¿HOMICIDI IMPRUDENT?

Reprenen la investigació de l’accident en què va morir Ángel Nieto: «Portava el casc descordat»

El jutge que investiga la dona alemanya que va xocar a Eivissa contra el quad del pilot ha pres declaració a tres testimonis. La conductora va ser absolta, però la família de Nieto va recórrer i l’Audiència de Palma va reobrir el cas

Reprenen la investigació de l’accident en què va morir Ángel Nieto: «Portava el casc descordat»
5
Es llegeix en minuts
Vanesa Lozano
Vanesa Lozano

Redactora

Especialista en Sucesos

ver +

Sis anys després de l’accident de trànsit que va costar la vida a Ángel Nieto el 26 de juliol de 2017 en una carretera d’Eivissa, el jutjat que investiga els fets ha reprès el cas, que l’Audiència de Palma li va ordenar reobrir el 2018. Segons ha pogut saber CAS OBERT, el canal d’investigació i successos de Prensa Ibérica, el titular del jutjat d’instrucció 2 d’Eivissa ha pres declaració aquesta setmana a tres testimonis del succés.

Es tracta de tres veïns de l’illa que van atendre el tretze vegades campió del món de motociclisme en els minuts immediatament posteriors a l’impacte o que van presenciar el moment en què l’altra implicada en l’accident, una dona alemanya resident a Eivissa, va xocar amb el seu Fiat 600 contra la part posterior del quad que conduïa Ángel Nieto. Aquest mitjà ha accedit a les seves declaracions i tots tres coincideixen en el fet que Nieto, que va morir dies després del succés a l’hospital com a conseqüència d’un traumatisme cranioencefàlic, «portava el casc descordat» en el moment de la col·lisió.

«Em dirigia a la feina i en el sentit contrari al meu circulaven un quad i un cotxe Fiat, anaven molt junts. En un moment donat, el Fiat va colpejar per darrere el quad i el conductor va sortir disparat», va declarar aquest dimarts al jutjat número 2 d’Eivissa l’única testimoni ocular de l’accident. 

«Velocitat excessiva»

La dona, de 59 anys, apunta, això sí, que va tenir «la sensació que el Fiat [que conduïa la ciutadana alemanya investigada] anava molt a prop del quad. El Fiat circulava més de pressa que el quad i, en el moment de la col·lisió, el va arrossegar i el cop va ser molt fort. Llavors, el quad va col·lidir amb la paret de la cantonada, el casc del conductor va saltar cap a un costat i el cos del mort cap a un altre. El casc va sortir volant».

El jutge ha de decidir si arxiva el cas o si hi ha proves per responsabilitzar la conductora de la mort del tretze vegades campió del món del motociclisme

El seu testimoni és rellevant per determinar les causes de l’accident, ja que abans de l’impacte, la testimoni va poder veure que «les corretges del casc [d’Ángel Nieto] estaven soltes, estaven descordades». A preguntes de l’advocat de la família del pilot, la dona hi va afegir la seva impressió personal: «Em va semblar que la velocitat [de la conductora] del Fiat era excessiva». 

Revolt tancat

El segon testimoni que va declarar aquest dimarts, un home de 67 anys que es trobava a uns 20 metres de distància quan va tenir lloc l’accident, també assegura que a Nieto «li va caure el casc quan va sortir disparat del quad», però contradiu la primera testimoni en relació amb la velocitat amb què la conductora alemanya va envestir el pilot: «El quad estava sortint d’una rotonda, els cotxes que anaven al darrere no circulaven a gaire velocitat». Entre altres coses, perquè «la rotonda on es va produir l’accident és un revolt bastant tancat».

El dependent d’una botiga pròxima al lloc del sinistre, de 34 anys, ha aportat més dades al jutge del cas: «Quan jo vaig arribar, el conductor del quad estava a la calçada i no portava el casc posat. No vaig veure ningú treure el casc al finat i vaig ser un dels primers a arribar-hi, així que no crec que donés temps a què ningú se’l tragués». 

No va cometre infracció penal

El jutjat ja va investigar la mort de Nieto i va prendre declaració a aquests tres testimonis el 2017. Després, va acabar arxivant el cas al concloure que el pilot portava el casc descordat en el moment de l’accident i que la conductora que va xocar contra ell «no va cometre cap infracció penal».

Aquella decisió judicial es va basar en les investigacions d’agents de la Policia Local de Santa Eulària (Eivissa) que es van desplaçar aquell matí d’estiu al lloc del succés i les indagacions de la Guàrdia Civil, que van acabar que la ciutadana alemanya, resident a l’illa i que es dirigia a recollir els seus fills i anava en bones condicions físiques en el moment de l’accident, no guardava la distància de seguretat adequada quan va xocar per darrere amb el quad de Nieto: «La dona no es va adonar de la baixa velocitat amb què circulava el vehicle davanter i el va atrapar, fent que el seu conductor sortís projectat cap a la part davantera».

La conductora va donar des del principi una altra versió de l’accident als agents, als quals va explicar que «hi havia uns tres metres de distància respecte del vehicle» de Nieto, però que el pilot «va frenar de cop» i ella no va poder fer res per evitar el cop.

Restes de fang

La dona va afegir que, mentre circulava darrere del mític pilot, ella no podia veure els llums del fre del seu vehicle. El cert és que l’atestat elaborat per la Guàrdia Civil, que afegeix que l’accident es va produir en una carretera amb «bona visibilitat», va assenyalar l’existència de nombrosos defectes al quad de Nieto, com que «la llum de posició posterior i la llum de frenada estaven tapades pel fang» en el moment de l’accident, «fet que impedia la seva visualització pels altres usuaris de la via».

A més, «l’indicador de direcció darrere dret estava desprès de la seva posició natural; funcionava correctament, però dificultava la seva visibilitat», una fallada important, segons els investigadors, perquè Nieto es disposava «a girar a la dreta per accedir a un pàrquing» quan va ser la conductora hi va xocar.

Traumatisme cranioencefàlic

El jutge va arxivar el cas al concloure que «no hi ha indicis que el resultat esdevingut es produís per una falta d’atenció absoluta a la conducció per part de la implicada». També, que «la causa de la mort de Nieto va ser un traumatisme cranioencefàlic i l’omissió del pilot de cordar-se el casc es presenta directament amb l’esmentada causa». El magistrat va sentir els arguments de la defensa de la conductora, representada per l’advocat mallorquí Jaime Campaner, a l’acceptar que «qualsevol imprudència no pot automàticament, pel fet d’haver produït lesions o mort, determinar una condemna penal».

Notícies relacionades

Després del sobreseïment del cas, la família del pilot va recórrer aquesta decisió, argumentant que el jutge l’havia tancat sense ni tan sols prendre declaració a l’altra conductora. El 2018, l’Audiència de Palma li va donar la raó i va ordenar al magistrat d’Eivissa que reprengués la investigació.

El 2021, aquest va prendre declaració a la dona en qualitat d’investigada per un possible delicte d’homicidi imprudent. Amb les declaracions d’aquesta setmana, el jutge ja ha practicat totes les diligències previstes. Ara ha de decidir si torna a arxivar-lo o hi ha prou proves per fer seure la dona al banc dels acusats i responsabilitzar-la de la mort del tretze vegades campió del món del motociclisme.