Els discursos dels Goya

E l temps que es triga a verbalitzar després del premi és més curt any rere any, tot i que va ser encertada la fórmula de l’organització dels Goya 2025 de fer pujar la música de fons i anar apagant el discurs del premiat per evitar que s’allargués gaire. Solució poc original però impecable, més enllà dels experiments amb un extintor duts a terme a la gala dels Gaudí.
La gala va ser dirigida per Gestmusic, productora sinònim de garantia i responsable d’aquest bonic 24% de share, si bé crec que hi hauria hagut algun sistema millor de traducció simultània durant el discurs de Richard Gere que el fastigós ChatGPT, els defensors del qual pensen que tot ha de ser fàcil, automàtic i sense esforç, tot i que s’obvien detalls més senzills: ¿per què no es podia fer una traducció en directe, amb una persona que s’encarregués d’aquesta feina, com s’ha fet sempre, a més de sumar alguns matisos sobre la veu?
Cal dir primer de tot que no ha de resultar gens fàcil fer un discurs en un auditori atapeït de figures i referents de la cultura, que alces la vista i és normal que et caguis de por, però per a això són actrius i actors. De tota manera, hi ha detalls que criden l’atenció.
No hi ha dubte que els premiats tenen tot el dret del món a expressar el que vulguin després de rebre una estatueta, tot i que espero que algú, algun dia, en alguna edició dels Goya, ens expliqui la recepta d’una sopa d’all en lloc del recurrent "amb l’excusa del premi verbalitzaré la meva recepta per arreglar el món".
De la necessària llibertat d’expressió dels guardonats un acaba sentint testimonis com el de C. Tangana: "A tothom li podrien treure tuits així", referint-se a l’absent Karla Sofía Gascón. A tothom no, admirat artista, perquè l’odi que va destil·lar a Catalunya i als indepes (que no hi estiguis d’acord no implica l’insult) i a col·lectius d’immigrants a mi em va fer esgarrifar.
Em reservo per a l’últim paràgraf l’opinió que em genera la presència d’influencers a la gala d’aquests premis tan preuats. Tan sols formulo una pregunta: "¿per què es gasta part del pressupost l’Acadèmia de Cine espanyol convidant personatges que no saben redactar ni una frase amb l’ordre de subjecte, verb i predicat? ¿Què hi pinten Chiara Ferragni o Laura Escanes? Tot i que les preguntes procedents són: ¿qui pensa que convidar-les és una bona idea?, ¿qui ho firma? i ¿quin retorn té.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Guerra a Ucraïna Trump es limita a amenaçar Rússia amb aranzels mentre rearma Ucraïna
- Comissió Bilateral Estat-Generalitat ERC veu insuficient el nou finançament: "La música sona bé, però les concrecions són mínimes"
- Finançament autonòmic Andalusia esclata contra l’acord de finançament amb Catalunya i el Govern li ofereix acollir-se al mateix model
- Successos La investigació de l’incendi de Paüls apunta a l’acció humana com a causa: negligència o provocat
- Estudi científic ¿Per què algunes persones necessiten posposar més vegades el despertador? La ciència té una resposta (i afecta més les dones)