Un succés que va donar la volta al món

L’home trobat al dinosaure de Santa Coloma va morir per asfíxia

  • Centenars de mitjans com ‘The Washington Post’, ‘Der Spiegel’ o ‘The Guardian’ es van fer ressò d’una mort tràgica que van convertir en una anècdota cridanera

4
Es llegeix en minuts
Guillem Sánchez
Guillem Sánchez

Periodista

Especialista en Successos, tribunals, assumptes policials i de cossos d'emergències

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’home de 39 anys que va ser trobat a l’interior de l’estàtua d’un dinosaure a Santa Coloma de Gramenet (Barcelonès) va morir per causes accidentals, segons va certificar una autòpsia que ha tancat la investigació que els Mossos d’Esquadra van obrir per aclarir els fets, segons fonts policials consultades per EL PERIÓDICO. L’examen forense va confirmar el previst pels policies: no es tractava d’una mort d’origen criminal. El veí de Santa Coloma, que feia dos dies que estava en parador desconegut, segons va denunciar la seva família, va entrar a la figura de cartró pedra i es va quedar atrapat de cap per avall a la pota posterior de l’estructura que representava l’animal juràssic. Va acabar morint per asfíxia. El més probable és que l’home accedís a l’interior de l’estàtua del dinosaure buscant un refugi per passar la nit, que un dels objectes que portava –possiblement el telèfon mòbil– li caigués a la pota i que perdés la vida mirant de recuperar-lo. Molt abans que els metges entreguessin unes conclusions amb què s’esvaeix el misteri que envoltava el cas, la seva tràgica mort ja havia donat la volta al món.

El servei de ‘press clipping’ contractat per l’Ajuntament de Santa Coloma, el que s’encarrega de detallar quants mitjans de comunicació han publicat informació que concerneix a la localitat, va enviar un dossier diari durant els dies immediatament posteriors al succés molt més extens que de costum. Tan voluminós que els responsables de comunicació del consistori no s’ho creien. El nom de Santa Coloma de Gramenet, per una vegada, apareixia citat a tot el planeta.

La lluita per l’audiència

El desgraciat cas d’aquest home, avançat pel portal Elmirall.net el 22 de maig, il·lustra bé la dinàmica que impera en el periodisme d’internet. Els responsables de captar audiència de redaccions dels racons més dispars del globus van detectar que el cadàver trobat a Espanya dins d’un dinosaure suscitava interès i, sense importar si la localitat barcelonina quedava gaire lluny dels seus respectius dominis, van encarregar als treballadors que redactessin una notícia de l’episodi per als seus portals digitals. Hi ha centenars i centenars d’informacions sospitosament semblants publicades en mitjans de llengües diverses. El succés ‘es va viralitzar’, convertit en una anècdota cridanera de consum massiu.

El detall més decisiu perquè això succeís a escala global potser el va activar el diari The Guardian, ja que la seva peça, firmada des de Madrid, és la més citada pels mitjans de parla anglesa. A aquesta es refereix la notícia que va publicar The Washington Post. O el diari The USA Today, que va il·lustrar la notícia amb un vídeo sobre la presència de restes d’estegosaure –l’espècie juràssica que representava l’estàtua de Santa Coloma– a Escòcia. Els dos diaris americans esmenten així mateix la BBC, que curiosament va publicar una peça sense firma que únicament refereix haver consultat «mitjans locals» sense aclarir quins. També recullen la informació difosa pel corresponsal del rotatiu britànic alguns portals asiàtics com The Indian Express. D’altres, com el Daily Bangladesh, fan com la BBC i al·ludeixen a «mitjans locals». En total, Google ofereix uns 150 enllaços diferents a l’introduir el titular en anglès que va utilitzar The Guardian: «Missing man found dead inside spanish dinosaur statue». La majoria pertanyen a les edicions digitals de mitjans de comunicació. Tot i que també hi ha enllaços que condueixen a agregadors de notícies, fòrums o fins i tot una web sobre morts de celebritats.

En francès hi ha uns 70 mitjans diferents que s’han fet ressò de la tragèdia. Entre els quals, Le Parisien, que també cita ‘The Guardian’. A Itàlia el succés va aparèixer a menys webs, unes trenta, com la del Giornale de Siracusa o Il messagero, que malgrat no haver dedicat cap periodista a cobrir el succés tracta la informació com a «reservada per als abonats» i a més acaba el text afusellat d’altres portals avisant els navegants que aquest contingut no pot «reproduir-se». La notícia va tenir menys recorregut a Alemanya, on amb prou feines una dotzena de mitjans van informar sobre l’episodi. Alguns, no obstant, de tant prestigi com el Der Spiegel, que, novament, cita ‘The Guardian’.

En espanyol hi ha més o menys un centenar de notícies, menys que en anglès. Els principals mitjans catalans i espanyols apareixen al principi dels enllaços proposats per Google. L’últim digital que assenyala el cercador és el diari Puntual de Puebla (Mèxic).

En un magatzem

Notícies relacionades

L’estàtua del dinosaure estegosaure en què va morir un veí de 39 anys que buscava un lloc per passar la nit era un element decoratiu que van instal·lar amb finalitats publicitàries els amos de l’antic cine Cubits de Santa Coloma. La sala d’exhibició va tancar, però l’estàtua es va quedar on era. Contenia una trapa a la panxa que diversos sensesostre havien forçat abans que aquest home també per procurar-se un sostre.

L’Ajuntament de Santa Coloma va retirar el dinosaure dies després dels fets i actualment el conserva en un magatzem per si el jutjat que instrueix la causa el reclama, explica un portaveu municipal.