La Generalitat es querella contra Pàmies per la ‘teràpia del lleixiu’
La Conselleria de Salut afirma que tant l’horticultor com la seva associació poden estar cometent "actes il·lícits penals"
El president de la Generalitat, Salvador Illa, con la consellera de Salut, Olga Pané, este martes /
Després d’anys de reprimendes administratives, expedients sancionadors i multes impagades, la Generalitat ha decidit obrir un nou front contra l’horticultor Josep Pàmies. Aquesta vegada, per via penal. Segons ha pogut saber EL PERIÓDICO, la Conselleria de Salut ha interposat una querella contra el pagès català i la seva associació, Dolça Revolució, per la promoció de l’anomenada teràpia del lleixiu, un mètode sense fonament científic que és venut com una cura davant tota mena de malalties, inclòs l’autisme, i que es basa en la ingesta d’un producte definit com a "perillós", "tòxic" i fins i tot "il·legal" per l’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (AEMPS). Fonts pròximes a la investigació confirmen que la querella ha sigut admesa a tràmit i que el jutjat ja ha citat a declarar els investigats, que van comparèixer per primera vegada la setmana passada als jutjats de Balaguer (Noguera).
Des del 2018 fins ara, tant Pàmies com la seva associació han rebut diverses multes per la promoció de teràpies pseudocientífiques i potencialment perilloses. D’una banda, la Generalitat va interposar una sanció de 300.000 i 90.001 euros que van ser avalades pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) i que fins i tot van ser publicades al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC). També consten dues sancions administratives més de 450.000 i 300.000 euros que esperen suspeses que es resolgui el procediment penal. Per ara, segons confirma la Generalitat i ha afirmat en diverses ocasions el mateix Pàmies, cap d’aquestes multes ha sigut abonada. Durant un esdeveniment celebrat a Argentona, l’horticultor va afirmar que havia delegat tots els seus béns als seus fills i que, per tant, davant la llei no tenia més patrimoni que la seva pensió.
Segons expliquen des de la conselleria, el procediment obert ara per via penal no es deu a l’acumulació de multes impagades sinó que, tal com han denunciat entitats com el Col·legi de Metges, el discurs de Pàmies "pot ser constitutiu d’actes il·lícits i penals" i, a més, "pot causar perjudicis en la salut de les persones".
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Previsió meteorològica El Nadal arribarà amb pluges, nevades i molt fred a Catalunya: aquestes són les previsions per a les pròximes setmanes
- La duresa d’una malaltia El pitjor moment en la vida de Jordi Cruyff
- L’Hospitalet Illa i Quirós firmen el soterrament de la Granvia
- Per indemnitzacions Les velles patates Corominas de Badalona deixen un deute de 200.000 euros al final de la seva liquidació
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- Has treballat menys de 25 anys? Així és com pots aconseguir les cotitzacions gratuïtes de la Seguretat Social
- Envelliment i salut mental: acceptar-se, empoderar-se, créixer
- Tecnologia i psicologia Un de cada vuit adolescents recorre a la IA en moments de malestar emocional
- El Barça fregeix l’Olympiacos amb defensa i 13 triples
