ANIVERSARI TECNOLÒGIC
Facebook compleix 10 anys entre dubtes, oportunitats i sense el 'fes-te'n fan'
La xarxa social més important del món, amb 1.200 milions de comptes, és un negoci solvent que l'any passat va ingressar 5.832 milions d'euros
Les noves aplicacions, com Paper, la compra d'empreses com Instagram i el negoci de la publicitat mòbil són els reptes de futur de la companyia
Encara que no es va obrir a tots els internautes fins al setembre del 2006, Facebook va néixer en una habitació de Harvard el 4 de febrer del 2004, com una plataforma de comunicació entre estudiants. Deu anys després, s'ha convertit en la xarxa social més important del món, amb quantiosos ingressos i un valor rècord en borsa, encara que també veus d'alarma que asseguren que ha arribat al seu sostre. Alguns experts consideren que el mercat mòbil i el 'big data' aconseguiran que segueixi creixent.
La polèmica història del naixement de Facebook va saltar a la fama amb la pel·lícula 'La xarxa social' i fa molt que no és un racó tancat per a estudiants de prestigioses universitats, sinó la xarxa social més 'mainstream' del món, amb més de 1.200 milions de comptes creades.
Al llarg d'aquesta dècada, no han estat pocs els llançaments d''apps' mòbils, experiments com Home, o canvis estètics que ha introduït la xarxa social, com els sempre criticats redissenys del seu mur o quan el 2010 el popular 'fes-te'n fan', que la gent ja utilitzava col·loquialment per expressar-se en la vida real, es va convertir en l'avui omnipresent 'm'agrada'.
Tal com relata el film dirigit per David Fincher i guió d'Aaron Sorkin, suposadament Mark Zuckerberg, un dels cofundadors de Facebook, va robar la idea als bessons Winklevoss. Després d'anys de batalla legal, finalment el cas va ser tancat amb una indemnització de 65 milions de dòlars. Després de tractar de reobrir el cas durant anys sense èxit, finalment van invertir en una nova xarxa social el 2012.
Xavalla milionària
65 milions és una xifra sens dubte atractiva, però sembla xavalla si la comparem amb les xifres que mouen actualment Facebook i el seu creador. Zuckerberg compta amb una fortuna de 20.818 milions d'euros (28.100 milions de dòlars) i figura en el lloc 22 de la llista de multimilionaris de Bloomberg.
Facebook va ingressar l'any passat 5.832 milions d'euros (7.872 milions de dòlars), dels quals 1.111 milions d'euros (1.500 milions) van ser benefici net. A més, compta amb 8.154 milions d'euros (11.000 milions de dòlars) en efectiu.
Facebook és la xarxa social més gran del món, però alguns s'estan preguntant si sobreviurà 10 anys més. Malgrat les mostres d'estancament, la companyia no es queda quieta. Tal com recorda el professor assistent de Sistemes d'Informació a la Warwick Business School, Markos Zachariadis: "Facebook ha recorregut un camí molt llarg des del seu origen i ara és molt més que un lloc al on "pujar fotos".
Una altra innovació o una altra xarxa podrien amenaçar la seva posició dominant en el mercat, però Facebook "està en una bona posició per expandir-se i créixer més enllà, creant un "efecte xarxa" i afegint nous serveis per mantenir als usuaris enganxats", opina l'expert.
Nous projectes
En aquest sentit, considera que la inversió en aplicacions mòbils, cosa que inclou el llançament recent de l'aplicació Paper --una espècie de diari personalitzat per organitzar notícies, de moment només als Estats Units--, així com l'adquisició d'Instagram, a més dels esforços per comprendre millor i dirigir-se al negoci de la publicitat mòbil, "poden assegurar que estigui al nostre voltant durant 10 anys més i encara més".
Malgrat els malastrucs, el professor de Warwick Business School opina que la xarxa social seguirà creixent, i tot gràcies al mercat mòbil: "Puc veure Facebook fent-se més i més fort; prediccions sobre l'accés a internet de la població des de dispositius mòbils parlen de la impressionant xifra de 4.000 milions".
No resulta forassenyada la predicció, ja que la xarxa social acaba de confirmar que els anuncis en dispositius mòbils van representar el 53% dels seus ingressos totals per publicitat en el quart trimestre, per sobre el 49% del tercer trimestre. Aquestes revelacions coincidien amb una recent pujada en borsa d'un 14,1% dijous passat, després de tocar un preu màxim històric de 62,44 dòlars per tancar en 61,08 dòlars.
El negoci de les dades
No menys important és el paper que jugarà el 'big data' per consolidar la posició de Facebook al mercat de la publicitat i el màrqueting. Facebook té una enorme quantitat de dades dels seus 1.230 milions d'usuaris i, segons apunta l'expert, "moltes companyies pagarien una quantitat considerable per aprofitar aquesta informació, que té implicacions importants en màrqueting". "En l'era del 'big data', Facebook pot capitalitzar les dades generades pels seus usuaris per a una publicitat i una màrqueting més ben enfocats", sentència.
Facebook ha creat un ecosistema de màrqueting molt ric, oferint solucions per a moltes organitzacions, que volen anar més enllà de l'anunci ocasional i que pretenen fidelitzar els seus clients.
Notícies relacionadesEn aquest sentit, recorda que permetre als desenvolupadors connectar amb la seva plataforma a través d'API (sigles en anglès d'interfície de programació d'aplicació) també és "un pas intel·ligent" per part de Facebook que obre la porta a "proposicions de valor addicional per a la seva base d'usuaris". Posa com a exemple l'èxit de videojocs socials, més específicament Zynga, amb l'exitós llançament de FarmVille el juny del 2009. Això demostra la "gran oportunitat" que hi ha en l'ecosistema de Facebook, ja que Zynga ara mateix té uns ingressos de 1.140 milions i fins al 2012 el 80% d'aquests ingressos provenien de Facebook.
Per aconseguir els seus objectius, Facebook haurà d'anar amb compte amb la manera com aconsegueix les dades i com les comercialitza, ja que la seguretat i la privacitat "són dos dels elements més importants per a l'èxit de les xarxes socials en el futur pròxim", opina Markos Zachariadis. "Qui té accés a la nostra empremta digital i a les dades que generem a través de la nostra interacció en aquestes plataformes són problemes que la majoria de les xarxes han d'afrontar basant-se en les lleis locals i la regulació internacional".
- La realitat imita l’art El petit poble de Lleida on Picasso va superar el seu bloqueig artístic
- Històries de LEs Glòries (I) Quan les Glòries van poder ser Sant Jaume
- Espai cultural L’Ateneu Barcelonès atrau ‘expats’ àvids de llengua i cultura catalana
- La demanda d’habitatge gira cap a les llars unipersonals
- ANÀLISI En el punt de mira, l’UCO no desisteix
- Ola de calor El Port de Tarragona instal·la sis nous punts d'hidratació a l'interior del recinte portuari
- Del 8 al 19 d'agost Festes de Sant Magí 2025 a Tarragona: aquests són els actes imprescindibles
- Salut Aurelio Rojas, cardiòleg: «El 90% de les persones utilitza malament l’oli d’oliva»
- Això és el que significa que els fills no facin cas als seus pares a la primera, segons el psicòleg Álvaro Bilbao
- Cisma blaugrana Ter Stegen es nega a firmar l’informe mèdic de la seva lesió i agreuja el seu pols amb el Barça