ESCAC A LA XARXA DELS 140 CARÀCTERS
Les debilitats de l'ocellet
A la cresta de l'onada de MySpace, ningú hauria apostat per la mort de la plataforma que va capgirar la distribució de música a internet, però la xarxa social que va situar al mapa milers de bandes desconegudes i va connectar els usuaris com ningú ho havia fet abans, va trigar pocs anys a veure's reduïda a la irrellevància. El mateix li va passar a Messenger. I a Tuenti. ¿Podria acabar tenint un destí similar Twitter?
En aquest moment, la plataforma de comunicació que ha revolucionat el trànsit d'informació al planeta i la vida quotidiana dels ciutadans -és impossible avui mirar la tele o assistir a un acte social sense topar amb el símbol del hashtag- està lluny de desaparèixer, però comença a emetre senyals de fatiga. Dos en especial: el seu nombre d'usuaris ha deixat de créixer i els comptes de l'empresa segueixen donant números vermells.
El cessament de Dick Costolo
Fa a penes dos anys, res semblava capaç de frenar l'eina que havia aconseguit posar en contacte en condicions d'igualtat usuaris amb celebrities, polítics, marques i ciutadans entre si. El 2012, la família tuitera va créixer un 50%. Un any més tard, la progressió s'havia reduït al 25%. La temporada passada, només va veure augmentada la seva població un 18% i avui a penes creix a ritmes del 2%.
Els 302 milions d'usuaris actius (els que envien almenys un missatge al mes) que hi ha avui repartits per tot el planeta s'han vist superats pels fans d'Instagram, la plataforma per compartir fotos, convertida ja en la segona xarxa social amb més seguidors del món després de Facebook. Per un altre costat, fa temps que a Twitter hi ha més perfils fantasma que operatius: hi ha 390 milions de comptes sense activitat.
Sent alarmant aquesta dada, el que ha acabat costant-li el càrrec al conseller delegat de la companyia, Dick Costolo, té més a veure amb la butxaca que amb la llibertat d'expressió que presumeix promoure Twitter. A diferència de Facebook, que ha aconseguit convertir-se en una gran eina comercial i en un bon negoci per als seus accionistes, l'ocellet blau no aconsegueix monetitzar el seu potencial de comunicació i en l'exercici del 2014 va donar pèrdues per valor de 480 milions d'euros. En els últims tres mesos, les accions de la companyia han caigut un 34%.
Notícies relacionadesDavant aquest panorama, Twitter comença a moure's i anuncia canvis, com la possibilitat d'allargar els DM (missatges directes que s'envien els usuaris de forma privada) fins als 10.000 caràcters i la incorporació d'eines perquè els usuaris emetin vídeos en directe a través dels seus perfils.
«A Twitter li falta alguna cosa i necessita reinventar-se per ser rendible i atraure nous usuaris, la qüestió és com ha de fer-ho, perquè no tots els canvis són necessàriament bons», adverteix l'expert en cultura 2.0 Manuel Moreno. En la seva opinió, hi ha línies vermelles que Twitter ha de respectar. «No pot perdre la seva essència, que consisteix en la rapidesa i la brevetat, en la immediatesa. Si no, parlarem d'una altra cosa diferent de Twitter», assenyala.
- Va visitar Salamanca, Valladolid, Lleó i Galícia L’estiu del Papa per Espanya a bord d’una furgoneta: així va recórrer Prevost Espanya amb una tenda de campanya
- Oriol Pujol inicia un nou projecte empresarial
- Protecció al consumidor El Govern espanyol endureix l’atac contra les conegudes com a trucades ‘spam’
- Apunt ‘Ajo y agua’
- De 7Cases Detinguda una administradora de finques per apropiar-se de 256.246 euros de 14 comunitats de veïns