El 'self-service' de la tele

Sèries a gust del consumidor

L'èxit de la plataforma Netflix es basa a analitzar el comportament de su cliente per ajustar-se al màxim a les seves preferències

zentauroepp31287678 television  pantalla netflix para tele171207205308

zentauroepp31287678 television pantalla netflix para tele171207205308

3
Es llegeix en minuts
Manuel de Luna
Manuel de Luna

Periodista

ver +

Big data. Aquest és el secret de l’èxit de Netflix. Amb la recopilació, processament i anàlisi de dades massives, aquesta plataforma de tele per internet sap què veuen, en quin moment, on i durant quant de temps els seus més de ¡110 milions d’abonats! a tot el món (i més d’un milió a Espanya). A partir del meticulós estudi de les dades que extreuen d’aquesta ingent quantitat d’informació, l’empresa nord-americana produeix sèries i pel·lícules a mida del consumidor. Aquí no hi ha pressentiments, ni olfacte humà, sinó fredes dades matemàtiques. I així difícilment s’equivoquen.

El primer gran exemple d’aquest èxit anunciat pel big data va ser House of cards. El projecte de David Fincher es va presentar a diverses cadenes importants (HBO, Showtime, AMC...), però va ser Netflix la que, el 2013, va apostar per la història del maquiavèl·lic president dels EUA Frank Underwood. La va comprar, no perquè li agradés la idea al seu responsable de continguts, Ted Sarandos, sinó perquè sabia que encantaria als seus  clients. Sarandos tenia el big data dels abonats i va comprovar que era un producte  que encaixava com un guant amb el perfil de la seva audiència. I la resta ja és història (escàndols imprevistos al marge).

Ja ho diuen els que en saben d’aquest negoci: les sèries i pel·lícules ja no les ideen i aproven un grup d’executius als seus despatxos, per molt llestos i experts que siguin, sinó que es dissenyen a partir del que diuen les dades de com es comporten els milions de persones que són susceptibles consumidors d’una ficció.

Imatge promocional de la plataforma de televisió per internet Netflix /  (NETFLIX)

Aquest control mil·limètric de milions de clients fins a extrems que només l’actual tecnologia informàtica permet també l’usa Netflix per potenciar una altra de les seves principals estratègies: la personalització. Així, segueix millorant dia a dia el seu sistema de recomanacions al client individual. I ho fa, és clar, a partir de totes les dades de la mena de consum i hàbits de cadascun (d’un en un) dels abonats, que després encreua amb els paràmetres amb què qualifiquen cada producció.

¿I quants paràmetres controlen de les seves sèries? Mike Hastings, director de contingut millorat de Netflix, explica  que cada sèrie o pel·lícula té una mitjana d’entre 200 i 300 etiquetes, segons el gènere, el to, els personatges..., per a aquesta ingent tasca hi ha assignats uns 70 treballadors, 30 d’ells de forma exclusiva i a temps complet.

Tot i que el  big data és un secret més ben guardat que la fórmula de la Coca-Cola, Greg Peters, director de producte de Netflix, i altres directius de la companyia, en van descobrir alguns en les jornades celebrades dimecres a Berlín. Allà van explicar que el 60 % de les hores de visionat d’un usuari mitjà de Netflix a Europa és a través del televisor, tot i que pot utilitzar entre tres i cinc pantalles diferents.

L’smart TV (televisor amb internet) és la pantalla més popular, seguides de dispositius de reproducció en xarxa i videoconsoles. Per això, l’aposta de Netflix és seguir col·laborant amb fabricants i proveïdors d’internet, per oferir «la millor experiència immersiva» al client, va assegurar Richard Smith, responsable de desenvolupament tecnològic.

Aquesta aposta «immersiva» es divideix en imatge i el so. La primera és l’ultra alta definició (UHD). Actualment ofereixen unes 1.200 hores de contingut en 4K (UHD) i més de 200 en HDR (tecnologia superior al 4K), tot i que preveuen que la majoria de la seva producció pròpia del 2018 serà en 4K, segons Smith. Per al so, treballen amb el sistema Atmos de Dolby, tecnologia amb diversos Oscars i que s’ha utilitzat en pel·lícules com Gravity, Whiplash o Mad Max.

Notícies relacionades

Però la qualitat tecnològica només és la força auxiliar de l’autèntic pilar de Netflix: la ficció. Així, en aquest 2017 que s’acaba, la companyia per streaming ha invertit 6.000 milions de dòlars en contingut (propi i adquirit) i ha exposat a la seva plataforma 400 sèries, pel·lícules i programes originals. El doble que el 2016, segons va apuntar Peters.

I per al 2018 espera invertir entre 6.000  i 7.000 milions d’euros en la producció de continguts. I tot, a gust del consumidor.