Falta de privacitat
¿T’apareix aquesta imatge a Instagram o Facebook? Meta vol fer-te pagar per no utilitzar les teves dades
«Pren una decisió sobre els teus anuncis». És possible que si en els últims dies has entrat a Instagram o Facebook t’hagi aparegut aquest missatge. Es tracta del nou canvi de Meta, que obligarà els seus usuaris a escollir entre dues opcions: pagar per utilitzar les seves xarxes socials sense haver de veure publicitat o continuar utilitzant-les gratis a costa de l’explotació de les teves dades personals.
El 30 d’octubre, el gegant tecnològic nord-americà va anunciar el llançament d’un pla de subscripció que costa 9,99 euros al mes per a la versió d’escriptori o 12,99 euros per als usuaris que accedeixin a les dues plataformes des del mòbil. A partir de l’1 de març del 2024 la creació de nous comptes tindrà un cost addicional d’entre sis o vuit euros més al mes.
Aquest cobrament afectarà els usuaris de la Unió Europea (UE), però també altres països de l’espai econòmic comunitari com són Suïssa, Noruega, Islàndia i Liechtenstein. Irònicament, un dels antics eslògans de Meta era «és gratis i sempre ho serà».
Meta despliega hoy su "consiente o paga":
— @jgarciaherrero (@jgarciaherrero) 7 de noviembre de 2023
Dice: "Tu información no se usará para los anuncios"
Esta promesa comparte tanta simplicidad, rotundidad y credibilidad como la de antaño, cuando decía:
"Es gratis y siempre lo será"
Ay Mark, Mark... https://t.co/PaI8u4Nuft pic.twitter.com/7w2pTr3yAB
Estira-i-arronsa amb la UE
La companyia liderada per Mark Zuckerberg ha optat per introduir aquest model de pagament després que, el desembre passat, el Comitè Europeu de Protecció de Dades (CEPD) prohibís a Meta rastrejar sense consentiment els usuaris i utilitzar aquestes dades per vendre publicitat personalitzada.
Aquest és el seu principal negoci. Així, el 2021 va ingressar fins a 114.934 milions de dòlars gràcies a la venda d’anuncis, un 97,5% dels seus ingressos totals. La resolució del regulador europeu exigia a l’empresa una alternativa a aquest model publicitari extractiu «si és necessari per una tarifa adequada», paraules a les quals s’agafen per justificar aquest model de pagar per exercir el dret a la protecció de dades.
Europa ja ha respost a aquesta maniobra de Zuckerberg. Dimecres passat, el CEPD va prohibir que Facebook i Instagram utilitzin «publicitat basada en el comportament» als 30 països de la UE i l’Espai Econòmic Europeu, i es va ampliar així una restricció imposada al juliol pel regulador noruec. En cas de continuar incomplint la normativa, Meta podria ser multada amb penes multimilionàries de fins al 4% de la seva facturació global.
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- Meteorologia adversa Catalunya s’endinsa en el Nadal més turbulent des de l’any 2008
- Equipament De sala infantil a laboratori
- Investigació oberta Mossos rastreja el GPS del mòbil de Jonathan Andic per reconstruir els seus passos
- Sorteig Extraordinari de Nadal 2025 Comprovar Loteria Nadal 2025: consultar si el meu dècim té premi
- Festes Viu un Nadal de somni per a tota la família als Pirineus catalans amb activitats gratuïtes, tallers i concerts: només al desembre
- Mamarazzis Ana Obregón i la sobreexposició de la seva filla-neta
- Borrasca atlàntica per Sant Esteve El temporal ja deixa registres de 90 litres, onades de fins a nou metres i alertes per crescuda dels rius
- Videopòdcast Marc Marginedas, en el pòdcast del suplement ‘ABRIL’: «Els russos es doten d’identitats falses a l’Argentina i venen després a actuar a Europa com a agents»
- Estrena al gener Netflix llança el tràiler de la quarta temporada de ‘Los Bridgerton’, amb picades d’ullet a la Ventafocs
