Mobilitat

Els radars fixos han reduït un 20% els accidents greus

Un estudi presentat pel Servei Català de Trànsit remarca que aquests dispositius han sigut "molt efectius" i van permetre evitar 1.610 sinistres entre el 2002 i el 2023.

Els radars fixos  han reduït un 20% els accidents greus
2
Es llegeix en minuts
Germán González
Germán González

Periodista.

ver +

L’efectivitat dels radars fixos augmenta amb el temps i no es detecta un augment d’accidents en trams de carretera pròxims a la seva ubicació. És la principal conclusió de l’estudi sobre l’impacte dels radars de velocitat fet per l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua) que van presentar ahir la consellera d’Interior, Núria Parlon, i el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel.

L’informe indica que els radars de velocitat als punts fixos són "molt efectius en la reducció de l’accidentalitat". Així, entre el 2002 i el 2023, el període estudiat, han permès reduir un 30,8% els accidents amb ferits i un 20,1% els sinistres amb víctimes mortals o greus. En aquests 21 anys s’han evitat 1.610 accidents amb persones ferides, dels quals 372 sinistres amb víctimes mortals o greus.

A partir d’aquestes xifres, Parlon va defensar la "conveniència" d’emprar aquests dispositius com a mesura "clau" per controlar la sinistralitat viària. "Realment, els radars ajuden a reduir els accidents", va destacar Parlon, que va afegir que l’estudi assenyala un canvi de comportament dels conductors en els 10 anys posteriors a la col·locació del radar. Per això va assenyalar que la seva instal·lació "no suposa seguir un afany recaptatori sinó la prevenció".

No hi ha ‘efecte cangur’

L’estudi també destaca que els accidents no s’han desplaçat als trams de la carretera pròxims al radar, cosa que es coneix com a efecte cangur. A més, les dades indiquen que a partir dels 12 anys de col·locació del radar la reducció d’accidents baixa el 50%.

Aquest és el primer estudi d’aquestes característiques que es fa a Catalunya. Entre el 2000 i el 2023 es van registrar a la comunitat una mitjana anual de 7.336 accidents amb persones ferides, dels quals 1.177 són víctimes greus o mortals. L’informe indica que la velocitat és un factor clau de risc per tenir un accident.

L’any passat hi havia 131 radars fixos i 130 mòbils a la xarxa viària catalana, que s’instal·len en punts amb una alta accidentalitat. En les seves conclusions, l’estudi recomana de fet instal·lar nous radars fixos i senyalitzats en punts d’alta accidentalitat, avaluar l’efectivitat comparada entre radars de punt i radars de tram per determinar quins funcionen millor segons les circumstàncies, i millorar el sistema d’informació dels radars mòbils per analitzar-ne l’impacte en comparació amb els fixos.

"Bona eina"

Notícies relacionades

La consellera va destacar que els radars fixos són "una bona eina i una bona mesura en clau de seguretat viària" i que, de cara al futur, s’ha d’abordar la possibilitat d’estendre’ls per tal de reduir l’accidentalitat.

L’estudi, cofinançat pel Fons de Promoció per a l’Avaluació de Polítiques Públiques (Proava) de la Conselleria d’Economia, remarca que els radars són "especialment efectius" per reduir els accidents en els quals es veuen implicats homes d’entre 25 i 44 anys, que és el perfil més habitual en els sinistres en aquests trams que estan controlats".