Política i seguretat ciutadana, els temes predominants en la conversa
Prensa Ibérica i LLYC presenten el seu tercer Estudi de Tendències Informatives, segons l’anàlisi de les preferències informatives de milions de lectors en els 23 diaris del grup en el període 2024-2025.
Prensa Ibérica i LLYC van presentar ahir a Madrid la tercera edició de l’Estudi de Tendències Informatives, corresponent al període del juliol del 2024 al juny del 2025, centrat a analitzar les preferències informatives de milions de lectors en els 23 diaris d’informació general del grup i dels usuaris de xarxes socials. L’informe constitueix una radiografia exhaustiva sobre com evoluciona l’atenció, l’interès i la interacció amb la informació a Espanya.
L’acte es va celebrar a les oficines de LLYC, amb la intervenció inicial de Luis Miguel Peña, soci i CEO Europa de LLYC, que va donar la benvinguda a representants de l’àmbit de la comunicació i la publicitat. Peña va destacar la rellevància d’entendre el context actual mitjançant l’anàlisi de la conversa social que proporcionen les dades de l’estudi.
A continuació, Sergi Guillot, director general de Prensa Ibérica, va remarcar que, en un entorn marcat per la desinformació, l’estudi de tendències contribueix a enfortir una "esfera pública", concepte de Byung-Chul Han, en la qual diferents punts de vista es confronten sota un marc comú. Guillot va recordar la capacitat de Prensa Ibérica per oferir aquesta visió plural gràcies a la seva presència territorial –27 capçaleres i més de 1.200 periodistes–, que reflecteixen la diversitat de la conversa nacional i proporcionen un valuós recurs per a empreses per la seva amplitud temàtica i geogràfica.
Temàtiques principals
El director d’Estratègia de l’Oficina de Projectes Editorials de Prensa Ibérica, Joan Cañete, va presentar els resultats de l’estudi, basat en el model I3, una mètrica pròpia que combina variables quantitatives i qualitatives per mesurar atenció i interès social. Cañete va explicar que l’informe analitza 12 temàtiques i resumeix les seves troballes en 10 conclusions generals, a més d’incorporar una anàlisi qualitativa i una secció dedicada a tendències emergents. Segons l’índex I3, les àrees que van concentrar més conversa a Espanya van ser política, seguretat ciutadana i economia i ocupació. A més, Cañete va destacar fenòmens transversals com la polarització política entorn de Pedro Sánchez, l’impacte global de Donald Trump amb la seva política d’aranzels, i la bretxa de renda com a font d’indignació social. En l’àmbit de la salut, el càncer va ser l’eix central d’atenció; en mobilitat, el protagonisme va recaure en l’automòbil; i la intel·ligència artificial va generar un debat dual entre el risc i l’oportunitat que suposa. Sobre la guerra al Pròxim Orient, l’informe detecta una triple polarització: repercussions en la política espanyola, enfrontament ideològic entre partidaris de palestins i israelians i preocupació humanitària per la població gaziana.
Una novetat de l’estudi és l’apartat "Sota el radar", que identifica temes amb una notable presència en la conversa, però menys reflex en l’agenda mediàtica. Entre aquests figuren la preocupació per les mascotes, la salut mental –sovint expressada mitjançant testimonis personals–, la fatiga tecnològica visible en sectors com l’educació, i l’alarma davant fenòmens climàtics extrems que deixen de ser estacionals.
Finalment, Patricia Cavada, directora sènior Creative & Advertising Europa de LLYC, va assenyalar que les empreses operen en un context de polarització, incertesa i saturació, i que aquest estudi els permet anticipar riscos i detectar territoris d’oportunitat per dissenyar estratègies de comunicació més eficaces.
Per la seva banda, Juan Eduardo Hernández, gerent Deep Learning de LLYC, va presentar un Dashboard interactiu, que facilita la consulta visual de les dades de l’informe, com a exemple de com la visualització de les dades i la jerarquia de la informació és rellevant per ajudar a la presa de decisions empresarials i institucionals.
Eina imprescindible
Durant la clausura, tant Prensa Ibérica com LLYC van coincidir que aquest tercer Estudi de Tendències Informatives es consolida com una eina essencial per comprendre les dinàmiques socials i mediàtiques d’Espanya, oferint a empreses, institucions i professionals una base empírica i actual per orientar les seves estratègies i polítiques comunicatives.
- El fenomen de ‘lux’ L’Escolania es defensa per cantar en castellà en el disc de Rosalía
- Les finances del club Un informe impulsat per Vilajoana apunta que el Barça és el club més endeutat de la història del futbol europeu
- Campanya 2025 Barcelona revela el seu Nadal més ambiciós: nova il·luminació, pessebre ampliat i Cap d’Any amb sorpresa
- Comissió Europea Espanya, entre els països amb una pressió migratòria "desproporcionada"
- TELEVISIÓ I MAS Ha tornat ‘Crims’. Amb vostès: periodisme
- Trump "va passar hores" amb una víctima d’Epstein, segons nous correus
- Els serveis secrets italians coneixien els ‘safaris’ per matar civils a Sarajevo
- El primer ministre de l’Iraq, Al-Sudani, revalida el Govern
- Ucraïna aparta el ministre de Justícia per sospites de corrupció
- França suspèn la reforma de les pensions i l’esquerra es fractura
