La primera gran onada de calor de l’any posa en alerta Espanya i Catalunya
Màximes que arribaran als 42 ºC i mínimes que apunten a una successió de nits tropicals i tòrrides seran la tònica fins, com a mínim, dimarts

Una mujer se protege del calor con un paraguas este viernes en el centro de Madrid. /
Màximes per sobre dels 40 ºC que s’estendran com una taca d’oli per gran part del territori, pics per sobre dels 42 ºC entre diumenge i dilluns, i mínimes que apunten a una successió de nits tropicals i tòrrides de les que dificulten enormement agafar el son. Després d’un parell d’episodis que han servit d’avançament perquè ens endinsem en un altre estiu de rècord, la primera gran onada de calor a Espanya i Catalunya començarà aquest dissabte i s’estendrà, com a mínim, fins dimarts.
«Un ampli anticicló en nivells mitjans i alts procedent de l’interior del continent africà s’estendrà fins a arribar al nostre territori en els pròxims dies», ha indicat l’Aemet. I és que la suma «cel predominantment clar i vents en general fluixos» i l’«elevada insolació d’aquesta època de l’any» serà l’esperó perfecte per, com reporta l’agència meteorològica estatal, desencadenar «un progressiu ascens tèrmic» que s’allargarà fins dimarts.
L’impacte més cruent d’aquesta canícula immisericordiosa el tindrem, com és habitual, a les valls del Guadiana, Genil, Guadalquivir, Tajo i Ebre a partir d’aquest mateix dissabte amb màximes que poden assolir, i fins i tot superar, els 42 ºC. Però des de l’Aemet avisen que a la resta del territori la norma seran màximes que superin de llarg els 30 i 35 ºC i amb possibilitat d’arribar puntualment als 38 ºC a la meitat sud peninsular, a l’altiplà nord, a l’interior de Mallorca i a les valls del Xúquer i el Segura.
A la nit tampoc hi haurà pau tèrmica: les mínimes a la meitat sud, a la vall de l’Ebre i en àmplies zones del litoral mediterrani no baixaran dels 23 a 25 ºC.
I, tot i que aquesta primera onada té previsió de liquidar-se a principis de setmana, no ens hem d’enganyar: la calor perseguirà diversos dies més a la major part del territori amb temperatures d’entre 3 i 5 ºC per sobre de la mitjana històrica per a aquestes dates, a excepció del terç nord, on hi ha la probabilitat que l’entrada d’una massa atlàntica més fresca ajudi a un descens dels termòmetres.
A Catalunya, sense treva amb el termòmetre
Sense un impàs previ des del punt de vista tèrmic que hagi permès agafar aire abans de procedir a un nou capítol de termòmetres disparats, Catalunya accentuarà la seva penitència estiuenca amb la calor més irreductible.
En aquest sentit, Protecció Civil ha activat aquest matí l’Alerta del Pla de Protecció Civil de Catalunya (PROCICAT) per calor molt intensa, perquè, tal com indica el Servei Meteorològic de Catalunya, es preveu que se superin alguns llindars de calor, sobretot a Ponent.
I és que tota l’àrea geogràfica que encapsula gran part del Pla de Lleida (Segrià, Pla d’Urgell i les Garrigues) i l’interior de les Terres de l’Ebre (Ribera d’Ebre i Terra Alta) serà on els termòmetres, una altra vegada més després dels dos episodis de calor previs, vorejaran o superaran els 40 ºC de màxima durant el cap de setmana.
També s’esperen temperatures molt elevades al nord-est, principalment a la zona de Portbou i l’Albera. És per aquest motiu que per a dissabte el Servei Meteorològic de Catalunya tornarà a activar els avisos per intensitat de calor en aquestes comarques, per estendre’s els pròxims dies a tota la franja litoral i de la província de Tarragona.

Risc d’incendi a Catalunya /
Tot i que el vent no hauria de ser protagonista aquests pròxims dies, no s’haurà d’oblidar que l’increment de les temperatures elevarà el ja alt risc d’incendis que afecta gairebé tot el territori, en línia amb el risc que afecta el terç est de la Península i el litoral mediterrani des de Portbou fins a Múrcia. En el cas de Catalunya, per a aquest dissabte, la zona declarada de risc molt alt serà la de la vall de l’Ebre.
L’àrea metropolitana també experimentarà una alça dels termòmetres, però es veurà menys afectada per l’onada de calor. Tot i així, màximes bastant per sobre dels 30 ºC en les hores centrals del dia i mínimes de nit tropical, sense descartar-ne alguna de tòrrida, que poden superar els 25 ºC seran la norma.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
Onada de calor Calor Servei Meteorològic de Catalunya (Meteocat) AEMET - Agencia Estatal de Meteorologia
- Distribuït a Catalunya Retirat un altre fuet tallat per salmonel·la: ja són tres marques afectades per aquesta raó
- HOSPITAL GREGORIO MARAÑÓN Boda a l’uci: l’Esther i el Javier es donen el ‘sí, vull’ en una emocionant cerimònia organitzada pels sanitaris
- Lloguer Tres consells fonamentals per firmar un contracte de lloguer i no emportar-te sorpreses
- Polèmica La família de Guillem Agulló acusa el Govern d'Illa de "silenciar" el premi en la seva memòria
- ART El Govern d’Aragó sol·licita l’execució forçosa de la sentència que ordena el retorn de les pintures de Sixena
- Hongria Jaume Collboni, en la marxa de l’Orgull LGTBI prohibida a Budapest: «Pot passar demà a Barcelona»
- Complex d’oci i esport Paella gratis i rumba en directe en la inauguració del nou ‘wakepark’ de Castelldefels
- Comissió bilateral El Govern espanyol i la Generalitat pactaran el finançament singular de Catalunya en una reunió el 14 de juliol
- E.T., en temps de TikTok Digue-m’ho en un minut
- Entrevista Ramon Espadaler: «A finals del 2027, el temps màxim entre un delicte de multireincidència i un judici ràpid serà d’un mes»