50 anys parlant dels 40 anys

Possiblement vostès ja hagin vist un vídeo que corre per les xarxes socials, i que és un extracte d’un programa especial del conegut Un, dos, tres… responda otra vez, de l’any 1982, en l’època en què el presentava Mayra Gómez Kemp. En lloc de concursants anònims, en aquella ocasió participaven artistes de primera línia: María Dolores Pradera i Alberto Cortez, que van ser receptors de preguntes que formulava Mayra i que reunien un nivell cultureta bastant potent del tipus: "Jo els dic noms d’obres espanyoles de teatre, i vostès han de contestar l’autor. Per exemple: si dic Historia de una escalera, vostès contestaran Antonio Buero Vallejo, 1, 2, 3, responda otra vez…". Bé, Pradera i Cortez van contestar correctament a qui eren els autors de Bodas de sangre, Los intereses cruzados, Fuenteovejuna, Anillos para una dama, La vida es sueño, Don Gil de las calzas verdes, El sí de las niñas, El baile… i no més perquè es van acabar els 45 segons.
Aquesta escena del 82 m’ha recordat un vídeo de l’any 2022 del concurs Ahora caigo. Busquin a Youtube "Joan & Juan ¡Ahora caigo!", on li pregunten a un concursant el nom d’un apòstol de Jesús. Com a pista li posaven les lletres per aquest ordre: UNJA, i 30 segons per contestar la pregunta. Les respostes que disparava el nostre amic van ser: "Nuja, eeehhh, Jun, emmm, Em mataran, Januuuu… Eeeee, Anju, Naju, Juna, Janu, Emmm. No he llegit la Bíblia, ho sento. Soc agnòstic". Falten tres segons. S’accelera el compte enrere, sonen botzines, mec, mec, meeec… "No ho sé. És que no he llegit la Bíblia", mentre li adverteix amb energia el presentador, el gran Arturo Valls: "¡Però si ho portes escrit!" (al jersei tenia enganxat un adhesiu en què deia el seu nom). I el concursant: "¡No pot ser! ¡¡M’ha putejat, m’ha tornat la vida això!! Ho he vist tantes vegades que se m’ha esborrat de la ment". Sí, ha intuït vostè bé: el concursant es deia Joan.
Traslladem preguntes i respostes de 1982 al futur 2025, dirigides ara a artistes espanyols de primera línia. Em val qualsevol nom. Tinc la percepció que els concursants no respondrien bé ni tan sols el 10% de les preguntes. Possiblement alguna cosa no hem gestionat bé i ens hem passat 50 anys parlant dels 40 anys, ignorant una bona part de la cultura i l’educació.
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Barcelonejant La nit que Basté va robar una corbata
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- Xifres d’Interior Rècord d’identificacions policials a Catalunya: 1,2 milions el 2024
- Una nutricionista sobre la dieta que cal seguir si tens el còlon irritable: "No has de menjar res que t’inflami"
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Xifres d’Interior Rècord d’identificacions policials a Catalunya: 1,2 milions el 2024
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»