La imatge del turisme continua a la baixa després de l’estiu
Gairebé el 70% dels missatges digitals sobre viatjar a Espanya van ser negatius entre el juliol i el setembre, fet que va rebaixar la nota a un 4,3 sobre 10, segons un estudi de LlyC en col·laboració amb Prensa Ibérica
Turistes a la Sagrada Família. | JORDI OTIX /
Malgrat ser el motor econòmic del país després de la desfeta que va suposar el coronavirus, la percepció pública del turisme és cada vegada pitjor. Gairebé el 70% dels missatges publicats a les xarxes socials (bàsicament X, abans Twitter), fòrums especialitzats i mitjans digitals aquest estiu sobre turisme a Espanya van ser negatius, segons el Baròmetre de Percepció Turística, desenvolupat per la consultoria LlyC en col·laboració amb Prensa Ibérica, que analitza cada trimestre la conversa pública entorn d’aquest sector per saber "com es percep el turisme en la societat".
En total, s’han analitzat 375.000 missatges difosos durant els mesos de juliol, agost i setembre, el 70% dels quals s’han centrat en Madrid, Catalunya i Andalusia, que són algunes de les zones més turístiques del país. I s’ha arribat a la conclusió que la reputació del sector se situa en el nivell més baix d’ençà que s’elabora aquesta anàlisi: 4,3 sobre 10, quatre dècimes menys que en el trimestre anterior.
Fa tres anys, quan la consultoria va posar en marxa aquest indicador, en el primer trimestre del 2022, el sentiment de la conversa sobre turisme era molt diferent: només un 19,3% dels missatges eren negatius (la resta es repartia entre el 47% de positius i el 33,7% de neutres). Però des d’aleshores els missatges desfavorables han anat in crescendo fins a dominar la discussió. L’estiu passat, el pes dels missatges adversos representaven la meitat (52,5%) del total de continguts analitzats, mentre que en el segon trimestre d’aquest any ja van suposar el 65,9% del total, tres dècimes menys que a l’estiu.
¿Què ha passat entremig? Qüestions com la gentrificació, la massificació i la turismofòbia s’han fet forts en el debat públic, mentre el 2022 les converses sobre el sector estaven dominades per continguts positius, com els esdeveniments culturals (festivitats, esdeveniments o promoció del patrimoni), la contribució econòmica d’aquesta activitat i els atractius de les destinacions, com són el clima, el paisatge i la gastronomia.
Aquest estiu, el debat ha girat al voltant de la gentrificació i del preu de l’habitatge (20%), els aspectes que més han interessat a la societat, seguit de tot el que està relacionat amb la seguretat (15%). En canvi, els missatges que tenen relació amb la qüestió de l’impacte econòmic i de l’atractiu de les destinacions amb prou feines van representar un total acumulat del 10%.
A consolidar el suspens hi contribueix que totes les comunitats autònomes hagin registrat baixades en la percepció turística aquest estiu respecte al trimestre anterior, tret de les Canàries, que es manté estable (4,5). En el tercer trimestre de l’any, el volum de missatges registrats en aquestes illes ha caigut gairebé un 30%, sobretot, segons els autors del baròmetre, perquè "la conversa ha sigut més positiva". "El debat ha sigut menys polaritzat i crític que a inicis d’any, tot i que continua sent insuficient per aconseguir l’aprovat", afegeixen.
Per regions, les caigudes trimestrals més grans han sigut al nord, Galícia, Cantàbria i Astúries, on ha augmentat la conversa sobre gentrificació, massificació i deteriorament del benestar local amb qüestions relatives a la taxa turística a la Corunya i Vigo, els incendis de mitjans d’agost o la pressió sobre les infraestructures. Aquests temes han eclipsat altres actius turístics i han arrossegat a la baixa la temperatura global de la conversa digital sobre aquestes destinacions.
Catalunya, pitjor reputació
Les regions menys turístiques encara són les que mostren més bona percepció sobre el sector, amb Extremadura al capdavant, amb 7 punts sobre 10, seguida d’Aragó i Castella i Lleó, totes dues amb 6,7 punts. En els tres casos, la cultura és el principal reclam, amb festes populars com la Setmana Santa de Plasència, les bondats naturals de la vall del Jerte, el desenvolupament del turisme a Panticosa, l’interès emergent per Saragossa o l’auge del turisme a Valladolid o Sòria.
En l’extrem contrari hi segueix Catalunya, la regió amb més mala reputació (2,8, dues dècimes menys que el trimestre anterior), al costat d’Euskadi i el País Valencià, amb el debat sobre la seguretat com a principal tema de preocupació en la conversa digital. En el cas d’Euskadi, entre els principals temors destaquen la turistificació a Bilbao, que porta els ciutadans a "sentir que la ciutat s’està convertint en un parc temàtic per a turistes", així com els pisos turístics a la població costanera de Zarautz. El descens en la participació en el programa estatal de l’Imserso i l’auge de pisos turístics a València, Alacant i Castelló protagonitzen les converses sobre turisme del País Valencià.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- SECTOR IMMOBILIARI Fons i promotores preparen la venda de més de 30.000 vivendes de lloguer a Espanya per 5.000 milions d’euros
- Assetjament escolar Els Mossos investiguen el suïcidi d’un menor a Lleida que va denunciar ‘bullying’
- València Antonio Tejero, ingressat en estat greu en un hospital de València
- Necrològica Mor als 86 anys Lluís Permanyer, periodista i cronista de Barcelona
- Barcelona, protagonista L’històric Forn de Sarrià renaixerà gràcies al Forn de Cabrianes
