TELEVISIÓ I MAS
Dalí
TV3 va dedicar dilluns a la nit a recordar la figura de Salvador Dalí amb el documental dramatitzat El forense i Dalí, produït per TV3, amb la col·laboració de BAS i Minifilms, i presentat per Manel Alías (a qui podem escoltar cada nit al Catalunya Nit de Catalunya Ràdio), i també per Narcís Bardalet, que va ser la persona que es va encarregar d’embalsamar el pintor després de la seva mort i el testimoni complet del qual és fonamental per acostar-se a la figura de l’artista.
Últimament he comprovat en documentals dedicats a la Transició o al cop del 23F l’immens valor que adquireixen testimonis que verifiquen detalls històrics que presumptament han prescrit però que avui dia resulten vitals per entendre moltes de les coses que en el seu dia no vam saber. I ara sí que les entenem.
Per això, la presència i el relat del forense Narcís Bardalet, fil conductor del documental, van suposar una aposta fonamental per entendre detalls del procés final de Dalí: "Si has tingut la tita lleugera en vida, el millor és que et cremin", va ser un dels titulars que va regalar quan després de la mort del pintor es va haver d’extreure l’ADN del seu cos.
Bardalet també va comentar el misteri de la persona que tenia la intenció de fer unes fotos a un Dalí sense roba. "Teníem ordres de la policia que pogués entrar a veure’l qualsevol persona menys aquesta, a qui algú li va oferir 10 milions de pessetes per obtenir l’esmentada foto", manifestava el forense.
Gairebé 36 anys després la mort del pintor de Figueres el gener de 1989, ara descobrim lluites entre Catalunya i Espanya (capitanejades pel president Pujol i el rei Joan Carles) per procurar que les seves institucions s’apropiessin del llegat. Les maniobres incloïen desagradables visites presencials a l’hospital on el pintor va passar els seus últims dies –buscant l’atenció dels fotògrafs– i que resultaven innecessàries per l’estat de salut de Dalí.
Per a propostes com El forense i Dalí resulta indispensable disposar de la figura d’un conductor que generi pau, reflexió, que pregunti bé i repregunti millor, que respecti els silencis i que mantingui l’espectador enganxat fins al final. Manel Alías va suposar una òptima figura. I per damunt de tot, les xifres: El forense i Dalí va ser vist per 262.000 espectadors, amb la qual cosa va arribar a un notable 15,3% de l’audiència que mirava el televisor en aquell moment.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- L’empresa Corominas deixa un deute de 200.000 euros
- A Collserola Trobats 50 senglars morts dins del radi d’afectació de la pesta porcina africana
- ÒBIT La il·lustradora i muralista Amaia Arrazola mor als 41 anys
- La Vall d’Hebron tanca 272 llits a l’estiu per falta de diners
- Dades del padró La població estrangera de Barcelona es multiplica per 16 des de finals del segle XX
- La tribuna Puigdemont, ¿com James Dean?
- Tribunals La Fiscalia critica els imputats per voler anul·lar el cas Montoro
- Cas Koldo El jutge prohibeix sortir del país a Pelegrini, exdirectiu d’Acciona
- Crisi interna Els crítics d’ERC a BCN impugnen el congrés per triar nou líder
- Congrés del sindicat SUP Feijóo planteja presó permanent revisable per a violadors reincidents
