Digues-m’ho en un minut
Vaig voler veure E.T., L’extraterrestre amb la meva filla. Cal imaginar-se la situació: dia d’hivern, casa de camp, després de dinar, un pla perfecte de sofà i manta per mirar la pel·lícula preferida de la meva infància amb la meva persona petita preferida. Com que amb set anys encara ets la seva persona gran preferida, la meva filla estava encantada i expectant amb el pla. Va durar tan poc. Resulta que l’E.T. triga vint minuts a aparèixer, que se’m van fer llargs fins i tot a mi. Són aquells vint minuts de llums al bosc, de nens en bici, de sorolls estranys que anuncien que passarà alguna cosa… però encara no passa res del tot.
Jo, emocionada amb la música de John Williams, i la meva filla preguntant si ja ha sortit el marcià. No, encara no. No hi ha bitxo, ni petó, ni explosió. Vint minuts d’abans. D’un altre ritme. D’un altre món. I llavors vaig pensar com li hauria anat a l’E.T. per sobreviure a TikTok. "Digues-m’ho en un minut", li exigiria l’algoritme. ¿On és el conflicte? ¿El gir? ¿La llàgrima al segon dotze?
Micronovel·les
Hi ha un fenomen que ha respost a això: les micronovel·les. Sèries d’un minut, en format vertical, pensades per veure entre dues estacions de metro o mentre menges un iogurt. No són clips virals: són ficció narrativa. Personatges, trama, girs, cliffhangers… tot en seixanta segons. I funcionen. Molt.
Hi ha plataformes que acumulen centenars de milions de visualitzacions. Històries que pretenen fer-te sentir alguna cosa –ràbia, passió, tristesa– abans no es posi verd el semàfor. A les sèries americanes, potser més abans que ara, el flirteig s’allargava durant temporades. En Ross i la Rachel, per favor, no es fan un petó fins al capítol set de la segona temporada de Friends. L’espurna entre en Mulder i la Scully és evident des del primer moment, però no es besen ¡fins a la sisena temporada! Sabíem que acabarien junts, però la tensió era el regal.
A les sèries espanyoles, els personatges solen fer-se un petó al segon capítol i discutir al tercer. Però ara tot això ha quedat desbancat: passa en un minut. De l’enamorament al petó, del conflicte al drama, sense pausa. I quan apaguem el mòbil, la vida –amb el seu ritme capriciós– ens sembla lentíssima.
- El Music Tech Hub concentra 100 ‘start-ups’ de tecnologia musical
- La lupa Araujo i el Barça se separen
- El més alt de la Vall d’Aran El poble de Catalunya que recomana ‘National Geographic’: amb cases de pedra, moltes flors i unes vistes espectaculars del Pirineu
- Joan Baltà, director de Barcelona Sagrera Alta Velocitat: "L’estació de la Sagrera encara necessita sis anys més d’obres"
- Crisi per la gestió del temporal Vilaplana va acostar Mazón amb el seu cotxe fins al Palau el 29-O
- Successos Els Mossos alerten de la "reinvenció" dels qui cultiven marihuana: amb una despesa de 6.000 euros se n’obtenen 24.000
- Desmantellen des d’Alacant una granja de mòbils que enviava 2,5 milions d’SMS al dia per a ciberestafes
- ACTUALITAT BLAUGRANA Laporta respon a la fi a Florentino: «El Madrid té barcelonitis i una mania persecutòria contra la millor època del Barça»
- ARAUJO, ABSENT DOS DIES Flick reclama que el Barça es reivindiqui davant l’Alabès
- Acte amb Foment del Treball Feijóo demana als empresaris catalans que pressionin Junts per a una moció de censura: «No em falten ganes, em falten vots dels seus»
