23 nov 2020

Anar al contingut

Audiovisual

Caçadors de pirates

La 'start-up' espanyola Smart Protection redueix les emissions il·legals en 'streaming'

Sara Ledo

A hooded man holds a laptop computer as cyber code is projected on him in this illustration picture taken on May 13, 2017. Capitalizing on spying tools believed to have been developed by the U.S. National Security Agency, hackers staged a cyber assault with a self-spreading malware that has infected tens of thousands of computers in nearly 100 countries. REUTERS/Kacper Pempel/Illustration

A hooded man holds a laptop computer as cyber code is projected on him in this illustration picture taken on May 13, 2017. Capitalizing on spying tools believed to have been developed by the U.S. National Security Agency, hackers staged a cyber assault with a self-spreading malware that has infected tens of thousands of computers in nearly 100 countries. REUTERS/Kacper Pempel/Illustration / KACPER PEMPEL (REUTERS)

En paral·lel a l’arribada de Netflix a Espanya, va néixer Smart Protection, una 'start-up' creada per tres enginyers que van desenvolupar un ‘software’ per reduir la pirateria audiovisual "de forma eficient". Accelerada per Wayra (Telefónica), Smart Protection ja compta amb 70 treballadors i protegeix vídeos en ‘streaming’ i esdeveniments en viu de gegants com Universal, Sony, Netflix o Movistar+.

¿Com ho fa? Primer, a través de Big Data capturen volums d’informació enormes en fonts obertes, això és, en cercadors com Google o en aplicacions ‘peer to peer’, és a dir, programes que permeten intercanvi d’arxius entre internautes, com Emule; després, a través de la Intel·ligència Artificial s’asseguren que l’enllaç és il·legal 100% i, en tercer lloc, el que anomenen Legal Tech: retirada instantània de l’enllaç de la plataforma que l’acull.

Això últim no ho pot fer tothom. El procediment habitual seria enviar un requeriment a Google perquè la companyia l’accepti, però tarda setmanes. Smart Protection compta amb la certificació TRCP (trusted copyright removal partner) que atorga el cercador i que li permet retirar enllaços de forma automàtica.

A finals del 2018, Espanya tenia 4.348 milions d’accessos il·legals a continguts, dels quals 701 milions eren pel·lícules; 896 milions, sèries de televisió, i 106 milions, partits de futbol, segons la consultora GfK.