La xarxa més impuntual d’Espanya

Els registres confirmen que a la xarxa de Rodalies de Barcelona els trens amb retard circulen de mitjana 20,3 minuts tard. Renfe sosté que la meitat de serveis arriben a les estacions amb demora però només el 5% acaben el trajecte a deshora.

El 52% dels trens no arriben a les estacions a l’hora programada, segons dades de Renfe

La xarxa més impuntual d’Espanya
3
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

Tot i que la majoria dels trens de la xarxa de Rodalies arriben al destí final amb menys de cinc minuts de retard, quan es produeix una demora és excepcionalment prolongada, segons els informes mensuals de puntualitat que Renfe ha publicat per primera vegada. El retard mitjà dels trens que van arribar tard al seu destí final va ser de 20,3 minuts al setembre. El juliol va ser, fins ara, el mes amb pitjor acompliment de l’any, amb un retard mitjà que va arribar als 24,9 minuts.

Barcelona és així la xarxa que registra pitjor comportament de totes les de Rodalies a Espanya en els trens que arriben fora de la seva hora programada. Supera àmpliament Madrid, amb una demora dels trens amb retard al final del seu trajecte que va ser d’11 minuts de mitjana al setembre. El retard mitjà considerant totes les circulacions va ser menor també a Madrid (0,5 minuts) que a Barcelona (1,1 minuts).

També Barcelona és la que presenta els pitjors resultats sobre la regularitat del servei, que indica la freqüència en la qual passa un tren respecte a la circulació anterior. Aquesta regularitat no es compleix en una de cada quatre ocasions.

Límits de velocitat

Renfe indica que gran part dels trens de la xarxa de Rodalies de Barcelona, el 95%, van arribar puntuals o amb menys de 5 minuts de retard. La dada contrasta amb una altra que indica que més de la meitat (52,3%) no van arribar durant el seu trajecte a les estacions a l’hora programada. L’operadora explica que és a causa que els combois, malgrat demorar-se en alguns punts, recuperen el temps perdut durant la resta del trajecte i aconsegueixen arribar al destí final segons el planificat.

El coordinador del sector ferroviari de CCOO a Renfe, Pau Mercè, ho corrobora: "En la programació dels horaris es deixa molt coixí". Això és a causa que en molts punts "hi ha una limitació de velocitat que obliga els trens a circular més lentament per l’estat de la infraestructura. Si aquest tram ja s’ha arreglat, el tren ja pot circular més ràpid" i recupera molts minuts. Segons Mercè, existeix un desfasament entre els horaris del servei establerts en cada punt amb les limitacions de velocitat que han de seguir els combois per l’estat de la infraestructura.

Arribada a l’estació

La puntualitat es mesura amb un marge de tres minuts aproximadament a les estacions intermèdies i de cinc en el destí final, cosa que segons l’operadora també explicaria la diferència en els resultats. Tot i així, Barcelona registra el percentatge de compliment horari més baix de totes les xarxes de Rodalies a l’Estat.

Mentre a Barcelona la meitat no arriben a l’estació a l’hora, a Madrid sí que ho aconsegueixen set de cada deu. Amb Barcelona, les xarxes de Rodalies més impuntuals són les de Múrcia-Alacant i Sevilla, tot i que el seu comportament és una mica millor, ja que sis de cada deu circulacions van a l’hora prevista durant tot el seu trajecte. En l’altre extrem, a xarxes com Saragossa i Cadis nou de cada deu trens arriben a la seva hora a cada estació. Renfe insisteix que les xarxes no són comparables a causa que es tracta de malles molt diferents entre si. La de Barcelona està molt tensionada i, a més, també en obres a molts punts.

Hores punta

"Ens molesta especialment la dada que assegura que el 95% dels trens arriben amb menys de 5 minuts de retard", afirma el portaveu de Promoció del Transport Públic (PTP), Carles Garcia, que considera que es tracta d’"una falta de respecte a l’usuari perquè la percepció sobre la puntualitat és molt diferent".

Notícies relacionades

Segons Francisco Cárdenas, responsable d’Operadors de Renfe a la UGT, els retards es concentren en les hores punta, quan més usuaris viatgen i la xarxa està més saturada. Assenyala que el problema no és tant quants trens arriben puntuals, sinó quantes persones es veuen afectades pels retards. Cada dia feiner unes 400.000 persones utilitzen Rodalies, i entre les 7 i les 9 del matí es registra l’afluència i densitat de circulacions més elevada. "La resta del dia els trens funcionen amb més normalitat", afegeix.

No obstant, per a Garcia, "les incidències continuen tot el dia i sobretot també al final, que és quan s’acumulen els retards de tota la jornada i tot el sistema es desestabilitza. "Esperem la publicació a principis d’any vinent de la nova web de Renfe en la qual ha de reflectir els horaris i l’estat de la circulació de trens de manera fiable", assenyala el portaveu de PTP.