ESTRENA

Òscar Dalmau i Flora Saura exploren el disseny català, a ‘Helvètica’

El nou programa de TVE Catalunya mostra d’una manera divulgativa i no elitista els diferents aspectes de l’ofici de dissenyar

4
Es llegeix en minuts

¿Estudies o dissenyes? Segur que algú de vostès recorda el popular afegitó que va fer fortuna a la Barcelona dels anys 80 i 90, en què el disseny era un tema recurrent i present en la societat catalana d’aquells anys.

Amb la voluntat de reivindicar, fer patent la quotidianitat i, molt especialment, divulgar el disseny català neix ‘Helvètica’, el nou programa que TVE Catalunya estrena el dilluns 8 de febrer (18.15 hores).

El nom del programa no és gratuït, no en va «l’helvètica és la tipografia més utilitzada pels dissenyadors gràfics», segons ha comentat Alicia Gómez, directora de programes del canal català de TVE.

 A la presentació, realitzada avui als estudis de Sant Cugat, la directiva ha volgut explicar el perquè de la creació de l’espai: «Tot el que ens envolta és disseny, fins i tot les mascaretes que aquests dies ens són tan imprescindibles. El disseny ens ajuda a entendre el món que ens envolta i també la seva història. A més, Catalunya i la ciutat de Barcelona són un referent a nivell internacional al món del disseny».  «El que és estrany és no tenir un programa que parli de disseny en una televisió pública», ha remarcat.

Flora Saura i Òscar Dalmau

En el seu afany, ‘Helvètica’ compta amb Flora Saura, veterana presentadora d’«aquesta espècie en perill d’extinció que són els programes culturals»; amb Òscar Dalmau, un «apassionat del disseny i de la divulgació», i amb la dissenyadora gràfica i il·lustradora Júlia Solans, «la part punk del programa».

Seran 13 programes de 30 minuts de durada en què d’una manera molt amena, amb entrevista i reportatges variats, s’intentarà acostar l’ofici de dissenyar als teleespectadors.

Cada setmana, Flora presentarà els protagonistes i els projectes més destacats del passat, el present i el futur del disseny i aportarà una mirada sempre curiosa per descobrir els secrets amagats dins de les diferents disciplines explorades.

Es parlarà de tots els àmbits del disseny, però sempre amb «la voluntat de no ser elitista i mostrar els secrets que hi ha darrere de l’ofici de dissenyar», ha assenyalat la presentadora. Flora també visitarà estudis de disseny, entrevistarà dissenyadors o farà recorreguts pels carrers de la ciutat per descobrir la rica varietat del disseny català.

Per la seva banda, Dalmau, amb especial preferència per qualsevol «look una mica revisionat», farà la vista enrere per parlar de diferents aspectes del disseny i reivindicar «una sèrie de noms pioners que han deixat una gran obra que mereix ser revisada». I ho farà des d’un peculiar plató, una botiga de mobles ‘vintage’, on el popular presentador ha instal·lat la seva saleta d’estar per rebre diferents convidats. «Els responsables del programa em van donar carta blanca, i això és sempre és d’agrair», ha revelat el periodista.

Divulgatiu i no elitista

«‘Helvètica’ no serà un programa de disseny per a dissenyadors», ha advertit Dalmau. «En l’espai no podem parlar de tot el món, demanem compressió al gremi, però sí que intentarem tocar els màxims aspectes possibles de la disciplina i sempre amb la voluntat de fer un programa per a tots els públics amb la voluntat d’acostar el disseny a la gent, que de vegades ho veu com una cosa elitista, quan tots som usuaris, i també víctimes, del bo i el mal disseny», ha explicat.

Tipografia, il·lustració, moda, arquitectura, mobles o productes, cada programa estarà dedicat a un aspecte de la disciplina, i ho farà de la mà de dissenyadors consagrats, com ara Mariscal, Toni Miserachs i Enric Aguilera, i també amb figures joves i emergents com Pin Morro, Olga Capdevila i Aleix Artigal. 

La tipografia i el color

Per a la seva estrena, ‘Helvètica’ ofereix una doble entrega dedicada a la tipografia i al color, «dos capítols que sorprendran perquè són una autèntica meravella visual», ha revelat Gómez.

D’aquesta manera, Flora Saura surt de safari tipogràfic pels carrers de Barcelona a la recerca de rètols, lletres i elements tipogràfics singulars de la mà d’un expert, el dissenyador Andreu Balius. Pel camí es trobarà amb altres caçadors de lletres, com Brig i Ferran, responsables del compte d’Instagram @lettersigns, i amb grans creadors, com Javier Mariscal. ‘Helvètica’ també es colarà en una classe de cal·ligrafia amb Oriol Miró i descobrirà els secrets del ‘lettering’ amb un autèntic mestre de la lletra dibuixada, Iván Castro.

Notícies relacionades

A més, Oscar Dalmau coneixerà com l’escultor Josep Maria Subirachs va aplicar la tipografia al seu treball de la mà de la filla, la historiadora de l’art Judit Subirachs-Burgaya. Finalment, la il·lustradora Julia Solans dibuixarà els conceptes clau de les tipografies, entre les quals una de les més odiades és la Comic Sans. Un autèntic còctel tipogràfic.

I parlant de disseny, els responsables de TVE Catalunya han anunciat que d’aquí a pocs dies els informatius del canal estrenaran un nou disseny gràfic.

Temes:

TVE Disseny