"Prefereixo l’autobús al tren"

La localitat de Centelles, a la comarca d’Osona, centralitza el dispositiu del macrotall de l’R3 de Rodalies a l’extrem nord de la línia. Els usuaris que van començar a utilitzar ahir el pla alternatiu al ferrocarril afirmen preferir els autobusos perquè no presenten tantes incidències.

"Prefereixo l’autobús al tren"
3
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

Les set del matí d’ahir dilluns. Comença el tall més llarg de la història de Rodalies, que afecta la línia R3 de Barcelona a Vic durant 18mesos per les obres de desdoblament de la via entre Parets del Vallès i la Garriga.

L’estació de Rodalies de Centelles centralitza el dispositiu al costat nord del tall. Aquí arriben els trens procedents de Vic. Els passatgers baixen i es dirigeixen cap als autobusos per seguir el seu camí. Els informadors que ha desplegat Renfe expliquen a quin bus han de pujar. Sergio Busquets es dirigeix a la plaça de Catalunya. "Va millor així", diu breument. Després baixarà a Fabra i Puig i haurà d’agafar el metro per arribar a la feina.

Fluïdesa

La interrupció de la línia afecta 15estacions del traçat entre l’Hospitalet i la Garriga, i impacta directament en uns 21.000 usuaris diaris. El Pla Alternatiu de Transport preveu busos directes a Barcelona des de Vic, Centelles i la Garriga, així com dos serveis amb parades intermèdies. "El que és essencial és garantir els enllaços del bus amb el tren", explica el portaveu de Renfe a Catalunya, Antonio Carmona, que juntament amb tècnics de l’operadora supervisa l’operació.

L’aparcament de Centelles, amb més de 500 places, comença a rebre els veïns que arriben de poblacions dels voltants. Centelles funciona com la capital del sud d’Osona, com indica el seu alcalde, Josep Paré. A més dels locals, habitants de Balenyà, Aiguafreda, Seva i Sant Martí de Centelles acudeixen a agafar el tren, i ara l’autobús. Per a alguns veïns de municipis més pròxims com Tona i Taradell aquest punt també és la seva referència. Josep Colomina ha arribat amb el seu cotxe des d’Aiguafreda. Treballa en un laboratori de pròtesis a Fabra i Puig. "Si el dispositiu de transport en aquest tall funciona com l’anterior, és millor l’autobús. Al tren sempre li passa alguna cosa. Al juliol vaig haver de pujar dues vegades des de Barcelona amb taxi", recorda.

Al cap d’uns minuts els fets corroboren la seva afirmació. Una incidència paralitza la circulació de trens durant 45 minuts en l’R3 entre la Garriga i Vic, un tram no afectat per les obres. Mentre els autobusos han continuat circulant, els usuaris del tren s’han tornat a quedar esperant a les andanes o aturats dins dels vagons.

A les 7.30 arriba a Centelles un autobús carregat d’estudiants que s’adrecen a l’Insitut Pere Barnils. Ainara Mercado ve de Granollers, i Claudia Vicente, de Parets del Vallès. "Ens hem aixecat abans per assegurar-nos que arribem bé", expliquen. Van amb temps de sobres. "Quan agafem el tren sabem que hem de pujar al que passa abans; si no sempre anem amb retard", destaquen.

Per evitar aglomeracions, a Centelles les parades del bus es distribueixen a banda i banda de l’estació. D’aquí surt cada 30 minuts una connexió directa amb l’estació de Fabra i Puig de Barcelona i una altra línia que fa parades a la Garriga, les Franqueses, Granollers-Canovelles, Parets i Mollet-Santa Rosa per continuar fins a Fabra i Puig. Mentre que els busos directes circulen amb rapidesa, el recorregut és llarg en el cas dels que han d’entrar i sortir de la C-17 per anar recollint passatge a cada estació.

A la parada de Granollers-Canovelles puja Álex Mera, informàtic que té una reunió de feina a l’Hospitalet. "El bus ha sigut superpuntual, però el trajecte és més llarg", diu mirant el rellotge. Normalment en tren acostuma a tardar uns 40 minuts, i avui hi ha hagut de sumar més de mitja hora. Passades les nou del matí, a l’entrada a Barcelona, l’autobús topa amb el trànsit d’hora punta que sí que evitaria el tren. A l’altura de Fabra i Puig, al costat muntanya de la Meridiana, descarrega els passatgers que caminen en riuada cap al metro.

Notícies relacionades

Fonts del personal a les estacions dedicat al control del dispositiu indiquen que les de més afluència han sigut per aquest ordre Fabra i Puig, la Garriga i Centelles. En tots els casos, els autobusos han pogut absorbir tot el passatge que ha decidit, aquest primer dia, utilitzar el servei alternatiu de transport. No obstant, l’alcaldessa de Ll Garriga, Meritxell Budó, ha reclamat que el municipi tingui una connexió directa amb Barcelona cada mitja hora, i no només cada hora.

"El dispositiu està funcionant, tenint en compte les dades que s’estan recollint. Parlarem amb els alcaldes i les alcaldesses per si cal reforçar algun servei o freqüència", diria després la consellera de Territori, Sílvia Paneque.