Fenomen «excepcional»
Un gran núvol de pols sahariana arriba a Barcelona
Els experts asseguren que l’entrada d’aire amb partícules en suspensió no es donava amb aquesta força des de fa «dècades»
Una de les conseqüències de la borrasca ‘Celia’, que té com a epicentre el sud-oest de la península Ibèrica, és l’entrada d’aire procedent del Sàhara carregat de pols sahariana. El fenomen ja és perceptible a Barcelona i a la resta de Catalunya. La pluja dels últims dies ha anat acompanyada de fang, precisament a causa de la pols en suspensió. El fenomen s’aguditzarà aquest dimarts i aquest dimecres a la capital catalana, on el cel es podria tenyir de marró. Es dona la circumstància que s’esperen pluges a l’àrea de Barcelona entre dimecres i dijous.
Saharan dust intrusion over western Mediterranean starting today, moving north and affecting Iberian Peninsula and France. Find more forecast products here: https://t.co/6V1NLWDYbg@WMO @AEMET_Esp @BSC_CNS @UNCCD @xqcgeo @ECuevasAgullo @AEMET_Canarias @AEMET_Izana pic.twitter.com/PLfNI4yAaZ
— Barcelona Dust (@Dust_Barcelona) 14 de marzo de 2022
S’espera que la concentració de pols sahariana descendeixi a partir de dijous, però continuarà sent perceptible uns quants dies més.
L’episodi de pols sahariana d’aquesta setmana s’ha detectat en diverses províncies mediterrànies i els experts el consideren «excepcional». Aquest dilluns va ser molt visible a Múrcia, Alacant i Almeria. No es produïa amb aquesta intensitat des de feia diverses dècades.
Segons el president de l’Associació de Geògrafs Espanyols (AGE), el catedràtic de la Universitat d’Alacant (UA) Jorge Olcina, es tracta d’«una arribada de pols sahariana com feia dècades que no es registrava a Espanya». En declaracions a Efe, Olcina ha assenyalat que aquest fenomen es dirigeix de sud a nord per l’est del país.
Avançarà per Europa
Notícies relacionades«La pols sahariana aprofita el costat est de la DANA [‘Celia’] que s’ha format al golf de Cadis per ascendir des del desert del Sàhara fins a Europa occidental», una cosa «realment excepcional», ha insistit Olcina.
El fenomen continuarà avançant cap al nord i podria arribar fins i tot als països escandinaus.
- Els bars de Gràcia, en peu de guerra per un veto i un error de l’Ajuntament
- El mirador de la Torre de Collserola ofereix vistes gratis
- El metro retirarà més de 700 màquines de venda de targetes per evitar ciberdelictes
- L’esborrament del mòbil del fiscal
- Xoc entre Vox i l’Església a Catalunya pel cas de Jumella
- Lacra social Toc de queda, llei més severa i pares responsables: França busca tallar d’arrel la creixent violència juvenil
- Catàstrofe natural Les pluges torrencials deixen més de 230 morts i centenars de desapareguts al Pakistan i l’Índia
- Successos Protecció Civil posa en alerta el pla Infocat per risc d’incendi a les Terres de l’Ebre, Ponent i l’Empordà
- Mort Mor l’expresident d’Aragó Javier Lambán
- Afganistan: un any de la victòria talibana