El Music Tech Hub concentra 100 ‘start-ups’ de tecnologia musical

L’associació està integrada a la xarxa Music Tech Europe, que treballa perquè el continent "lideri l’evolució i la innovació", competint amb els Estats Units i la Xina.

El Music Tech Hub concentra 100 ‘start-ups’ de tecnologia musical
3
Es llegeix en minuts
Jordi Bianciotto
Jordi Bianciotto

Periodista

ver +

En altres temps, un músic podia viure sense gairebé tenir contacte amb la tecnologia, cosa que avui és impossible. Execució musical, gravació, directe, màrqueting, gestió dels drets d’autor… Tot passa per allà, i dona cos a un ampli sector professional conegut com music tech, els actors del qual tendeixen a operar cada un pel seu compte, per la qual cosa es troben a faltar agents aglutinants. Per això la idea del Music Tech Hub, associació amb seu a Barcelona, que va cofundar i presideix José Luis Zagazeta, i que concentra un centenar de start-ups de tecnologia per a la música.

Va començar a tramar-se el 2019, quan vuit empreses del sector es van citar en les jornades professionals del Sónar, i va cobrar forma tres anys després. "Jo mirava al nord, a Estocolm, i veia inversions que fluïen i capacitat per generar monstres de la indústria, i pensava que a Barcelona es donaven les condicions: moltes empreses de tecnologia, professionals vinguts d’altres països. Veia la necessitat d’unes eines que no existien i que calia crear", explica. Es tractava d’"ajudar les start-ups, ja que, en general, el 90% no sobreviuen als tres anys i això s’assumeix com a normal quan és una aberració".

Peruà, nascut a Lima, Zagazeta va venir a Barcelona quan tenia 19 anys per estudiar informàtica, que va canviar després per Telecomunicacions. "Per pagar-me la carrera vaig treballar al Nitsa, primer amb Carles Flavià i després amb Gaby Ruiz, molt abans de crear el Primavera Sound, a la barra i ocupant-me de la il·luminació", explica. Ficat al món de la nit, va obrir, amb altres socis, el club Moviedisco, que el 1997 va portar Björk a actuar. Un any després va crear, amb aquest nom, un lloc de venda de discos a internet, un embrionari Amazon, i el 2007, "la primera agregadora musical del país", La Cúpula, distribuïdora digital que ha evolucionat cap als 360°, amb el seu segell discogràfic i la seva editorial. Utilitza la tecnologia d’una altra empresa creada per Zagazeta, SonoSuite.

Del centenar de start-ups que reuneix el Music Tech Hub, el 30% són catalanes, "moltes concentrades al Poblenou". L’associació compta amb "territorials" a Madrid, Bilbao, Màlaga i València, ciutat on estableix complicitats amb la Lanzadera, l’acceleradora impulsada per Juan Roig. "Volem connectar amb l’ecosistema de la formació, amb escoles i universitats, i tenir capacitat per atraure inversió privada i pública", apunta Zagazeta. "Tot això no caurà del cel. No vindrà un tècnic polític a posar-ho en marxa. Ha de fer-ho algú que ho hagi viscut".

¿Però de què parlem quan estem parlant de start-ups de tecnologia musical? El paisatge és amplíssim. "Empreses que desenvolupen software per fer música o per gestionar dades o drets d’autor, o per transcriure partitures, o de màrqueting especialitzat per a artistes, o per generar samples amb IA, o d’apps per aprendre a tocar un instrument", explica Zagazeta. "N’hi ha una que treballa en una plataforma de streaming de marca blanca, com un Spotify. Una altra ha creat el travel sax, un saxòfon-midi que pots tocar en un avió sense molestar ningú, amb cascos, i l’està exportant a tot el món".

"Una ciutat que agrada"

Notícies relacionades

El hub barceloní està integrat a la xarxa Music Tech Europe, consorci de 10 associacions, amb l’"ambició de liderar l’evolució i la innovació, i que no vingui dels Estats Units o la Xina", perquè "de capacitat en tenim". Va guanyar una subvenció de la UE, del programa Music Moves Europe, que seleccionava 10 de 347 propostes, per al projecte OMD2 (Open Music Database for Discoverability), "una base de dades oberta en què es poden donar d’alta empreses d’aquest sector de tot el món".

Barcelona és un lloc apte per al hub perquè "és una ciutat que agrada, té una marca i tot suma: el Sónar, les fires de tecnologia i un 22@ que torna a créixer", observa. "Ara tenim un somni: el Music Hub Building, un lloc on totes les empreses puguin estar agrupades i es realitzin xerrades i conferències. Molta innovació podria sortir d’allà", cavil·la José Luis Zagazeta. Tenen ajudes de l’Administració catalana (ICEC i Cultura) i aspiren a estendre-les apuntant també a l’Estat. "Hi ha molt per fer", entreveu. Tot això, sense perdre de vista l’origen de tot: "Els músics, perquè totes les empreses de music tech treballem per a ells".