CANVIS EN EL MODEL AUDIOVISUAL
L'esport d'ESPN se suma a la tele a la carta
L'oferta, en un paquet amb la CNN, sacseja el model tradicional de TV
La televisió a la carta acaba d'enderrocar una altra barrera que semblava sacrosanta. Dilluns, a Las Vegas (Nevada), es va anunciar que ESPN, principal canal d'esports als Estats Units, començarà aquest mes a oferir en streaming emissions en directe i programes, sense necessitat d'estar subscrit al cable. Sumat a anuncis anteriors d'aquest salt de canals com HBO i Showtime, de la divisió televisiva de Sony i de la generalista CBS, i a l'auge de serveis com Netflix, Amazon Prime Video i Hulu Plus, el pas confirma l'avanç imparable cap a un sistema que amenaça el model tradicional de televisió.
ESPN utilitzarà Sling TV, plataforma a la xarxa creada pel servei de satèl·lit Dish. Això apunta a un moviment cautelós en què no es vol abandonar els teleespectadors, sinó explorar la recerca de nous clients no connectats al cable o al satèl·lit i sí exclusivament a internet, que Dish calcula que són 12 milions de persones als EUA.
PRIMERA MUDANÇA D'ESPORTS / Malgrat aquesta filosofia aparent de sumar, i no restar, aquesta és la primera mudança a la xarxa dels esports, que amb els ingressos per drets de retransmissió han estat fins ara el sant grial dels proveïdors de la petita pantalla i la indústria del cable. Per això són molts els analistes, experts i mitjans especialitzats que parlen de «game changer»: canvia la partida o, almenys, el joc, d'un dels seus principals actors.
Encara que ESPN (i ESPN2) no té beisbol o hoquei, dos populars esports als Estats Units, té drets exclusius per a alguns partits dels esports reis: futbol americà i bàsquet. Retransmet, per exemple, la NBA. Els 10 programes més vistos de la història del cable són tots seus i aquest any, per exemple, van començar amb audiències de més de 28 milions d'espectadors en dues retransmissions esportives. Sports Center, el seu programa informatiu, no té rival en el sector.
Per comprendre la dimensió de la revolució s'ha d'entendre el model dominant fins ara als Estats Units, on el cable cobra un elevat preu al subscriptor (81 euros mensuals de mitjana, segons un estudi de la companyia d'anàlisi de mitjans SNL Kagan), per rebre centenars de canals, li agradin i els vegi o no. Sling TV (que també oferirà en el seu paquet altres canals de Disney -la matriu d'ESPN- i notícies a través de CNN) costarà, en canvi, 17 euros cada 30 dies.
Hi ha observadors i analistes de la indústria televisiva que apunten, no obstant, que el teleespectador no ha de llançar encara les campanes al vol. Alerten que quan es comencin a sumar factures de diferents serveis a la carta la quantitat final pot resultar molt semblant al que ara cobra el cable. S'adverteix, a més a més, que les empreses de telecomunicacions poden apujar els preus quan comencin a perdre ingressos que fins ara obtenien per transmetre per cable els canals. O que els mateixos proveïdors de continguts poden anar sumant partides: Sling TV, per exemple, cobrarà extra si es vol veure ESPN en dos dispositius a la vegada.
ESCAC A UN MODEL / Malgrat aquestes alarmes, hi ha una tendència cada vegada més evident cap al model de televisió a la carta. En un article sobre l'anunci d'ESPN, The Washington Post recordava que un de cada quatre joves als Estats Units ja han prescindit del cable o no n'han tingut mai. Aquest grup veu a internet gairebé el 44% de la televisió que consumeix i, segons una enquesta publicada per The Hollywood Reporter, entre aquests ha caigut del 40% al 21% el percentatge dels que diuen que no poden viure sense televisió.
Notícies relacionades«Una vegada que ofereixes ESPN on line per si mateix només és qüestió de temps abans que els consumidors comencin a demanar més formes d'escollir i pagar només pels canals que volen», li deia al Post Gene Kimmelman, president d'un grup que advoca pel sistema a la carta.
Kimmelman no està sol en la seva idea. «Estic convençut que en el moment en què els principals esports professionals saltin a algun tipus d'opció fiable i consistent de streaming això representarà el final de les subscripcions de cable als nivells de l'era moderna», va escriure a la web especialitzada Techdirt Timothy Geigner. Aquest moment potser ja ha arribat.
- Recomanacions "Inoblidable": el bar de Mataró aclamat per les seves saboroses tapes
- Amb Liam Neeson El racó de Sant Cugat del Vallès que està ja en la història del cinema
- Moderadors de continguts Acord en l’ero de la subcontracta de Meta: Els 2.059 acomiadats a la torre Glòries seran indemnitzats amb 33 dies
- Almenys 7 persones viuen entre ruïnes a les Cases Barates
- Aquest dilluns L’Audiència de Barcelona jutja una àvia per abusar del seu net a Igualada
- Tres ferits en caure part de l'estructura de l'escenari d'un festival de jotes
- TEST ¿Ets com la teva mare?
- Qüestionari intergalàctic ¿La Força t’acompanya? Celebra l’aniversari de ‘Star wars’ amb aquest test
- La successió de Francesc ¿Qui són els candidats a succeir el papa Francesc? Llista de cardenals ‘papables’
- Aquest dilluns L’Audiència de Barcelona jutja una àvia per abusar del seu net a Igualada