Meteorologia

Les tempestes deixen un rècord històric de pluja torrencial a Catalunya i obliguen a activar avisos per temps violent

Mañana de lluvias en Barcelona en una imagen de archivo

Mañana de lluvias en Barcelona en una imagen de archivo / QUIQUE GARÍA / EFE

3
Es llegeix en minuts
Guillem Costa
Guillem Costa

Periodista

Especialista en medi ambient, sostenibilitat i biodiversidad

ver +

La dada que s’ha registrat a la Quar (Berguedà) és inèdita. En tan sols un minut, han caigut 7,8litres. La dada supera els 7,6 litres que van caure en el mateix temps el 2014 a Montserrat i suposa el nou rècord de pluja torrencial mai observat per les estacions meteorològiques del Servei Meteorològic de Catalunya (Meteocat). Un xàfec de tanta intensitat s’explica pel potent front de tempestes que durant aquest dissabte ha estat descarregant a la Catalunya Central i a les comarques gironines, amb màxims de 30 i 60 litres.

Quan els tècnics del Meteocat han vist la dada de les 5.27 de la matinada, de seguida han començat a revisar dades històriques per comprovar que, com intuïen, es tractava d’un nou rècord. «Es tracta de tempestes que fa dies que circulen per Catalunya, sobretot per la zona del Prepirineu, i que es van succeint», assegura Aleix Serra, tècnic del Meteocat, en conversa amb EL PERIÓDICO. «Són de curta durada però d’una intensitat molt elevada», afegeix.

El ruixat ha anat acompanyat de ratxes de vent de fins a 95 km/h. A més, a la mateixa estació del Berguedà, s’ha batut també una altra marca, de pluja acumulada en cinc minuts: 26,1 litres que superen els 24,7 de Cunit (Baix Penedès) el 2019. «El normal és mesurar intensitats de fins a 5 litres per metre quadrat en un minut, quan hi ha precipitacions importants, però vorejar els 8 no és gens habitual», destaca Serra.

Fenomen habitual

¿Com s’explica una intensitat tan elevada en tan poc temps? «S’hauria d’analitzar, però són tempestes que venen des de l’oest, des d’Aragó, i que han anat escombrant el territori amb intensitat alta», afirma Serra. «No són un fenomen estrany a la tardor o a finals d’estiu, el més rellevant és que hem registrat una quantitat d’aigua mai vista en tan poc temps», afegeix. Cal assenyalar que pot ser que això ja hagi passat anteriorment, però en un lloc en què no hi havia una estació meteorològica oficial.

Segons Serra, aquestes pluges torrencials no tenen res a veure amb les altes temperatures del mar, que a la tardor poden desencadenar fenòmens de pluges importants: «Aquesta no és una tempesta formada sobre el mar com la de la Diada, es tracta de pluges que no són estàtiques, que descarreguen localment i que comporten forts vents».

El telèfon d’emergències 112 ha rebut 161 trucades relacionades amb els ruixats intensos que han generat 103 expedients. Fins a les 9 hores, destaquen precipitacions com els 61,1 litres de Vilanova de Sau, els 54,2 litres de Calldetenes, els 47,4 litres de Vic, els 44,8 litres de Manresa, els 42,5 litres de Girona o els 40,5 litres del pantà de Sau, segons les dades de les estacions meteorològiques de Meteocat i Meteoclimatic.

El front de tempestes fortes també ha deixat calamarsa a Sant Llorenç de Morunys, al Solsonès. S’esperen fortes pluges aquest dissabte també a l’est i a l’extrem sud de Catalunya.

Avís activat

Notícies relacionades

El Meteocat manté activat l’avís taronja per pluges intenses fins diumenge a les 14.00 hores, amb especial incidència a la costa i el prelitoral de Girona, però també en diverses zones de l’interior del país. Segons les previsions, les tempestes podrien descarregar fins a 40 litres per metre quadrat en només mitja hora a les comarques del terç nord, mentre que a la nit no es descarten xàfecs localment intensos a les Terres de l’Ebre. Davant aquesta situació, Protecció Civil ha decidit mantenir en alerta el pla especial d’emergències per inundacions (INUNCAT).

Les autoritats insisteixen en la necessitat d’extremar les precaucions, tant en els desplaçaments com en les activitats a l’aire lliure. Es recomana evitar viatges innecessaris, no estacionar en rieres ni en zones inundables i circular preferentment per vies principals i autopistes. En cas de pluges intenses a la muntanya, s’aconsella dirigir-se a punts elevats, lluny de torrents o cursos. També es demana protegir les vivendes i traslladar objectes de valor o productes perillosos a zones segures dins de la llar per prevenir incidents en cas d’inundacions.