La 080 Barcelona Fashion torna amb la seva aposta pel reciclatge de roba

El recinte modernista de Sant Pau acull fins divendres l’única setmana de la moda que inclou una desfilada dedicada a la reutilització

La 080 Barcelona Fashion torna amb la seva aposta pel reciclatge de roba
3
Es llegeix en minuts
l. E.

Aquest dimarts es dona el tret de sortida de la 36a edició de la 080 Barcelona Fashion Week, l’última que se celebrarà a l’emblemàtic recinte modernista de Sant Pau. Durant quatre dies se succeiran 24 desfilades de dissenyadores i dissenyadors consolidats catalans i de la resta d’Espanya, com Lola Casademunt by Maite, Simorra, Moises Nieto o Custo Barcelona; firmes avantguardistes, com les de Dominnico, Acromatyx o Carlota Barrera, i es donaran a conèixer nous talents del disseny, com SantaMarta o Juan VG. Però com cada octubre, des del 2022, el programa de la cita més important de la moda catalana inclourà la desfilada amb roba de segona mà 080 Reborn, l’aposta més circular, sostenible, audaç i disruptiva del certamen. Caldria afegir-hi, a més, l’adjectiu d’"original". És més, "única al món". No hi ha cap altra setmana de la moda en el calendari internacional en la qual es creuen autèntics looks de passarel·la a partir de peces úniques rescatades i reutilitzades.

L’origen del 080 Reborn va sorgir de la següent reflexió, en paraules de Marta Coca, la cap de l’àrea de moda i project manager de la plataforma 080 Barcelona Fashion: "El futur de la moda passa per l’existència d’un model de negocis satèl·lits més enllà de la creació i comercialització de marques. La moda genera una quantitat de residus molt gran, i la capacitat que tenim de recuperació i reciclatge per tornar a fer peces noves és complicada; hi ha una minva, per això creiem que l’ús de la segona mà combinada amb la primera és la clau per al futur".

Fa uns anys, en països com el Regne Unit i França ja era habitual aquest consum combinat de primera i segona mà, però "a Espanya, encara continuàvem parlant de moda ètica i mediambiental, que s’associava a roba de colors neutres, marrons, caquis, insulsos, avorridíssims", explica. "Vam pensar que això no tenia per què ser així –continua Coca–, que la roba de segona mà també pot ser cool, sobretot si la gent busca determinades peces, perquè li agrada el vintage i perquè creu que pot combinar-la bé amb la resta del seu armari".

Confessa la directora que tant ella com els mateixos estilistes de la desfilada 080 Reborn, Fermin + Gilles (Fermin Serret i Gilles Saint Martin), fa temps que combinen peces noves amb altres de reutilitzades, i que cada vegada més gent vesteix així. "Volíem dignificar la segona mà, i teníem un altaveu superpotent, la 080", insisteix Coca sobre la feliç idea.

Fermin Serret, per la seva banda, recorda com ha anat evolucionant la proposta: "A la primera edició sols volíem posar en valor la segona mà, però després de l’èxit, ens vam emocionar i vam buscar diferents temàtiques com a fils argumentals de les desfilades, com el denim, o en la passada edició, quatre moments històrics significatius: revolució francesa, el moviment punk dels 70, la contrarevolució cultural xinesa i el moviment trash-punk sud-africà nascut a Soweto".

El que va començar com una aposta tímida de la setmana de la moda catalana ha anat guanyant aplaudiments i adeptes amb cada edició. "Tant ens està funcionant el Reborn, i tan pioner va ser, que ara ens l’estan copiant", apunta amb orgull Coca, que indica que un any i mig després del primer Reborn, la marca de luxe Louis Vuitton va fer la seva primera desfilada amb el seu propi deadstock (teles sobrants). "¡I van dir que havien sigut els primers!", riu la project manager, que assegura que no serà ella qui hagi de discutir amb la famosa casa d’alta costura.

Plagis

Notícies relacionades

Explica també que han hagut de registrar la marca a tot Europa i a la Xina per evitar plagis. "Després de la desfilada de temàtica texana van venir distribuïdors xinesos perquè volien comprar-nos els patrons per produir-los i exportar-los ells... Com si la desfilada fos una col·lecció a l’ús, i no ho és, són peces de segona mà úniques i seleccionades per crear veritables conjunts", recorda la directora, que també va tenir notícia poc després d’una desfilada a Dubai amb muntanyes de texans, calcant l’escenografia del recinte modernista de Sant Pau.

"El missatge està calant en la societat i també en altres plataformes de moda a escala internacional, que ens estan mirant", remarca el director d’art Serret. "Fins fa quatre anys, la clientela de la moda de segona mà era gent internacional o amb pocs recursos, però això ja ha canviat; ara és gent jove i del món de la moda que busquen coses molt específiques, per vestir de manera molt exclusiva i diferent de la resta", resumeix l’estilista.

Temes:

Barcelona Moda