CRÒNICA

Acceptable nivell del Viñas

El Liceu va aplaudir els finalistes, encapçalats per Olga Kulchynska

La soprano ucraïnesa Olga Kulchynska, durant el concert.

La soprano ucraïnesa Olga Kulchynska, durant el concert. / A. BOFILL

1
Es llegeix en minuts
CÉSAR LÓPEZ ROSELL
BARCELONA

El concert de finalistes del concurs Francesc Viñas celebrat diumenge al Liceu no va deparar grans sorpreses vocals encara que sí una constatació: la del canvi de signe en la nacionalitat dels premiats. El domini eslau, amb tres guardons entre els primers classificats, i l'aparició en el palmarès oficial de tres tenors nord-americans i només un de coreà demostren que alguna cosa es mou en el certamen nascut a Barcelona el 1963. Ni un sol cantant espanyol dels 34 participants va arribar a la prova final.

El nivell va ser acceptable i fins i tot notable en alguna de les actuacions recolzades per l'orquestra del Liceu, dirigida per Guerassim Voronkov. Remarcables les intervencions de la guanyadora, la soprano ucraïnesa de 24 anys Olga Kultxinska, especialment a Qui la voce d'I puritani, que va interpretar després de Je veux vivre de Romeo i Julieta, i merescudament aclamat el segon classificat, exaequo amb el tenor nord-americà Benjamin Bliss, el bielorús Anatoli Sivkos.

El baix eslau va exhibir una sòlida línia de cant amb Madamina de Don Giovanni i la cavatina d'Aleko de Rakhmàninov. Bliss va mostrar prestància escènica defensant Una furtiva lagrima de L'elisir d'amore Un'aura amorosa de Così fan tutte. El tenor Beoming Kim, únic classificat entre els 157 participants de Corea del Sud, va ser més efectista que subtil a Ah, lève-toi soleil de Romeu i Julieta i Che gelida manina de La bohème.

Notícies relacionades

La curiositat de la vetllada la va oferir el tenor Andrew Owens cantant castissament la romança de sarsuela Bella enamorada, mentre que el seu compatriota Matthew Grills va interpretar peces de Mozart i Rossini i la russa Galina Averina va mostrar una bona tècnica tot i que amb escassa projecció amb àries de La flauta màgica i Manon.

És difícil vaticinar si algun farà carrera en el món de l'òpera, però és positiu que s'hagi obert el camp d'aspirants amb l'acord del Liceu amb els teatres d'òpera de Madrid, París, Londres, Amsterdam, Berlín, Milà, Nova York, Los Angeles, San Francisco i Pequín, on es desenvolupen les eliminatòries prèvies d'aquest cada vegada més expansiu certamen.