El Periódico de Tarragona
Religió
Tarragona s'acomiada d'un convent de sis monges després de més de 300 anys a la ciutat
Les Religioses de la Companyia de Maria deixen la ciutat i el col·legi que van fundar fa tres segles a la Part Alta
Maria de la Mar Cugat, una dona a la cúria catalana: "L'Església ha d'afrontar el camí cap a la feminitat"
L'Arquebisbat de Tarragona aparta un sacerdot acusat d'abusos sexuals a un menor als anys 90 a Reus
Iglesia de LEnsenyança, junto al colegio religioso que ha acogido, hasta este pasado octubre, las últimas monjas de la Companyia de Maria. /
"Estic trista per haver de deixar Tarragona però també estic contenta per haver començat aquesta nova etapa de la meva vida, el destí et porta pel seu camí i no li pots dir que no". Són les paraules de la germana Montserrat, superiora de les Religioses de la Companyia de Maria, a EL PERIÓDICO després de deixar el convent que tenien des de feia més de tres segles a Tarragona. Els alumnes i professors del col·legi de Lestonnac-l'Ensenyança han compartit espai, fins aquest passat mes d'octubre, amb les últimes monges de la germandat a la ciutat, abans que decidissin anar-se'n a altres convents de Catalunya i Madrid i tancar la presència centenària de la congregació a la Part Alta.
Les Religioses de la Companyia de Maria Nostra Senyora o de L'Ensenyança estaven establertes i compartien edifici amb el centre escolar del carrer Arc de Sant Llorenç, on tenien el convent amb les estances habituals: la cuina al soterrani, el menjador, les cel·les i els espais comuns. La germandat va arribar a Tarragona l'any 1698, procedent de Barcelona, i va crear el col·legi de Lestonnac que s'ha mantingut fins als nostres dies, en un procés que es va repetir en altres ciutats catalanes, com Badalona, Lleida i Mollet del Vallès, a més de la capital.
Just al costat del centre escolar a Tarragona, a la plaça que porta el seu nom, hi ha l'Església de la Companyia de Maria Nostra Senyora. Orde i col·legi havien estat units en tots els sentits: compartint espai i també les aules, ja que fins fa pocs anys les monges havien impartit classes als alumnes.
En els últims temps quedaven només 6 monges a la comunitat, totes d'edat avançada, fins que van decidir posar fi a la seva presència a Tarragona i traslladar-se a altres convents de la germandat. El dia 21 d'octubre va ser l'últim dia de la presència de les religioses a la ciutat: Montserrat Marimon, superiora de la congregació, va tornar al convent de Mollet juntament amb una altra germana, mentre que les altres es van dirigir als convents de Barcelona i Vallecas (Madrid). Altres dos ja es troben a la residència que la companyia té a Cardedeu (Vallès Oriental).
Falta de relleu i edat avançada
"Hem fet el pas que en algun moment havíem de fer, la nostra presència religiosa i com a comunitat a Tarragona arribava a la seva fi i hem decidit millorar la presència de la germandat en altres convents", explicava la germana Montserrat a aquest diari ja des del convent de Mollet, pocs dies després de la seva marxa. Els motius de la seva retirada han estat, sobretot, l'edat avançada de les últimes monges i la falta de relleu al convent. Asseguren que, ara, l'escola que les seves germanes van contribuir a fundar fa 327 anys està "en molt bones mans".
Notícies relacionadesL'última germana superiora de l'orde a Tarragona es mostra alhora "contenta i trista" per la seva marxa, i reconeix la nostàlgia i haver-se sentit "molt ben acollida" durant els seus anys a la ciutat. Els primers passos de Montserrat Marimon a Tarragona van ser com a alumna i després va passar a ser mestra de l'escola. Ella arribava procedent de Mollet del Vallès, on va ser-hi entre 1964 i 1968. També va estar a Bèlgica preparant la seva presència al continent africà. Ara està "esperançada" de poder iniciar una nova etapa de la seva vida: "Sempre he intentat fer el bé, i això es pot fer en qualsevol lloc; és com Déu, que és a tot arreu".
A mode de comiat, aquest proper dimecres, 12 de novembre, la Catedral de Tarragona acollirà una missa i un acte d'homenatge a les Religioses de la Companyia de Maria a la ciutat. La celebració serà a les 17.30 hores i serà presidida per l'arquebisbe de Tarragona, Joan Planellas Barnosell, i en ella estan convidades les últimes sis monges que van conviure en el convent però també aquelles que van estar els últims anys a Tarragona. Serà, potser, l'última vegada que coincidiran totes alhora.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- RUTA El tresor més ben guardat de Lloret de Mar
- 50 anys de la invasió del Sàhara Occidental Espanya va tenir un pla de guerra contra el Marroc l’any 1975
- Campanya ‘Junts s’explica’ El ‘superdissabte’ de Junts: 111 carpes i un miler de voluntaris per mirar de marcar perfil després de la ruptura amb el PSOE
- Barcelona, protagonista Porta i Bermúdez, renovadors de la marca BCN
- Gest després de la ruptura El Govern central desbloqueja la llei contra la multireincidència de Junts malgrat témer una clatellada de l’esquerra
