Programa de TVE-1

‘Comando actualidad’ retrata la crítica situació del sector tèxtil

Amb més temps a casa i menys celebracions, el xandall i la roba interior s’han convertit en un refugi

‘Comando actualidad’ retrata la crítica situació del sector tèxtil
2
Es llegeix en minuts

‘Comando actualidad’ es fixa aquest dijous (TVE-1, 00.00 hores) en un dels sectors més castigats pels confinaments dictats per la pandèmia. Amb més temps a casa i menys celebracions, el xandall i la roba interior s’han convertit en un refugi. Per això la indústria tèxtil va tancar el 2020 amb una caiguda de vendes del 40% i unes pèrdues de més de 7.000 milions d’euros. Altres estadístiques asseguren que la meitat dels espanyols considera que ara necessita comprar menys roba que abans.   

El programa retrata la situació d’aquest sector a través de la visió de comerciants, consumidors, empresaris, dissenyadors, fotògrafs... Abans de la Covid-19, el nostre país vestia una de cada 10 nòvies del món. Érem el segon país exportador de moda nupcial només per darrere de la Xina. Ara els ingressos han caigut un 90%, segons el sector.

A Fuente Palmera (Còrdova), conegut com el poble dels casaments, es distribuïen a l’any 8.000 vestits de nòvia. Ara gairebé no hi ha gent al carrer més comercial i la major part de les botigues estan tancades o atenen només amb cita prèvia.

Xandalls i pijames

Ana Caraballo, una modista que fa 21 anys que cus, està en erto. Resisteix gràcies als pocs treballs que van sortint i a l’ajuda dels seus fills. Al magatzem de Manuel s’acumulen fins a 800 vestits de bodes que s’han suspès. La que més ven ara a la localitat és Lorena. Té una botiga amb xandalls, pijames i roba d’anar per casa.

Nuria Sardá és directora creativa de la firma de moda íntima que va néixer amb el seu pare, Andrés Sardá, el 1962. Les vendes de roba interior han baixat un 20%, però la seva caiguda no ha sigut tan acusada com la del sector tèxtil en general. Nuria ha tingut treballadors en erto i redueix costos fent col·leccions amb menys peces. «Ens hem mantingut perquè la gent ha apostat per la roba interior. Estem passant un moment de baixa autoestima, d’ansietat i la moda íntima fa que, si et sents bé per dins, et sentis bé per fora».

El 2019, cada espanyol es va gastar una mitjana de 600 euros en roba. El 2020, la despesa va ser de 450 euros per persona. La major part de les compres les hem fet per internet. El comerç ‘online’ creix. Ho confirmen en un centre logístic de Guadalajara on s’acumulen desenes de carros plens de peces, rumb a diferents llocs d’Espanya. Porten 30 marques diferents i asseguren que moltes empreses han passat de vendre del 8% en línia al 30%.

Notícies relacionades

Una altra novetat és que ara ens vestim per no anar enlloc. Víctor Blanco ho sap bé: prepara estilismes per a models i cantants com Ana Mena, només perquè pengin la foto a les xarxes socials. Sense desfilades, la passarel·la es queda a casa.