FENOMEN VIRAL

'Sálvame', amb les xarxes

Una informació d'EL PERIÓDICO sobre el controvertit xou de Tele 5 bat rècords a internet A través de Facebook, la notícia ha arribat a més de 7 milions de persones

Jorge Javier Vázquez i Belén Esteban.

Jorge Javier Vázquez i Belén Esteban.

2
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO / BARCELONA

«L'important és que parlin de tu, encara que sigui bé». Aquesta lapidària frase, atribuïda a un controvertit geni del segle XX com era Salvador Dalí, podria ser el lema d'un no menys polèmic xou del segle XXI Sálvame, un programa que, precisament per les enceses discussions que genera -tant per defensar-lo com per criticar-lo-, és un dels fenòmens més seguits de xarxes com Facebook. Un exemple de les passions que genera el magazín de Tele 5 està a EL PERIÓDICO DE CATALUNYA: una informació que va publicar aquest diari el 19 de desembre passat, titulat Sálvame ja no se salva -sobre els expedients oberts contra aquest espai- s'ha convertit en amb prou feines tres setmanes en la notícia més vista a les xarxes socials de tot el 2014 a EL PERIÓDICO.

Solament a Facebook, la notícia ha arribat -fins ara- a 7.290.000 persones, i a més s'ha compartit un total de 15.837 vegades. I aquest fenomen viral no para: gràcies a aquesta notícia, diumenge passat, 4 de gener -dues setmanes després de la publicació-, la web d'EL PERIÓDICO va aconseguir el seu rècord històric d'audiència, amb prop d'un milió de visites.

Una altra dada interessant que es desprèn de l'estudi d'aquestes visites és que la majoria que connecta amb aquesta informació (el 85%) hi arriba a través del seu telèfon mòbil, i que el percentatge de rebot està per sobre del 80%. És a dir, la majoria d'usuaris no han continuat la navegació una vegada vista la notícia (cosa normal en casos de viralització).

El visionat d'aquesta notícia ha generat al voltant d'un miler de comentaris directes dels usuaris, unes reflexions que, majoritàriament, són contràries a Sálvame i es feliciten pels expedients: «¡Ja era hora...!», «¡Per fi...!» També destaquen un bon nombre d'anotacions que, tot i ser contràries a aquest xou, no advoquen per la seva desaparició, sinó per ignorar-lo canviant de canal i buscant un altre tipus d'ofertes.

Dos expedients

Notícies relacionades

La notícia Sálvame ja no se salva se centra en els dos expedients sancionadors gairebé consecutius que la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) va obrir al xou. El dimecres, 17 de novembre, aquest organisme va requerir a la cadena perquè adeqüés els continguts del programa a la franja de protecció infantil en què s'emet (de 16.00 a 20.15 hores). I tot just 24 hores després, la CNMC va obrir un expedient sancionador a l'espai per un possible cas de publicitat encoberta (de la marca Actafarma), i que podria donar lloc a una multa de 100.001 fins a 500.000 euros.

Aquest expedient sancionador segueix el seu curs, però el de l'horari infantil T-5 ha intentat resoldre'l sobre la marxa: des del 22 de desembre, Sálvame es divideix en dues edicions: Sálvame limón (de 16.00 a 17.00 hores i «no apte per a menors de 12 anys») i Sálvame naranja (de 17.00 a 20.00 i «no apte per a menors de 7 anys»). Tal com mostra el gràfic, aquesta solució no ha variat gaire la seva audiència mitjana. És a dir, se seguirà parlant del xou, encara que sigui bé.