L’aposta espanyola

Aquests són els artífexs del fenomen Chanel per a Eurovisió 2022

La cançó de TVE, ‘SloMo’, és una de les grans favorites del festival, que se celebra a Torí el 14 de maig

Aquests són els artífexs del fenomen Chanel per a Eurovisió 2022
6
Es llegeix en minuts
Marisa de Dios
Marisa de Dios

Periodista

Especialista en sèries i programes de televisió

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Inés Álvarez
Inés Álvarez

Periodista

Especialista en programes de televisió i sèries

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Després d’anys amb uns resultats mediocres, Espanya té aquest 14 de maig possibilitats de conquerir Eurovisió. L’enganxós ‘SloMo’ de Chanelva cinquè en les apostes i fa un temps que fa somiar els eurofans espanyols a conquerir una corona que se’ns resisteix ni més ni menys que des de 1969, quan el ‘Vivo cantando’ de Salomé va compartir el primer lloc amb els Països Baixos, el Regne Unit i França en un multiempat històric al festival. Si al final TVE donés la campanada i aconseguís la victòria, no només caldria agrair-ho a la professionalitat de la cantant i ballarina, sinó també als artífexs que hi ha darrere del fenomen Chanel.

Eva Mora

El desembarcament d’Eva Mora com a nova cap de la delegació d’Espanya a Eurovisió, a mitjans de l’any passat, va portar una alenada d’aire fresc a un equip que feia temps que rebia crítiques pels mals resultats aconseguits. Periodista dels Serveis Informatius de TVE, Mora va arribar amb la intenció de revitalitzar l’aposta espanyola per un festival que, tot i que sempre compta amb bons índexs d’audiència, feia molt temps que no l’encertava amb l’artista o la cançó indicats per competir en el certamen. I això que TVE no parava de provar fórmules, com l’elecció directa i el concurs per seleccionar el candidat. Aquest any, es va optar per crear el Benidorm Fest, un certamen que prenia com a exemple el veterà festival de Sanremo, del qual surten els artistes italians que competeixen a Eurovisió i que, el 2021, va aconseguir una victòria rockera amb Maneskin. L’equip de Mora es va posar en contacte amb discogràfiques, cantants i compositors, va decidir incorporar un jurat demoscòpic i donar pes als experts internacionals per impulsar el Benidorm Fest. Malgrat la sonada polèmica amb els vots, el certamen va ser tot un èxit.

Kyle Hanagami

L’elaborada coreografia de ‘SloMo’ va ser, sens dubte, una de les cartes que la van encaminar a la victòria en el Benidorm Fest. Els moviments que va fer Chanel al més pur estil Beyoncé, gairebé sense despentinar-se, van desencaixar moltes mandíbules del públic al veure el xou, en què l’acompanyaven els ballarins Exon Arcos, Josh Huerta, Pol Soto, Raquel Caurín i María Pérez. El responsable d’aquests passos va ser el coreògraf nord-americà Kyle Hanagami, amb qui Chanel repeteix a Eurovisió. Es tracta d’un dels grans referents actuals en el món del ball, que ha col·laborat amb artistes com Jennifer López, Ariana Grande i les estrelles sud-coreanes BTS, i que va dissenyar la coreografia de la pel·lícula d’animació de Netflix ‘Más allá de la Luna’, que va ser nominada als Oscars l’any 2021. «La posada en escena potencia molt la coreografia, que impactarà moltíssim... si us espereu veure el mateix, no. Hi haurà alguna cosa diferent», va avançar Mora sobre el xou. La il·luminació, que al Benidorm Fest va destacar els moviments a càmera lenta de Chanel i els seus ballarins en alguns moments puntuals del xou, serà de Rob Sinclar, que ha treballat amb artistes com Kyle Minogue.

