El Periódico de Tarragona
Qualitat de l'aire a les ciutats
Tarragona projecta una ZBE sense vetar vehicles amb etiqueta groga tot i que ho exigeix un decret de l'anterior Govern
La ciutat va ser un dels ajuntaments socialistes crítics amb la normativa catalana aprovada per l'executiu d'ERC
CONTEXT | Tarragona, Reus i Igualada se sumen a les ciutats de l'Arc Metropolità crítiques amb les ZBE del Govern
DECRET CATALÀ | Les noves ZBE catalanes entren en vigor: vetaran el 2028 a tots els vehicles amb etiqueta groga
TARRAGONA | Tarragona presenta la seva Zona de Baixes Emissions de cara a aprovar-la a finals d'aquest 2024
La Rambla Vella de Tarragona, dentor del perímetro de la ZBE /
Tarragona es troba en plena redacció de la seva ordenança de Zona de Baixes Emissions (ZBE). Ara té en exposició pública el text inicial i preveu aprovar-lo abans d'acabar el 2024. I, tal com ha pogut confirmar EL PERIÓDICO, el projecte de ZBE de Tarragona no contempla el veto a vehicles amb etiqueta ambiental groga —només a vehicles sense etiqueta— que, tal i com va explicar aquest diari, exigeix el nou decret català ja en vigor i aprovat per l'anterior Govern de la Generalitat, liderat per ERC.
El debat està servit perquè, a més, Tarragona va ser un dels grans ajuntaments socialistes crítics amb la nova norma catalana. Segons dades de la Direcció General de Trànsit (DGT), els vehicles amb etiqueta groga matriculats a Tarragona són 25.599. Sumats als 'sense etiqueta' (27.865), representen més de la meitat de vehicles matriculats a tota la ciutat.
Els responsables municipals de Tarragona argumenten que la norma local es basarà en el decret estatal, i no en el català, que és més restrictiu i exigeix el veto a vehicles amb etiqueta groga. "Ens hem fixat en el reglament del Ministeri i el complirem rigorosament perquè ja és oficial”, explica Francisco Javier Domínguez, tècnic de Mobilitat i responsable del projecte de ZBE de l'Ajuntament de Tarragona. El tècnic puntualitza, això sí, que l'ordenança tarragonina "s'adaptarà” si la normativa estatal i la catalana es contradiuen en algun punt, respectant la moratòria prevista per a fer-ho. La consellera de Mobilitat de l'Ajuntament, Sonia Orts (PSC), per la seva part, desestima el veto a vehicles amb etiqueta groga: "Quan s'activi la ZBE, al gener del 2026, la nostra nova ordenança afectarà els vehicels que no tenen etiqueta".
El decret català, en vigor des que es va publicar al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona (BOPB) el 30 de juliol, va introduir com a novetat —el decret estatal no el feia— restriccions tant als vehicles sense distintiu ambiental (els més contaminants) com als vehicles amb etiqueta groga. No obstant això, la normativa que està redactant l'Ajuntament de Tarragona no preveu, de moment, incloure restriccions als vehicles amb etiqueta groga, com a mínim, en el moment de la seva aplicació, l'1 de gener de 2026.
Els passos que ha realitzat el consistori sobre la ZBE són, fins al moment, "molt prudents" i buscant la garantia jurídica i d'aplicació, sabent que les normatives d'altres ciutats han estat anul·lades pels tribunals. “Tot això és molt nou, altres ajuntaments han ensopegat i per això volem anar amb compte”, reconeix a aquest diari el responsable de la ZBE. L'equip tècnic s'ha fixat per ara en el reglament dictat pel govern central perquè és el que proporciona un marc jurídic que, segons apunten, ha de respectar el decret català.
“Prenem de referència el que diu el Ministeri; quan s'aprovi el decret català a molts municipis ens tocarà fer el canvi, tindrem un temps per adaptar-nos”, assegura Domínguez, malgrat que el decret català ja està en vigor. Orts recorda que tot el procés "s'està fent amb les aportacions dels grups municipals", integrades en la seva pràctica totalitat, i espera que el ple de l'Ajuntament li doni llum verda unànimement.
De moment, la intenció de l'Ajuntament és restringir l'accés només a aquells vehicles sense distintiu, és a dir, els turismes i furgonetes de gasolina anteriors a Euro 3 (matriculats abans del 2000) i els turismes dièsel anteriors a Euro 4 (abans de 2006). Aquesta restricció seria efectiva de dilluns a divendres de 7.00 h a 19.00 h, si el consistori compleix amb la seva voluntat inicial. Els altres vehicles (etiquetes B, C, ECO i 0) no tindrien cap restricció. Això significa, segons dades de la DGT de 2022 proporcionades pel consistori, que la restricció total s'aplicaria al 30% de vehicles que hi ha a la ciutat.
