Telecomunicacions

La Generalitat firma un acord amb operadores per expandir la connectivitat de la Catalunya local i facilitar la gestió d’incidències

El Govern, una vintena d’operadors de telecomunicacions i el món local català estableixen un protocol per ampliar la xarxa de fibra òptica i telefonia mòbil al 100% del país i agilitar la gestió d’incidències

Representantes de la Generalitat, de las operadoras de telecomunicaciones y de la Catalunya local, reunidos para firmar el protocolo para mejorar la conectividad del territorio catalán.

Representantes de la Generalitat, de las operadoras de telecomunicaciones y de la Catalunya local, reunidos para firmar el protocolo para mejorar la conectividad del territorio catalán. / Generalitat de Catalunya

3
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

No deixar ningú enrere. Aquesta és la missió de TelcoCat, un protocol firmat per la Generalitat de Catalunya, les principals operadores de telecomunicacions i ajuntaments de tot el territori català per ampliar i millorar la connectivitat del país.

L’acord, segellat aquest dijous, estableix un marc per al desplegament de la xarxa pública de fibra òptica i de telefonia mòbil. Es preveu que aquest any superi els 8.000 quilòmetres i connecti un total de 738 municipis catalans. Amb això, es vol garantir la connexió del 100% del territori.

A més, el pacte també habilitarà, a partir del setembre, un nou servei d’atenció telefònica en català per millorar la gestió d’incidències i evitar la desconnexió de les àrees rurals afectades per aquesta problemàtica.

Sense accés a internet l’activitat comercial i social se’n ressent. Prova d’això són els talls que van afectar el Pirineu català durant el Nadal del 2024, caigudes de la connectivitat que han fet que el Govern de Salvador Illa tanqui aquest acord amb una vintena de ‘telecos’ i entitats tant del sector com del món local.

«Quan imaginem un país amb cohesió territorial això significa que ha de tenir oportunitats de desenvolupament econòmic i serveis públics. I, avui, això no és possible si no hi ha una connectivitat que no arriba al 100% del territori», ha remarcat el conseller de Presidència, Albert Dalmau.

Operadores i municipis

Les operadores que han subscrit l’acord són Telefónica, Vodafone, Orange,Parlem, Connecta Wireless, Gubtec Iguana Telecom, NXTelecom-bivid, Giromax Wireless Solution, XTA, Onivia, Connecta 1876 SLU (Nexia), Cellnex i la Federació Catalana d’Empreses de Telecomunicacions.

Entre les entitats locals participants hi ha la Federació de Municipis de Catalunya, l’Associació Catalana de Municipis, Micropobles i Localret.

El secretari de Telecomunicacions i Transformació Digital, Albert Tort, i el conseller de Presidència, Albert Dalmau. /

La Generalitat de Catalunya

Agilitzar la gestió d’incidències

L’acord servirà de pont per agilitar la comunicació entre pobles i ciutats del país amb les ‘telecos’ que gestionen les xarxes que els permeten estar connectats. Quan les incidències siguin de caràcter molt crític, vegeu caigudes massives o afectació en infraestructures crítiques com hospitals, també hi intervindrà la Generalitat.

L’Executiu català ha volgut escenificar aquest pacte de col·laboració publicoprivat des del Casal Cultural de Monistrol de Montserrat, municipi del Bages situat a la falda de la icònica muntanya catalana que també s’ha vist afectat per diversos incidents de connectivitat. «Vull donar les gràcies per aquesta iniciativa i per pensar en el territori», ha celebrat la seva alcaldessa, Núria Carreras.

Notícies relacionades

N’hi ha d’altres com Amer, a la Selva, que han patit problemes de desconnexió similars que s’han allargat més d’una setmana. «Intentàvem parlar amb les operadores, però al trucar-les et saltava el contestador automàtic i et penjaven», lamenta la seva alcaldessa, Rosa Vila Juanhuix. El tall va truncar l’activitat del poble gironí. «Era caòtic perquè les botigues no podien cobrar, no es podien retirar diners dels caixers, molts no podien teletreballar i la gent gran més vulnerable es va quedar penjada a casa. Els veïns estaven molt enfadats i em trucaven a la mitjanit», explica amb frustració en declaracions a EL PERIÓDIco. «Hem patit molt». Per això, ara celebra la iniciativa del Govern, si bé és cauta: «Necessitem un interlocutor i algú ha d’agafar el toro per les banyes».

Per millorar la seva atenció, la Secretaria de Telecomunicacions i Transformació Digital, dirigida per Albert Tort, habilitarà a finals d’any una plataforma que permetrà seguir totes les incidències de connectivitat de Catalunya en temps real. Aquest servei, que es coneixerà amb el nom InfoConecta, agilitarà les comunicacions entre ajuntaments, operadores i la Generalitat.