El Govern invertirà 1.130 milionsen cinc obres de titularitat estatal
La Generalitat anticipa noves negociacions amb Madrid per consolidar l’encàrrec de construcció d’infraestructures com un mecanisme estable.
El 2026 serà l’any en què la Generalitat començarà a executar les primeres obres en infraestructures de titularitat estatal, finançades pel Govern central, fruit de la cessió dels cinc projectes acordats fa tres anys entre ERC i el PSOE. El Govern va presentar ahir l’equip tècnic que ha designat, sota la coordinació general de l’enginyer Jordi Pujol, per portar a terme les obres transferides. Les primeres a començar l’any vinent seran la pacificació de l’N-2 al Maresme i els dos intercanviadors de Ferrocarrils amb Rodalies a les estacions de Volpelleres i Hospital General, al Vallès. S’hi afegiran la Ronda Nord, l’N-260 (Eix Pirinenc) i els enllaços a l’AP-2 i l’AP-7.
S’esperen que totes acabin a tot tardar el 2033, quan es completarà la transferència d’una inversió que pujarà a 1.130 milions. Amb això, la Direcció General d’Infraestructures preveu doblar la capacitat inversora i, encara més important, assegurar l’execució dels projectes, alguns dels quals acumulen molts anys de retards.
La fórmula pactada per a la transferència dels diners consisteix en el fet que la Generalitat, encarregada de redactar els projectes i executar les obres, avançarà quina serà la quantia de les actuacions que portarà a terme l’any següent, que el Ministeri de Transports haurà de satisfer de manera puntual a mesura que es vagin materialitzant.
Per a la conselleria de Territori, la gran diferència que marca la nova fórmula és que, a més d’assegurar l’execució, la proximitat més gran del Govern amb els municipis, amb què ja hi ha un diàleg habitual, permet que els projectes no s’encallin i avancin d’una manera més efectiva.
El carril bus de la B-23
Així ho ha demostrat la primera experiència "d’èxit" que ha portat a terme amb la construcció del carril bus de la B-23 finançada per l’Estat, segons va reafirmar ahir el secretari de Mobilitat i Infraestructures de la Generalitat, Manel Nadal. L’obra es va concloure dins del termini previst, va detallar, gràcies a una adequada coordinació, una planificació setmanal de les obres i el pagament mensual de l’Estat segons el progrés dels treballs. Aquesta primera experiència la seguiran les cinc noves actuacions que, segons el Govern, no seran les últimes. "L’acord amb el Ministeri és important, però necessitarem més diners en el futur. Hi haurà més negociacions amb el Govern central per convertir les encomandes en un tema no conjuntural, sinó estructural", va afirmar Nadal.
Aquest mes la Generalitat signarà el conveni amb el Ministeri de Transports per a la subvenció de 384 milions d’euros que permetrà per fi portar a terme la pacificació de l’N-2 al Maresme i la construcció de carrils bici, així com millorar la connectivitat de la C-32. El Govern ja té en fase final de redacció alguns trams de l’N-II, les obres de la qual començarien el 2026.
Sobre l’AP-2 i l’AP-7, ja estan en marxa les reunions tècniques per crear sis nous enllaços i millorar-ne 11 d’existents amb la xarxa de carreteres de la Generalitat, per augmentar la seguretat i capacitat, necessàries després d’augmentar la sobrecàrrega de la circulació, en especial de camions, que ha provocat l’eliminació dels peatges. Tots els enllaços disposen de projectes ja redactats o en estat avançat, segons Territori, que va indicar que el 2026 es definiran les actuacions d’una manera detallada. En total s’invertiran 250 milions d’euros. A l’AP-7 Sud, al límit de la seva capacitat, el Ministeri de Transports s’ha encarregat de tramitar els nous enllaços de l’AP-7 de Banyeres i amb la C-51 al Vendrell, que ja ultima. El Govern té en fase d’estudi informatiu l’enllaç de Masdenverge i impulsa el de Bellissens amb un accés més directe amb la T-315.
L’AP-2 tindrà nous enllaços a Castelldans i una nova connexió amb la C-55 amb la B-40, a través de la BV-1201. Així mateix, la millora de nombrosos enllaços –com el nus de Barberà i l’accés a Montmeló o Parets del Vallès– permetran a les dues vies ràpides ampliar la seva capacitat.
El ministeri també finançarà els 260 milions, segons el conveni signat fa just un any, perquè la Generalitat redacti els projectes i executi les obres previstes al llarg de l’N-260, coneguda com a Eix Pirinenc. El pla d’actuacions ja està ultimat i inclou la rehabilitació de la calçada i millores en la seguretat i la connexió de la via. Això inclou la construcció d’un nou tram, la variant de Pervès, actualment en fase d’estudi informatiu i àmpliament reivindicada al territori. A Sort es millorarà l’encreuament de la carretera amb la C-13 i s’habilitaran passos per als vianants a Senterada. Aquestes seran les actuacions prioritàries, si bé també es preveuen al llarg de la via per Girona, amb un nou enllaç a Ordis i la reordenació dels accessos a Llançà.
Ronda Nord
Notícies relacionadesLa Generalitat va licitar a finals d’octubre l’estudi informatiu i d’impacte ambiental de la Ronda Nord i tramita la licitació de l’estudi de mobilitat i d’integració paisatgística. El Govern central transferirà 200 milions per executar aquest nou eix viari de 8,5 quilòmetres que connectaran els barris del nord de Terrassa amb el nord de Sabadell, amb connexió amb Castellar del Vallès, per donar continuïtat al corredor de la B-40 entre Abrera i Terrassa.
Acabat de signar el conveni, el Ministeri de Transports finançarà els 36 milions per construir els nous intercanviadors amb Rodalies a les estacions de Ferrocarrils de la Generalitat de Volpelleres (línia S2) i Hospital General (línia S1).
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Previsió meteorològica El Nadal arribarà amb pluges, nevades i molt fred a Catalunya: aquestes són les previsions per a les pròximes setmanes
- L’Hospitalet Illa i Quirós firmen el soterrament de la Granvia
- La duresa d’una malaltia El pitjor moment en la vida de Jordi Cruyff
- Receptes rodones La recepta definitiva per fer les millors mandonguilles casolanes
- Noves obres La Font Màgica de Montjuïc inicia la segona fase de modernització sense interrompre els seus espectacles
- Renovació en potència La universitat envelleix: més de la meitat de professors es jubilaran en els pròxims 20 anys
- CAS SEPI El jutge deixa lliure Leire Díez, l’expresident de la SEPI i el ‘soci’ de Cerdán al no demanar la fiscal el seu ingrés a la presó
- Eleccions a Extremadura Feijóo augura que Extremadura iniciarà «el canvi» per acabar amb la «degradació» de Sánchez
- Obituari Mor l’exdirectiu del Barça Gabriel Masfurroll