Leroy Sanchez

La cançó, que és en principi el més important, se cenyeix a unes normes bàsiques que imposa el festival: no ha d’anar en contra de la reputació del certamen ni contenir consignes polítiques ni publicitàries. Així mateix, tampoc es permet que siguin instrumentals, però sí només vocals. I ‘SloMo’ compleix tot això, tot i que les veus que la volien tombar com fos després de guanyar el Benidorm Fest van al·ludir a la hipersexualització de la lletra i al fet que no complia el percentatge de paraules en espanyol. ¡La queixa fins i tot va arribar al Congrés! Però, superades les turbulències, la composició ha volat a Torí. Sana i estàlvia i sencera. Com la va parir un equip multicultural d’èxit: el compositor espanyol Leroy Sanchez (autor del ‘Voy a quedarme’ amb el qual va competir l’any passat Blas Cantó), la cantant brasilera Ibere Fortes, l’artista canadenca Maggue Szabo, el compositor i productor britànic Keith Harris i el ‘dj’ holandès Arjen Thonen. ‘SloMo’ sona molt a Jennifer Lopez, no debades s’havia pensat per a la diva. Però quan els compositors van conèixer Chanel van saber que la cançó estava feta per a ella.

El director artístic i l’il·luminador

Quan es té tota la proposta elaborada al mil·límetre, de res serveix si després la realització no va d’acord amb el dissenyat, coreografiat i assajat. Per això serà RTVE que, com cada any i com fan tots els països, s’encarregarà de donar a la RAI les directrius perquè tot surti com s’ha ideat. És per això que entre la delegació espanyola present a Torí hi ha un director artístic i un il·luminador de RTVE per donar instruccions als seus col·legues italians del que necessiten perquè l’espectacle brilli amb tota la seva esplendor. «La realització va a càrrec del país amfitrió, en aquest cas dels italians, però en els assajos es treballa conjuntament, i parlen amb els realitzadors de cada país i s’adapten al que volen, perquè és una competició i tots volen guanyar-la», explica Carlos Garrido, cap de premsa de RTVE. La col·locació de les càmeres, sobretot en un número en què hi ha tant moviment, els plans i contraplans que millor els recolliran, així com la il·luminació, que en espectacles d’aquesta envergadura tenen molt protagonisme, és el que es vol cuidar al detall.

Alejandro G. Palomo

L’estilisme és una peça fonamental per a la proposta que es vol fer a Eurovisió i en el cas de Chanel, tot i que siguin pocs centímetres de tela, respon a un disseny molt cuidat. Que sigui espectacular i de molt ‘brilli brilli’, però que alhora permeti a la protagonista realitzar perfectament les acrobàcies dalt de l’escenari.

Per a la semifinal del Benidorm Fest, que era la targeta de presentació de la proposta de Chanel, es va escollir un ‘oufit’ propi de Dua Lipa o Eleni Fureira (la representant de Xipre el 2018 amb qui, tot i que no li agrada, se la compara), format per una jaqueta cropped negra amb pedreria d’inspiració goyesca, molt a l’estil del vestit d’un torero, i una granota brillant amb sinuoses obertures transparents. La dissenyadora era Carmen Farala, guanyadora de la primera edició de Drag Race España, que, al veure que la cantant passava a la final, va considerar que no podia repetir, i va crear i va cosir, en menys de 24 hores, l’espectacular granota que va lluir.

No obstant, l’encarregat del vestuari del gran dia és el dissenyador (i jurat de l’espai de TVE ‘Maestros de la costura’) Alejandro Gómez Palomo, conegut per la seva firma Palomo Spain, que la vesteix amb un conjunt amb què reinterpreta els codis de la tauromàquia, el flamenc, la iconografia religiosa i les tradicions andaluses, format per una granota de licra i tul, amb unes obertures a l’estil d’un cuixal, com descriu el mateix Palomo, i un escot quadrat i amb un coll-collar. A sobre hi portarà una jaqueta curta, amb muscleres molt marcades, farcida de tatxes de plata d’aire ‘vintage’. Els brodats estan realitzats amb vidres blancs i vermells de Swarovski. Ni més ni menys que 50.000, cosits a mà, com totes les altres coses. I, tot i que no ho sembli, Chanel diu que és supercòmode.