LA REVOLUCIÓ DE LES NOVES TECNOLOGIES

Periscope, el nou 'pirata'

Les aplicacions de 'live-streaming' obren un altre front en la guerra pels drets de retransmissió El combat entre Mayweather i Pacquiao confirma el seu imparable auge

3
Es llegeix en minuts
IDOYA NOAIN / NOVA YORK

Gràcies a aplicacions com Periscope o Meerkat, que permeten fer live-streaming (emissió en directeamb el telèfon mòbil, la revolució serà retransmesa en viu, i els discursos polítics i conferències acadèmiques, i el que passa a la cuina, el cotxe o qualsevol lloc on hi hagi un ciutadà disposat -i en són centenars de milers- a girar la càmera cap a ell mateix.

En realitat, no ha de parlar-se en futur. És present: a més de per crear continguts, aquestes aplicacions s'estan usant per retransmetre i consumir material protegit per drets d'autor, com ara sèries o esdeveniments esportius. I la ràpida expansió i implantació d'aquesta tecnologia ha obert l'últim front de batalla en la guerra de la indústria televisiva tradicional per mantenir el seu feu. I els seus ingressos.

Ascens i tensions

L'auge de Periscope i Meerkat és imparable des que Twitter va comprar la primera, al febrer, i setmanes després la segona es va convertir en el fenomen del festival South by Southwest a Texas. Igual de meteòricament es van disparar les tensions i els interrogants legals. Quan aquest abril es va estrenar l'última temporada de la sèrie Juego de tronos, usuaris de les aplicacions van començar a reemetre la sèrie il·legalment, cosa que va provocar una protesta formal d'HBO a Twitter.

El problema va eclosionar el cap de setmana passat, quan Periscope es va usar per transmetre també il·legalment el combat de boxa entre Floyd Mayweather i Manny Pacquiao -el més car de la història de la tele de pagament als EUA-. HBO i Showtime, que en compartien els drets, van instar la companyia a aturar les emissions il·legals del combat. Se n'havien identificat almenys 66 i Periscope en va aturar 30. Les altres van acabar abans que s'hi pogués actuar.

Aquell diumenge, el que va passar amb les aplicacions de live-streaming feia parlar més que el decebedor combat. Twitter va haver de precisar un missatge que va penjar el seu conseller delegat (va declarar Periscope «vencedor») i va matisar que es referia, per exemple, a l'acord a què Periscope haviaarribat amb la mateixa HBO per fer emissions des del vestidor de Pacman. I la xarxa social dels 140 caràcters va fer un comunicat assegurant: «Respectem els drets de propietat intel·lectual».

 

Dimarts li va tocar al cofundador de Periscope, Kayvon Beykpour, mirar de calmar les aigües. «La pirateria no és un tema de Periscope, és un tema d'internet i estem genuïnament interessats a treballar amb socis per abordar-lo», va dir en una conferència a Nova York. Beykpour es va esforçar per minimitzar els perills i va afirmar, per exemple, que «ningú vol veure Juego de tronos en Periscope», on la qualitat depèn de la connexió, de l'habilitat de qui posa el telèfon davant la pantalla i del fet que mantingui la transmissió. Va dir també que, «en general, hi ha més atenció mediàtica que problema», i va explicar que el que havia passat amb la boxa era «l'excepció».

Va haver d'admetre, això sí, que el problema pot créixer: «La proliferació d'aparells mòbils i que jo pugui ara mateix treure el meu telèfon i retransmetre canvia el procés». I d'això en són conscients molts, inclosos distribuïdors i productors d'entreteniment audiovisual, i també diverses lligues d'esports i altres afectats potencials, com ara organitzadors de concerts o teatre.

El pes legal no cau en el consumidor, sinó en qui retransmet i, sobretot, en qui dóna les eines per fer-ho. Experts com Jesse Redniss, cofundador d'una empresa d'assessoria mediàtica, han explicat que «Periscope camina per la corda fluixa, perquè té la capacitat de monitoritzar el que es retransmet».

Lleis obsoletes

Notícies relacionades

Part de l'empara de les aplicacions, no obstant, arriba de lleis incapaces d'adaptar-se a la velocitat dels avanços. Així, la Digital Millennium Copyright Act dóna 24 hores per respondre a continguts que violin lleis de propietat intel·lectual, una eternitat en l'era de l'instantani.

La dels drets és, a més, l'última batalla oberta, però, com va passar amb la que al seu dia va plantejar YouTube, potser no la que més hagi de preocupar la indústria televisiva. Ho deia a Los Angeles Times John Healey: «La pitjor amenaça que presenten aplicacions de live-streaming és que oferiran als espectadors coses més atractives que l'última seqüela de CSI».