controvèrsia amb Rússia

Jamala, guanyadora d'Eurovisió: "Tant de bo aquesta cançó no existís'

La peça amb què Ucraïna es va imposar al festival al·ludeix a la tragèdia dels tàrtars de Crimea

 

  / AFP / JONATHAN NACKSTRAND

4
Es llegeix en minuts
CARLES SAVALLS / ESTOCOLM

"Tant de bo aquesta cançó no existís". Van ser les primeres paraules de Jamala en la seva roda de premsa ja com a guanyadora del Festival d'EurovisióEurovisió, celebrat a Estocolm.

L'artista va donar ahir a la nit a Ucraïna la segona victòria del seu palmarès a l'aconseguir 534 vots, i va deixar les grans favorites de la gala just darrere seu:  Austràlia, segona amb 511 Austràlia, i Rússia tercera amb 491Rússia.

La peça guanyadora, titulada '1944', al·ludeix a l'any de la tragèdia que van patir els tàrtars de Crimea, deportats a l'Àsia Central pel govern de Stalin. La mesura va afectar un quart de milió de persones; desenes de milers van morir a causa de la fam o de malalties per les dures condicions del viatge.

La cançó, composta per Jamala fa un any i mig, comença amb una lletra impactant: "Quan arriben els estranys, entren a casa teva, t'assassinen i diuen que no són culpables...".

HISTÒRIA REAL

Es basa en la història real de la seva pròpia família; en els records de la seva besàvia, a qui va voler homenatjar i, de passada, espantar els fantasmes del passat: "Havia d'alliberar les seves ànimes, perquè tota aquesta gent mai va poder tornar a Ucraïna".

L'artista va afegir ahir a la nit que "si cantes sobre la veritat, pots arribar a la gent". Amb la seva composició, Jamala pretenia "que el públic recordi i reflexioni".

PROTESTES RUSSES

Va ser gràcies a aquesta cançó que va decidir provar sort al festival; una peça que va generar controvèrsia en el seu moment, ja que les autoritats russes van demanar la seva desqualificació al considerar que contenia un missatge polític, vulnerant d'aquesta manera les regles d'Eurovisió.

Però al març, els organitzadors del xou van considerar que no, que la cançó es podia presentar tal com havia sigut escrita; en anglès i amb tornada en tàrtar de Crimea. Cap al final, uns impactants laments, metàfora del patiment de les víctimes d'aquella deportació.

El conflicte

"Per favor, recordeu que Crimea és Ucraïna". Amb aquestes paraules rematava Pavlo Klimkin, ministre d'Exteriors d'Ucraïna, la seva eufòria per la victòria aconseguida ahir a la nit per Jamala a Estocolm. La província és la protagonista de la cançó guanyadora del festival i està reconeguda internacionalment com a part del territori d'Ucraïna, encara que va ser annexionada per Rússia el març del 2014. És per això que, just abans del xou, el director de la televisió pública d'Ucraïna, Zurab Alasania, va assegurar que si Rússia s'imposava en el festival, el seu país probablement no participaria en l'edició del 2017, que haurien hagut d'organitzar els russos. El primer ministre, Volodímir Gróisman, elegit recentment, va saludar la victòria de Jamala amb un breu "¡Glòria a Ucraïna!", mentre que el president del país, Petró Poroixenko, es va dirigir per Twitter a la guanyadora amb un eufòric missatge: "¡Sí! Actuació i victòria increïbles. Tot Ucraïna et dóna les gràcies de tot cor". El polític no va amagar mai haver votat per Jamala en la selecció nacional en què l'artista lluitava per representar el seu país al concurs. No és la primera vegada que la tensa relació del país amb Rússia es manifesta al festival. Ja el 2007, el tema 'Dancing lasha tumbai', interpretat per Verka Serduchka, va generar polèmica per una qüestió estrictament fonètica, ja que en un moment determinat de l'actuació, l'artista sembla pronunciar "Russia goodbye!" en lloc del 'Lasha tumbai" del títol. 

CANTANT D'ÒPERA

Jamala és el nom artístic de Susana Jamaladinova, de 32 anys. És cantant d'òpera; s'ha format al Conservatori de Simferopol i a l'Acadèmia Nacional de la Música de Kíev.

Va ser a partir del 2009 quan va decidir fer un canvi en la seva carrera; començar a compondre el seu propi repertori i cultivar altres estils, encara que no ha abandonat el gènere clàssic; així, per exemple, el 2012 va guanyar el 'talent show' 'Stars in opera', emès pel canal ucraïnès de televisió 1+1.

Ja ha publicat quatre discos; el primer, quan tenia 9 anys, un treball per al públic infantil. Ostenta el títol de Persona de l'Any al seu país.

BAREI, AL LLOC 22

L'australiana Dami Im, en una brevíssima compareixença davant els mitjans després del festival, en què va acabar segona, va assegurar que Ucraïna "mereixia guanyar".

El mateix opina Barei, la representant espanyolaBarei, a qui la sort no li va ser tan favorable; va acabar al lloc 22 amb 77 punts; 67 que li van atorgar els jurats d'experts i 10 els teleespectadors.

Després del xou, la madrilenya es mostrava satisfeta per la seva actuació; "Jo i les noies ho hem donat tot. La gent ha ballat el 'Say yay' 'Say yay'; és l'actuació que ha fet aixecar dels seients tot l'estadi; em quedo amb això. Si ho he aconseguit una vegada, ¿per què no ho podria aconseguir més vegades en la meva carrera? És molt més el que hi guanyo que el que hi perdo", amb aquest resultat.

No obstant, l'artista es mostrava perplexa per com havia aconseguit escalar a la tercera posició a les cases d'apostes després de la seva actuació i acabar al lloc 22 d'un total de 26 participants.

Notícies relacionades

¿Què va fallar?; Barei encara no havia visualitzat el vídeo del seu número, però d'entrada apuntava que aquest any, al festival, "hi havia cançons i artistes molt bons, i ¡algú ha de perdre!".

L'artista reivindicava l'autoria del seu projecte i, de passada, defensava TVE de les crítiques: "He participat amb la cançó i cantant en l'idioma que jo volia; amb la coreografia i el vestuari que he volgut. Ningú m'ha dit res. He fet el que volia fer".