"És més que un documental, és un punt d’inflexió"
Més de 300 persones van assistir ahir al cine Aribau de Barcelona a la presentació del documental de Fidel Masreal i Facundo Beraudi ‘Anhedònia, dins la depressió’, un treball que segueix durant un any la vida de set persones afectades per la malaltia.

Ple a vessar en l’estrena, al cine Aribau, d’Anhedònia, dins la depressió, documental codirigit pel periodista d’EL PERIÓDICO Fidel Masreal i per Facundo Beraudi. La peça segueix la vida de set persones que han patit depressió durant un any. "És més que un documental, és un punt d’inflexió", va remarcar la consellera de Drets Socials, Mònica Martínez Bravo. "Seguim amb el compromís ferm d’avançar cap a serveis públics d’excel·lència que atenguin la salut mental", va afegir. A l’acabar el film, el públic, més de 300 persones, va dedicar una llarga ovació a Marcel·lí, Dayana, Carme, Juan Luis, Carmen, Joel i Andrea, que han compartit el seu dia a dia davant les càmeres.
L’anhedònia del títol és la incapacitat per experimentar plaer, la pèrdua d’interès o satisfacció en la vida, un dels primers símptomes de depressió. Masreal fa més de cinc anys que va començar amb aquest projecte. "Tenia molta necessitat d’escoltar-los amb temps. Estar un dia, i un altre i un altre amb ells... perquè la gent vegi la depressió des de dins, que no l’hi expliqui un metge. Perquè es minimitza, se’n fa broma i no. És brutal, és molt cru".
Abismes i esperança
Són persones de 18 a 83 anys, amb vivències i contextos diferents, però amb un punt en comú: la lluita contra aquest trastorn mental. Comparteixen els seus abismes, els pensaments més negatius. Però també els esforços per sortir del forat. I a la fi l’esperança. "Hi ha llums al túnel", afirma un dels protagonistes al final de l’audiovisual, produït per Broadcaster.
Com ells, un de cada quatre catalans patirà un trastorn de salut mental al llarg de la seva vida. "Per això no vam tenir cap dubte que era necessari donar suport a aquest projecte, perquè contribueix a combatre l’estigma de la salut mental, que és un repte de país", va dir l’expresident Pere Aragonès, que durant el seu mandat va decidir que aquest projecte havia de comptar amb el finançament del Govern. "És un material molt sensible que no et deixa indiferent, estic segur que ells no són els mateixos que quan van començar", va destacar Aragonès.
Notícies relacionadesA la presentació va assistir també el president del Parlament, Josep Rull; la directora general de Planificació a Salut, Aina Plaza, la regidora de Salut de l’Ajuntament de Barcelona, Marta Villanueva, i l’exdirectora del Pla Nacional per a la Salut Mental a Catalunya, Magda Casamitjana.
El documental es podrà veure dissabte vinent a les 22.00 hores al Canal 33 i pròximament estarà disponible a la web d’EL PERIÓDICO. També es presentarà en diversos municipis de Catalunya en els pròxims mesos.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Mireia Torralba: "No volem tancar, però ens estan ofegant"
- No tornarà a passar fins al 2114: Aquest eclipsi solar ens deixarà a les fosques, i no te’l pots perdre
- Els empleats que renuncien a la feina s’han duplicat en 10 anys
- Viatge a Florència amb Junqueras de guia
- A la plaça de la Llotja La jutge deixa en llibertat el pare que va violar la seva filla de 20 anys davant el seu altre fill de 8 a Lleida
- FUTBOL Mateu Alemany, exdirector de futbol del Barça, fitxa per l’Atlètic
- Sector bancari El Sabadell demana a la CNMV que eviti «manipulacions» en les acceptacions a l’opa del BBVA
- Registre de jornada Foment impugnarà als tribunals el nou control horari: «Volen instaurar un estat policial»
- Cas excepcional Alegria per als conductors a Espanya: no hauran de passar la ITV a partir de 2025 si el seu cotxe està en aquesta llista
- Primer dia Comença el macrotall de l’R3: «Prefereixo l’autobús al tren»