa que genera nous desafiaments importants per a una sèrie de sectors d’activitat, entre aquests, les escoles i universitats.

Només el principi

Només el principiEl problema és que aquest ‘software’, tret el novembre passat per l’empresa OpenIA, està encara en la seva infància i continuarà aprenent i millorant per si mateix, fet que suggereix que l’impacte que tindrà en la societat està encara en els seus inicis.

Fa unes setmanes, Darren Hick, professor de filosofia a la Universitat de Furman a Greenville, Carolina del Sud, va descobrir que un dels seus alumnes li havia presentat un assaig ben construït per ChatGPT i va comprovar en carn pròpia que el professorat està mal preparat per lidiar amb els generadors de textos a través de la IA.

Autor científic

Autor científicAra li ha tocat el torn a la comunitat científica. El desembre passat, un article elaborat per un grup de científics i publicat a medRxiv, va desencadenar les primeres alarmes.

medRxiv és un lloc d’internet que distribueix documents electrònics inèdits sobre ciències de la salut, que encara no han sigut revisats per experts (‘preprints’). Fundat el 2019, ha tingut un creixement ràpid i, juntament amb el seu lloc germà bioRxiv, ha sigut una font important per a la difusió de la recerca sobre la covid-19.

En aquest article, del qual és primer autor Tiffany H. Kung, del Departament d’Anestesiologia de l’Hospital General de Massachusetts, Escola de Medicina de Harvard (Boston, MA), s’explica que ChatGPT va ser capaç de superar els tres exàmens necessaris per obtenir una llicència mèdica als Estats Units, sense necessitat d’haver adquirit cap formació especialitzada.

El més destacat és que ChatGPT figura com un autor més d’aquest saberut article: conclou que aquestes eines d’IA poden tenir el potencial d’ajudar l’educació mèdica i, potencialment, la presa de decisions clíniques.

Més beneficis que riscos

Més beneficis que riscosCom deia ‘Nature’, no és l’únic cas: ChatGPT apareix firmant també, junt amb un altre autor de la Universitat de Manchester, un article publicat aquest mes a la revista ‘Nurse Education in Practice’, així com un altre article científic publicat al desembre a la revista ‘Oncoscience’.

Un quart article, coescrit per un xatbot anterior anomenat GPT-3 i publicat al servidor de preimpressió francès HAL el juny del 2022, aviat es publicarà en una revista revisada per experts, segons la seva coautora Almira Osmanovic Thunström, neurobiòloga de Sahlgrenska, citada també per ‘Nature’. Aquest article planteja que els beneficis d’utilitzar aquestes eines superen els riscos.

Debat editorial

Debat editorialLa reacció no s’ha fet esperar: els editors de revistes, investigadors i revisors d’articles estan debatent el lloc de les eines d’IA en la literatura científica, i si és apropiat citar el robot com a autor.

I la divisió d’opinions està plantejada: uns pensen que ChatGPT o qualsevol altre de la seva generació tecnològica no han de firmar articles científics, perquè no poden assumir responsabilitats sobre els continguts generats ni sobre la seva integritat. I d’altres suggereixen reconèixer la seva contribució de manera específica i independent a la dels autors humans. El debat està bastant estès al món de les editorials científiques, constata ‘Nature’, sense poder oferir una conclusió clara.

També a l’ensenyament

També a l’ensenyamentNo menys rellevant és l’impacte de ChatGPT al món de l’ensenyament, tal com revela la revista ‘The Week’: el cas de l’estudiant que va presentar un treball elaborat mitjançant IA ha sacsejat els fonaments de la institució acadèmica.

S’espera un desembarcament massiu de treballs de classe presentats per alumnes i desenvolupats amb aquests programes d’IA, per als quals els professors no estan preparats i els quals tampoc saben com encaixar.

Uns professors pensen que ja és massa tard per frenar aquest desembarcament i asseguren que l’escriptura, tal com està plantejada a l’escola secundària i superior, està condemnada.

L’alternativa que se suggereix és integrar aquestes eines al sistema educatiu i es considera es tardarà almenys una dècada a fer la digestió d’aquest impacte tecnològic en l’ensenyament.

D’altra banda, es considera també que aquest desafiament va bé per transcendir una rutina docent que des de fa temps està donant signes d’esgotament. Alguns professors reconeixen que el xat d’OpenAI és francament millor que el MBA mitjà.

Reinventar-se

Reinventar-seLa conclusió és que aquesta tecnologia obligarà a reinventar tant la recerca científica com la docència: la primera haurà de revisar els protocols de generació de coneixement aprofitant el potencial d’aquesta tecnologia i la segona es planteja integrar la seva extraordinària capacitat per potenciar el pensament crític entre els alumnes.

Notícies relacionades

Mai l’ésser humà s’havia vist tan acorralat per la tecnologia com en aquest cas, que afecta un factor crític de la nostra espècie com la generació i difusió del coneixement científic, de què depèn tot el que sabem de nosaltres mateixos i del món on vivim.