NOVES MODALITATS DE RECERCA

Google suma als seus productes sistemes d’intel·ligència artificial avançada

L’esdeveniment Search On ha mostrat com Google ofereix al públic maneres més naturals i intuïtives de buscar i explorar la informació

Google suma als seus productes sistemes d’intel·ligència artificial avançada
3
Es llegeix en minuts
Pilar Enériz
Pilar Enériz

Redactora

Especialista en tecnologia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El cercador de Google està d’aniversari aquessts dies: celebra 23 anys de presència a Internet. En aquest escenari, l’esdeveniment Search On ha servit per informar com la companyia està incorporant la intel·ligència artificial (IA) avançada als seus productes per oferir noves maneres, més naturals i intuïtives, de buscar i explorar la informació.

Avui dia, segons fonts de Google, tenim més dades al nostre abast que en qualsevol altre moment de la història de la humanitat. I els avenços en intel·ligència artificial estan transformant radicalment l’ús que fem d’aquesta informació.

Recerques multimodals amb MUM

En la conferència Google I/O que es va celebrar fa uns mesos, es va anunciar que s’havia aconseguit una fita crítica en la comprensió de la informació amb el Model Unificat Multitasca (MUM, per abreujar), un sistema que possibilita accions i solucions molt noves. Google ha anunciat que en els propers mesos presentarà una nova manera de fer cerques de manera visual que permetrà fer preguntes sobre el que veiem.

Amb aquesta nova capacitat, serà possible polsar sobre la icona de Lens quan s’estigui mirant una imatge i demanar-li a Google que trobi el mateix patró en un altre lloc o producte. Aquesta funció pot ser d’ajuda quan es busca una cosa difícil de descriure amb precisió només amb paraules. Combinant imatges i text en una sola pregunta, es facilita la recerca visual i la possibilitat que s’expressin les preguntes de manera més natural.

Redisseny

Des de Google s’ha informat que es redissenyarà el cercador de Google incorporant-lo avenços en IA com MUM, amb noves funcions pensades perquè les recerques resultin més naturals i intuïtives. En primer lloc, la funció Things to know ajudarà a explorar i entendre temes que són nous. Suposem que volem decorar la casa i necessitem saber més sobre com pintar quadros amb pintures acríliques. La nova funció Things to know ofereix una llista amb diferents aspectes d’aquest tema com, per exemple, pas a pas, estils i elements de la llar. Aquest avantatge sortirà a la llum els pròxims mesos. MUM obrirà la porta a informació en profunditat i connectarà amb continguts de web que no hauríem trobat de cap altra manera.

En segon lloc, per explorar idees més a fons, Google treballa perquè sigui més fàcil aprofundir o generalitzar dins d’un tema, amb funcions per refinar les cerques o fer-les més generals. Aquestes funcions ajudarien a aprofundir sobre temes específics, com pintar amb tècniques de pouring o on s’imparteixen classes de pintura que ens podrien interessar. Però també podem ampliar la recerca a altres temes relacionats, com per exemple altres tècniques de pintura o pintores famoses. La companyia llançarà totes aquestes funcions en els pròxims mesos.

Resultats impactants

La pàgina de resultats tindrà un nou disseny, més navegable, en el qual resultarà fàcil trobar inspiració visual. Google anuncia que aquest disseny de resultats tindrà molta riquesa visual i estarà ple d’idees amb articles, imatges i vídeos pels quals l’usuari es podrà desplaçar fàcilment.

Millores en els vídeos

La companyia ja utilitzava sistemes avançats d’IA per identificar els moments més importants d’un vídeo, com la cistella decisiva en un partit de bàsquet o els passos a seguir d’una recepta. Ara es fa un pas endavant a l’incorporar una nova experiència que, a partir d’un vídeo, identifica temes relacionats i ofereix enllaços per continuar coneixent a fons aspectes concrets.

Resultats

El model MUM fa possible una comprensió avançada de la informació del vídeo i permet fins i tot mostrar temes relacionats tot i que no s’hi esmentin explícitament. En les pròximes setmanes estarà disponible una primera versió d’aquesta funció i, en els pròxims mesos, s’aniran afegint millores visuals.

L’objectiu no és cap altre que ajudar a trobar més pàgines web, vídeos, imatges o idees que, en altres circumstàncies, potser no s’haurien trobat o buscat.

Compres en comerços ‘online’

Notícies relacionades

Les novetats no acaben amb MUM. També es treballa perquè sigui fàcil comprar en varietat de comerços virtuals, tant grans com petits, independentment del que es busqui. D’altra banda, Google també pretén ajudar el públic a avaluar millor la credibilitat de la informació que es troba disponible a internet.

La intenció és crear productes pràctics i ampliar els límits del que es pot buscar. En definitiva, «ajudar a trobar respostes a preguntes i, si en aquest procés podem inspirar noves preguntes, molt millor», declara Prabhakar Raghavan, sènior vicepresident de la companyia.