Cel enteranyinat
Arriba la calitja a Barcelona i Catalunya: avui és el dia de més intensitat
Calitja: ¿hi haurà pluja de fang a Espanya?
¿Què és la calitja?

La calitja (que provoca el típic cel enteranyinat per la irrupció de pols sahariana en suspensió a l’atmosfera) ha tornat aquesta setmana a Barcelona i Catalunya. Els responsables d’aquesta situació són l’anticicló que s’ha assentat des de fa dies a Europa occidental i, sobretot, la DANA (gota freda) davant el Marroc. Aquesta pertorbació alimenta el migjorn, que porta pols del Sàhara en suspensió cap al continent europeu.
@WMO @AEMET_Esp @BSC_CNS @UNCCD @xqcgeo @ECuevasAgullo @SaraBasart @meteofrance @ipma_pt @AEMET_Canarias @AEMET_Izana
— Barcelona Dust (@Dust_Barcelona) 20 de febrero de 2023
La pols en suspensió ja ha sigut percebuda en alguns punts de la península Ibèrica i ha arribat a afectar zones del Regne Unit, on ha generat gran expectació. Aquest dilluns a la tarda, i sobretot aquest dimarts, la calitja és clarament perceptible al cel de Catalunya, i en concret de Barcelona. El to lleugerament ataronjat és visible des de bona part de la ciutat, especialment quan ha sortit el sol.
Could be a decent sunrise for many this morning 🌆
— BBC Weather (@bbcweather) 15 de febrero de 2023
Saharan dust has transported to the UK and this often leads to more vibrant colours in the sunrise/set.
📸 Send us your pictures here or via https://t.co/5nNNl0dO0m
Simon pic.twitter.com/XhWGJafxMM
¿Fins quan?
Notícies relacionadesLa calitja ha anat aquests dies a més a bona part de la península, sobretot durant el cap de setmana. Malgrat la seva aparatositat, Catalunya quedarà al marge de la manifestació més potent de la pols en suspensió.
L’episodi es prolongaria, d’acord amb aquestes previsions, fins dimecres, quan s’imposirà un front associat a una nova borrasca. A més d’‘embrutar’ el cel, la pols en suspensió degradara la qualitat de l’aire. Caldrà estar pendent per veure com evoluciona la situació.
- INCENDIS FORESTALS Una vella i «maleïda» cançó de Serrat, l’himne per recordar l’estiu en què va cremar l’oest espanyol
- Servei d’Aigües de Catalunya Una sentència tomba la pujada de l’aigua en una ciutat de l’àrea de Barcelona per «frau de llei» i «desviació de poder»
- Dol en el cine espanyol Mor Verónica Echegui, l’actriu que es va saber desmarcar de ‘la Juani’
- Reforma de l’Administració El Govern impulsa una llei per millorar el procés de selecció dels funcionaris
- Medi ambient L’ús intensiu de les dessalinitzadores situa les reserves dels pantans al 74%
- Transport públic Una entitat llança una aplicació per a informar dels retards de Rodalies a temps real: "Volem convertir les queixes en dades"
- MÚSICA AMB MISSATGE POSITIU El 'revival' dels balcons del clàssic del Dúo Dinámico 'Resistiré'
- Obituari Mor Manuel de la Calva, membre del Dúo Dinámico, als 88 anys
- La Vuelta a Espanya arriba a Catalunya: així és el recorregut de les seves tres etapes transcendentals
- Cost de la vida Tornar a omplir el rebost després de les vacances d’estiu sortirà aquest any un 2,7% més car