tu i jo som tres
Okupes de fira en la guerra civil
Amb una audiència molt notable (20% deshare), TVE-1 ha estrenat la comèdiaPlaza de España, una producció de Hill Valley, factoria especialitzada en programes despendolats i surrealistes, molt creatius en els camins de l'astracanada, o sigui, del disbarat escènic -en el més fèrtil sentit d'aquest gènere esqueixat, evolucionat, del concepte de sainet- i que ja coneixíem bé per anteriors treballs televisius, com araLa hora de José MotaoMuchachada Nui. El que ens plantegen en aquesta ocasió és en realitat unasitcom, amb tot just un parell o tres d'escenaris -la crisi és la crisi- i molt de ritme d'entrades i sortides de personatges que executen el gag llarg, és a dir l'esquetx, per provocar la hilaritat. Ambientada en el mes d'agost del 1936, han construït una bombolla en plena guerra civil, un poble aïllat i fora de context anomenat Peñaseca, on els escassos habitantsokupenla casa del marquès just en el moment en què arriba un destacament de militars del recentment sublevatFranco. El paper del tinent (Gorka Otxoa), el del coronel (Enrique Villán) i el del fals marquès (Javivi) són les tres columnes sobre les quals descansa la trama d'aquesta despendolada situació. Interpreten eficaçment el seu esbojarrat i humorístic rol. I conformen un clima que podria semblar hereu, o deutor, dels mons delirants que tan bé va saber construirBerlanga. Discrepo d'aquesta assimilació.Berlangasempre incrustava en els seus sarcàstics treballs pinzellades de mala llet, lúcides en la seva acidesa, que hi afegien el verí necessari perquè l'espuma no quedés en simplevol-au-ventsuperficial i volàtil.
Aquí, en aquesta circense bombolla d'okupes enclavats en plena guerra civil, hi ha molt de sifó. Els redimeixen aquells cops de bàrbar surrealisme que intercalen, dislocats, jocosos, que tenen com a màxima expressió les converses telefòniques del tinent amb la seva mare, magníficament interpretada perSoledad Mallol. O sigui:«¿Què tal la guerra, fill? ¡Anem guanyant mare! Molt bé, fillet, però no afusellis a ningú del poble que quedarem fatal i ens deixaran com un drap brut. Quins uns, ells. ¡No perdonen res!». ¡Ah! Un claríssim homenatge aGilai als seus diàlegs amb el telèfon («¿És la guerra? ¿Hi és l'enemic? Que s'hi posi»). Aquest personatge deSoledad Mallol no haurien de desaprofitar-lo. Estranyament, en el segon capítol emès, ens l'han escatimat. Error que espero que solucionin.
- Entrevista Carla Simón: «La meva mare va deixar l’heroïna i em va tenir a mi, tot i que després va arribar la putada de la sida»
- Restauració Tanquen una desena de bars i restaurants de la Costa Brava després del suïcidi del propietari
- Accident a Portugal Almenys 15 morts i 18 ferits al descarrilar un funicular a Lisboa
- Un crim sense resoldre 24 anys desprén L’ADN del jersei d’Helena Jubany obre la porta a un judici
- Tornada a l’ESCOLA Un de cada tres alumnes catalans necessita una atenció educativa especial
- Aerolínies Barcelona és la connexió més afectada per la retallada de 36 rutes de Ryanair
- CCOO Lledoners denuncia l'agressió sexual d'un intern a una treballadora del centre
- Jornades polèmiques Un exmagistrat del Suprem es burla de les persones trans en un acte de Vox al Congrés: «Em dic Francisca Javiera i soc dona»
- Abans de l'amnistia L’advocat general de la UE proposa rebutjar el recurs de Puigdemont sobre la seva immunitat
- Crisi habitacional El ‘boom’ de lloguer d’habitacions a Barcelona multiplica les «pràctiques abusives», alerten els administradors