Què diu el decret català?
El nou decret català de ZBE afegeix els vehicles d'etiqueta ambiental B (groga) a la prohibició de circulació, encara que es projecta com una restricció progressiva. La norma apunta a una aplicació gradual per a aquelles ZBE que ja estiguin en vigor a les ciutats de més de 50.000 habitants: l'1 de gener de 2026 els ‘etiqueta groga’ no podran circular els dies d'avisos per contaminació de NO2; i l'1 de gener de 2028 la prohibició serà total per a aquests vehicles, dins del calendari i horaris marcats.
La integració d'aquesta normativa catalana suposaria per a Tarragona la restricció de 26.000 vehicles més, que són gairebé el 28% del parc automobilístic. Sumats als vehicles sense etiqueta, restringits íntegrament, la proporció seria de prop del 58% dels vehicles matriculats a Tarragona que tindrien restriccions per a accedir a l'interior de la ZBE, que correspon al centre de la ciutat. Encara que, de moment, el consistori no es planteja incloure aquesta prohibició per als vehicles d'etiqueta groga que marca el decret català.
El projecte presentat pel consistori a principis d'agost i que es troba en exposició pública apunta les intencions inicials de la ZBE. L'aprovació d'aquest projecte és el pas previ a l'ordenança, el marc normatiu que regularà els aspectes concrets de la normativa, com per exemple la temporalitat, els horaris, les sancions, les excepcions i el calendari d'aplicació. Aquesta setmana es tanca el període d'exposició pública per a aportar al·legacions, encara que l'Ajuntament encara no n'ha rebut cap. Es preveu tenir-ho aprovar-ho a finals d'any.
Calendari de Tarragona
Aquesta decisió de no afegir, de moment, la norma catalana a la tarragonina se suma al pols que diversos consistoris socialistes de l'àrea metropolitana de Barcelona van iniciar contra l'anterior Govern de la Generalitat (ERC). Ajuntaments com els de Terrassa, Sabadell, Rubí o Granollers van ser els més crítics amb aquesta mesura perquè temien que les ZBE de la segona corona de Barcelona es veiessin perjudicades per la proposta del Govern. Badalona ja ha anunciat que recorrerà la nova norma catalana. Queda per veure com reacciona el nou equip de govern català davant els possibles incompliments del decret.
Notícies relacionadesMés enllà dels vehicles que entren en la restricció, l'Ajuntament de Tarragona té clar el calendari a seguir. Aquests pròxims mesos de 2024 seran per a l'aprovació final de l'ordenança reguladora de la ZBE i la finalització del concurs i la licitació de l'empresa encarregada de l'execució del projecte, de gairebé 2’1M€. L'empresa instal·larà càmeres, sensors, fibra òptica, panells d'informació dinàmica i la plataforma informàtica per a gestionar la ZBE. La consellera Sonia Orts apunta a desembre de 2025 per a tenir l'obra llesta, just abans de l'entrada en vigor de la ZBE, i assegura que no es pot demanar cap altra pròrroga, després de la concedida fa tres mesos, que va allargar un any els terminis.
L'1 de gener de 2026, amb la ZBE en vigor, s'obrirà un període d'un any per a informar la població de la nova mesura: “No hi haurà sancions, la intenció no és recaptatòria, sinó baixar la contaminació: la gent ho ha de veure com una cosa positiva”, assenyala Orts. Per això no es plantegen cobrar taxes per la inscripció de vehicles contaminants, com sí que ho permet el decret de la Generalitat. El 2027 es preveu comparar les dades rebudes pels sensors instal·lats i valorar l'aplicació de la ZBE. Francisco J. Domínguez no descarta ampliar els límits inicials o canviar els horaris: “L'objectiu és tenir tot Tarragona sota la ZBE l'any 2050, que és el que ens marca Europa”.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Grans ciutats Un xinès que viu a Barcelona explica les diferències que veu amb Madrid: "Es respira un ambient trist..."
- Escacs El prodigiós adolescent indi
- Turisme El poble més bonic del món és a Catalunya, segons l'Organització Mundial del Turisme
- Mobilitat interurbana El pla més complicat de Rodalies
- Política i moda Deixeu de grapejar-nos