Barcelona impulsa l'ús de les tecnologies mòbils

Aprofitant l'impuls que representa per a la ciutat ser la capital mundial del mòbil, s'han desenvolupat un gran nombre d'aplicacions mòbils

Usuaris utilitzen les aplicacions del seu ’smartphone’ i la seva tauleta.

Usuaris utilitzen les aplicacions del seu ’smartphone’ i la seva tauleta.

3
Es llegeix en minuts
ALBERTO GONZALEZ / Barcelona

Aprofitant l'impuls que representa per a Barcelona ser la capital mundial del mòbil, la ciutat ha desenvolupat i consolidat un gran nombre d'aplicacions mòbils destinades a facilitar l'accés dels ciutadans a la informació de l'Administració, fer-los la vida més fàcil i, de passada, reforçar la imatge de modernitat de la capital catalana.

Actualment, el consistori té actives prop de 40 aplicacions distribuïdes en les diferents plataformes mòbils, que sumen prop d'un milió de descàrregues acumulades. Pertanyen a diferents temàtiques: transports (Trànsit, Bicing, TMB, OnTheBus, Apparkb), cultura (BCN Visual, Agenda Cultural, el Grec, la Mercè,) i serveis (Biblios, Bústia ciutadana, Apropdaqui, Paisatge urbà, Arquitectura).

BCN AL MÒBIL

BCN AL MÒBILEl ciutadà i els turistes tenen a la seva disposició l'aplicació llançadora BCN al mòbil, que els permet accedir directament a tots els serveis mòbils que ofereix l'ajuntament: aplicacions, serveis web; RSS (una forma senzilla de rebre informació actualitzada sobre les webs favorites, sense necessitat de visitar-les una per una), etcètera. Cada vegada que el consistori publica un servei nou s'afegeix a aquesta aplicació paraigua i el ciutadà se'l pot descarregar directament.

BÚSTIA CIUTADANA

En funcionament des de l'any 2011, l'aplicació Bústia ciutadana serveix per informar l'Ajuntament de Barcelona d'incidències registrades en qualsevol punt de la ciutat. L'aplicació permet adjuntar la fotografia d'un banc que es troba brut, d'un contenidor que està ple, un fanal que està trencat, etcètera. A més, el programa geolocalitza cada imatge, i envia a l'Administració la seva ubicació exacta, cosa que facilita la necessària intervenció posterior.

APPARKB

Servei de Barcelona Serveis Municipals (societat 100% pública que proporciona serveis de qualitat en àmbits com la mobilitat). És Apparkb, un nou sistema per al pagament de la zona blava i verda d'aparcament mitjançant un dispositiu mòbil. Ja s'han descarregat aquesta app gratuïta prop de 25.000 persones i a través d'ella es registren al voltant de 600 estacionaments diaris. El sistema no té cap cost addicional respecte al pagament en parquímetres.

IDBCN

Està en marxa el projecte Identitat Digital en el mòbil. L'aplicació idBCN permet a la ciutadania identificar-se des de qualsevol lloc de forma segura amb una identitat digital que es troba en una app instal·lada en el seu telèfon mòbil. La idea es basa en un registre municipal d'identitats digitals mòbils que associa un número de telèfon mòbil a cada ciutadà que sol·liciti disposar d'aquesta nova modalitat d'autenticació digital. Més informació a la web http://w2.bcn.cat/idbcn/ca.

BCN CONTACTLESS

Barcelona Contactless, plataforma que permet accedir a serveis d'informació de proximitat mitjançant tecnologies 'contactless' (NFC i QR). L'usuari obté informació precisa de la ciutat, segons el moment i el lloc on es trobi. Actualment hi ha uns 600 punts d'accés, que s'aniran ampliant: a les estacions Bicing, en 37 galeries i museus o en grans esdeveniments de la ciutat, com els Mundials de natació o les festes de la Mercè.

OPEN DATA

Barcelona posa a disposició dels ciutadans i les empreses dades de l'ajuntament i de la ciutat de forma oberta per a les seves iniciatives empresarials i socials (en aquests moments hi ha disponibles 278 'datasets'). L'objectiu és generar activitat econòmica mitjançant l'explotació de les dades generades per les activitats públiques o privades de la ciutat, posades a l'abast de la ciutadania d'una forma clara, que permeti la seva comprensió. Algunes 'app' ja s'han creat a partir d'aquestes dades obertes.

APPS4BCN

Portal de referència on es pot trobar una selecció de les millors 'app' per a la ciutat valorades i prioritzades per experts. Les aplicacions mòbils estan organitzades per temes d'interès: art i cultura, compres, educació, esport, finances, fotografia i vídeo, jocs, menjar i beure, música, negocis i treball, notícies, salut, mitjans de comunicació, transport i trànsit, turisme, vida urbana, etcètera. En total, el portal engloba al voltant de 300 'app' i hi participen 150 experts amb 500 valoracions.

PORTAL DE TRÀMITS

Notícies relacionades

La ciutat posa a disposició del ciutadà un conjunt de serveis electrònics que agilitzen i faciliten els tràmits i les consultes entre els ciutadans i l'Administració. Alguns són la notificació electrònica, l'impuls de l'eFactura o les carpetes 2.0. Un altre exemple és el Portal de Tràmits, una plataforma de tramitació per internet al servei dels ciutadans, professionals, empreses i altres entitats: des de domiciliar els tributs municipals, a sol·licitar subvencions o tramitar llicències d'obres.