Mobilitat

Catalunya treballa en un sistema d’avisos per accident a l’AP-7

La càrrega il·legal del camió accidentat a l’autopista dissabte va allargar més de 30 hores el tall de la via. Milers de conductors desconeixien la situació i es van trobar en una ratera.

Catalunya treballa en un sistema d’avisos per accident a l’AP-7
2
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

L’accident entre un turisme i un camió cisterna que transportava gasoil dissabte cap a les 14.00 hores va mantenir l’AP-7 tallada en sentit Barcelona entre l’Ametlla de Mar i L’Ampolla (Baix Ebre) fins a pràcticament la matinada de dilluns. Tot i que l’autopista va estar inoperativa durant més de 30 hores, milers de conductors que tornaven del cap de setmana desconeixien la situació i van caure dins d’una ratera.

La complexa operació per buidar els gairebé 30.000 litres de combustible del camió va retardar la retirada del vehicle i la reobertura d’una de les principals artèries de Catalunya. Les cues, que a primera hora de la tarda de diumenge arribaven a quatre quilòmetres, van arribar als 13 passades les deu de la nit. "Portem pràcticament aturats des de les 17.00 hores a 6 quilòmetres de L’Ampolla. No teniu vergonya. Des d’ahir (per dissabte) heu tingut temps de solucionar el problema", afirmava consternat cap a les vuit de la tarda de diumenge un usuari de l’autopista, Francisco Mañas, a X.

Tot i que el Servei Català de Trànsit (SCT) va defensar la seva gestió de la incidència, el director d’aquest organisme, Ramon Lamiel, va explicar ahir a EL PERIÓDICO que l’organisme treballa en un nou sistema d’avisos per a conductors, tant per a accidents com per a inundacions, a través d’una aplicació pròpia del SCT. El projecte, que es començarà a dissenyar el gener perquè sigui operatiu el desembre del 2026, preveu enviar alertes de veu geolocalitzades segons la zona de l’accident o emergència. Aquest sistema es posarà en marxa inicialment a l’AP-7 a causa de l’increment del nombre d’accidents en aquesta via amb camions implicats.

"Avisos de veu"

Actualment, els conductors s’informen, per aquest ordre, a través dels navegadors, la ràdio i les xarxes socials. En el futur, el SCT preveu que sigui necessari descarregar la seva pròpia aplicació. "Si els conductors saben que ofereix avisos de veu mentre circulen, creiem que la gent la descarregarà", confia Lamiel.

Notícies relacionades

El director de Trànsit va defensar la gestió de la informació: "Des del minut u vam informar del tall als plafons de l’autopista. Vam contactar amb la DGT de València perquè també informés els vehicles que circulaven en sentit nord. També ho vam comunicar per les nostres xarxes", va indicar referint-se a X. Però tot i que des de Castelló ja s’informava del tall de l’autopista, "molts camions de mercaderies van seguir perquè volien arribar a la frontera al més aviat possible, ja que els francesos obren el pas a mitjanit", revela el director del SCT. Els accessos a l’autopista a Amposta i Tortosa es van tancar per evitar que els vehicles quedessin atrapats. Com a alternativa, el SCT va oferir desviacions per l’N-340.

Els papers del camió indicaven que transportava oli industrial inert, de manera que es van activar les grues i la cisterna que el mateix dissabte a la nit havien de retirar per complet el contingut i el camió i deixar lliure l’autopista. A l’inspeccionar-lo, però, es va descobrir que el contingut era en realitat un carregament il·legal de gasoil, per la qual cosa els Mossos d’Esquadra han obert una investigació.