Mobilitat conflictiva

Els accidents de camions es dupliquen al sud de Tarragona en una AP-7 al límit

El Servei Català de Trànsit estudia aplicar la velocitat variable als 12.000 vehicles pesants que circulen diàriament i que ja tenen limitats els avançaments. Recolzen la mesura tant el RACC com els sindicats.

CCOO apunta a conductors que s’estan fins a nou hores seguides al volant

Els accidents de camions es dupliquen al sud de Tarragona en una AP-7 al límit
4
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

Els aparatosos accidents en què es veuen implicats camions a l’AP-7 són cada vegada més freqüents. En aquesta última setmana n’hi ha hagut tres d’importants, tots tres al sud de Tarragona, en un tram amb només dos carrils. El Servei Català de Trànsit considera pràcticament idèntic el tipus d’accident que es va produir ahir a l’altura de l’Aldea, que va implicar tres camions, i el del cap de setmana a l’Ampolla, que va mantenir 30 hores l’autopista tancada al trànsit en sentit nord. En el cas del sinistre d’ahir, un camió que circulava en sentit sud va travessar la mitjana, com va passar dissabte a pocs quilòmetres de distància, i va envair el sentit contrari per col·lidir de manera frontal amb un altre camió i implicar-hi un tercer. Es va incendiar un vehicle i un conductor va morir i un altre va resultar ferit greu. Fa només una setmana, el 4 de novembre, l’incendi d’un camió va tallar l’AP-7 també entre l’Aldea i Camarles.

En només un any, del 2023 al 2024, s’ha doblat el nombre d’accidents de camions a l’AP-7 sud, que han passat de 33 a 66, segons les últimes dades facilitades per Trànsit a EL PERIÓDICO. El director del SCT, Ramon Lamiel, admet que el tram sud de l’AP-7, amb 12.000 camions diaris amb només dos carrils, està especialment saturat. Aquest any, de les 15 víctimes mortals en la via, 10 eren camioners, segons va apuntar Lamiel a RAC1. Per fer front a aquesta problemàtica, Trànsit planteja reduir la velocitat al tram de les Terres de l’Ebre i aplicar velocitat variable als camions, que ja tenen limitats els avançaments.

Unes opcions que veuen bé el RACC i els sindicats. El representant del sector del transport de CCOO, Joan Riba, apunta que aquesta reducció de la velocitat permetria resoldre el problema dels pendents que hi ha a l’AP-7 i que són especialment perillosos per als camions. "Entre l’Hospitalet de l’Infant i les Terres de l’Ebre hi ha zones de molta baixada, en què els frens dels camions de gran tonatge poden fallar. En aquests trams caldria limitar la velocitat dels camions segons el tonatge", defensa.

Accions immediates

Per al president del RACC, Josep Mateu, no hi ha una solució ràpida ni eficaç a curt termini. "Hi ha mesures que es poden aplicar per alleujar parcialment el problema, però una solució definitiva requerirà temps i recursos", adverteix. Entre les accions immediates, Mateu proposa millorar la gestió de la via, amb eines com la velocitat variable, així com reforçar la formació i la informació que reben els professionals del transport.

De cara al futur, el president del RACC reclama una visió estratègica que combini diverses mesures: invertir en rutes alternatives, impulsar el transport de mercaderies per ferrocarril i plantejar un sistema de pagament per ús per als transports de llarg recorregut que provinguin de l’exterior. "Només amb una planificació integral podrem garantir la seguretat i la sostenibilitat de l’AP-7", afirma.

El nombre de camions que passen per Martorell ha augmentat un 60% respecte a abans de la retirada dels peatges, fa cinc anys. Segons el director del SCT, l’augment de la sinistralitat també es deu a la incorporació de conductors de fora de la UE, que convaliden el carnet després d’una formació de 35 hores, durada que segons el parer de Lamiel s’hauria d’incrementar. Aquests camioners extracomunitaris "saben conduir, però no circular per les nostres carreteres", ja que no estan acostumats a una circulació tan densa ni a situacions com els carrils addicionals.

Segons el mapa de risc iRAP –un programa internacional que avalua la seguretat viària–, els camions estan implicats entre el 40% i el 60% dels accidents greus o mortals, segons l’últim informe del RACC sobre la sinistralitat a l’autopista. "L’AP-7 està al límit de la seva capacitat" a tot el seu recorregut, indica Mateu, que afegeix que l’augment del trànsit pesant és agreujat per l’envelliment dels vehicles i l’escassetat de conductors professionals.

Notícies relacionades

A Catalunya, la situació de l’AP-7 es considera un "problema endèmic", agreujat a les Terres de l’Ebre perquè només hi ha dos carrils en una via clau per al transport de mercaderies cap a Europa. La falta d’inversió en el corredor ferroviari ha fet que tot el trànsit depengui de la carretera. La Càtedra per al Foment de la Innovació Empresarial de la Universitat Rovira i Virgili ja va alertar a l’abril sobre la situació "crítica" de "l’autopista amb més trànsit de camions d’Espanya" i va demanar una resposta urgent.

Per a Riba, a més de l’increment del trànsit, el problema de fons, afirma, són les condicions laborals dels conductors: "Poden estar-se fins a nou hores seguides al volant. La normativa exigeix tres quarts d’hora de descans intercalats entre 4,5 hores de conducció. Però moltes empreses aprofiten les pauses per carregar o descarregar, així que el descans real és mínim". El sindicalista denuncia que el sector del transport de mercaderies per carretera "esprem al màxim els conductors per obtenir més rendiment del camió", i que el tacògraf –que registra els temps de conducció– "sovint es fa servir d’una manera laxa". "Hi ha conductors que arriben a fer les seves necessitats en una ampolla per no perdre minuts", lamenta.