CELEBRACIÓ AL CCBC

'30 minuts' fa un recorregut pels seus 35 anys a través dels seus tres directors

Joan Salvat, Eduard Sanjuan i Carles Solà rememoren els inicis del programa de reportatges, el més veterà de TV-3, i destaquen el mèrit que lideri el 'prime time' un espai informatiu

ialvarez50676768 television   los directores del programa 30 minuts de tv3191031175849

ialvarez50676768 television los directores del programa 30 minuts de tv3191031175849 / ANDREU PUIG

3
Es llegeix en minuts
Inés Álvarez
Inés Álvarez

Periodista

Especialista en programes de televisió i sèries

Ubicada/t a Barcelona

ver +

‘30 minuts’ celebra el seu 35è aniversari i TV-3 ha reunit els seus tres directors, Joan Salvat, Eduard Sanjuan i Carles Solà, per fer un recorregut per les seves diverses etapes i reflexionar sobre la dificultat de fer reporterisme de qualitat durant tants anys. El programa, el més veterà, junt amb els informatius, de la cadena pública catalana, pot presumir de ser un espai informatiu que ha arribat a tenir audiències d’un 30% de quota de pantalla. «Les xifres d’un Barça-Madrid», segons David Bassa, cap d’informatius de TV-3.

En un acte celebrat al CCBC aquest dimecres, moderat per la periodista del ‘TN matí’ Ariadna Oltra, Salvat, responsable de l’espai de 1984 al 2008; Sanjuan, que va agafar el relleuel 2008 fins al 2017 i Solà, que hi està al capdavant des d’aquell any, van rememorar les seves pròpies experiències. El primer, que en els 24 anys que el va dirigir va viure moments clau de la història mundial, va parlar dels inicis de l’espai. «Era un caos. L’única referència era l’‘Informe setmanal’ (TVE-1), però vam veure que amb reportatges de 10 minuts quedàvem curts i vam passar als 30 minuts del títol, que en realitat en són 45», va admetre.

L’etapa de la crisi

A Sanjuan, que llavors es decantava per la premsa escrita però va acceptar la proposta de treballar a la tele com una cosa circumstancial i va acabar enganxant-se al mitjà, li va tocar una època difícil, amb la crisi al damunt. «El repte era mantenir l’espai i intuir el que li interessava a la gent», va assegurar. Carles Solà, l’actual director, li anava proposant temes: «Això ‘té un 30’», li deia, i en va acabar realitzant 7 o 8, entre els quals hi ha ‘Història del cafè (‘para todos’)’, un dels reportatges més vistos.

Perquè aquesta és una de les dificultats més grans (una altra és la falta de pressupost) a què s’enfronten els responsables del veterà espai de TV-3: no només es tracta d’escollir un tema d’interès, sinó també que després es donin les circumstàncies perquè en surti un bon reportatge. «Perquè cal que els personatges cobrin força, que les històries es desdoblin... Hi ha moltes coses impredictibles», afirma Sanjuan.

Un altre enfocament i reflexió

Un altre enfocament i reflexióSegons Salvat, que va remarcar que al ‘30 minuts’ no s’ha donat la figura del periodista estrella, la recepta del bon reportatge podria ser: «Que hi hagi bones imatges i seqüències, que hi hagi un principi i final i que aporti coses noves no vistes». I saber esperar uns dies per donar al que surti al ‘TN’ un altre enfocament, una reflexió... «És un periodisme més observacional», va apuntar Solà, que va lamentar: «Per ser de ‘30 minuts’ se’ns obren unes portes, però se’ns en tanquen d’altres per ser de ‘30 minuts’ i de TV-3».

Els tres periodistes també van admetre que algun tema no va poder ser: el de l’economia submergida, en el cas de Salvat; un segon reportatge sobre el Palau de la Música (ja que ningú volia parlar), en el de Sanjuan... Així mateix, els dos últims directors de l’espai (Salvat va viure la millor època de TV-3) van remarcar que els problemes de pressupost de les empreses públiques han fet que els grans viatges formin part del passat: «Ens quedem més aquí», va admetre Sanjuan.

Menys pressupost

Notícies relacionades

«Seguim viatjant –va apuntar Solà– per buscar altres mirades fora, però ara no se segueixen els grans conflictes durant un temps, perquè no hi ha pressupost. No obstant, ara hi ha més conflictivitat social i busquem més temes socials, com les classes desfavorides, el medi ambient, els extremismes... que el conflicte o la guerra».

En el que sí que coincideixen tots tres és que mantenir la qualitat del programa suposa un gran esforç per part de l’equip. Una dedicació «obsessiva», va dir Salvat, «una tortura», va afegir Sanjuan; «un estrès que passa factura», va assenyalar Solà. «Però com que els de ‘30 minuts’ són grans periodistes, reneixen i fan excel·lents reportatges», va remarcar Solà.  «‘30 minuts’ és l’orgull de TV-3 i la dignitat del periodisme», va concloure Vicent Sanchis, director de la cadena.  

Temes:

30 Minuts TV-3