TU I JO SOM TRES
Duel d'inspectores ('La casa de papel')

zentauroepp53027196 monegal200404170721
Sessió Netflix. La casa de papel, quarta temporada, d’una tacada. Vuit capítols. No faré cap espòiler, no es preocupin. Impressions personals. Pinzellades. Testifico que al meu canari flauta Papitu, fan d’aquesta sèrie, cada vegada li interessa menys la casuística del robatori per si mateix. Hi coincideixo. Els esforços per fondre l’or del Banc d’Espanya comencen a ser interactius. Algun diàleg entre la banda és pintoresc, això sí. «Tokio és un Maserati. I ningú es deixa un Maserati al carrer, amb les portes obertes i les claus posades»,diu Denver a Río. És una metàfora automobilística una mica poligonera, però té el seu punt.
A nosaltres el que més ens ha subjugat d’aquesta quarta temporada és l’interrogatori que la inspectora Alicia (Najwa Nimri) fa sobre Lisboa (Itziar Ituño). En un cara a cara substanciós i profund. Molt ben treballat pels guionistes i molt intensament interpretat per les dues actrius. En realitat s’interroguen mútuament. Totes dues són inspectores de policia. És una batalla en la qual es busquen l’ànima. Es burxen en la consciència. Cap de les dues triomfa. Pot semblar que Lisboa és la que llança els dards més terribles («A tu no t’importa que et diguin torturadora als mitjans, però al teu marit, que és una bona persona, sí») però la veritat és que totes dues en surten derrotades. Molt ferides.
En aquesta quarta entrega hi ha un episodi aparentment surrealista: quan rememoren el casament de Berlín. Succeeix en un monestir. Apareix una coreografia de monjos cantant Ti amo d’Umberto Tozzi, en actitud gregoriana, i també el Centro Di Gravità Permanente, de Franco Battiato. Moment heterodox, però enormement disfrutable. Celebro les seleccions musicals que ens col·loquen. En un altre passatge rescaten l’Amado mío que Rita Hayworth cantava a Gilda. ¡Ah! Ens han entendrit. Tots volíem ser Glenn Ford quan vam veure la pel·lícula.
Notícies relacionadesNetflix i les altres plataformes audiovisuals saben a l’instant no només quanta gent veu una sèrie, sinó quanta l’abandona al segon o tercer capítol. És una dada que no solen facilitar gairebé mai. Al telehipòdrom de la celtibèria xou, amb les sèries passen coses estranyíssimes. A TVE-1 emeten ara Killing Eve. És excel·lent. Per llepar-se els dits (la tenen sencera a HBO). No obstant concita audiències mínimes.
- Peña Ubiña Mor un escalador a la mateixa muntanya que va matar el seu pare fa 31 anys
- Novetat editorial L’artista que "va morir de tristesa"
- Carme Trilla: "Operacions com la Casa Orsola es podrien fer sense necessitat de mobilització"
- El vestidor del Madrid s’atipa d’un Vinícius a la baixa
- Confessió personal Eduard Fernández s'obre amb Évole en la seva entrevista més sincera: "Era addicte a l'alcohol i el barrejava amb coca"
- POLÈMIC RECONEIXEMENT El cineasta Albert Serra i la Unión de Criadores de Toros de Lidia guanyen el primer Premi Nacional de Tauromàquia que no convoca el Ministeri de Cultura
- De copilot del Dakar a ciclista professional
- Sector en crisi El pla per desburocratitzar el sector agrícola permetrà un estalvi de 430 milions d’euros
- Habitatge públic El Govern veu «complicat» impedir que les 36.000 vivendes que deixaran de ser de protecció oficial passin al mercat privat
- Futbol La Justícia manté la imputació al jugador del Reial Madrid Raúl Asencio per pornografia infantil